El
jakim: [citat] Dela gärna med dig av hur du löst mörkläggningsbiten ! :)
phl: Mjae, mitt elpris går upp, elbolagens miljardvinster bara ökar. Det står ett oanvänt kärnkraftverk några kilometer härifrån. Samtidigt konstateras det elbrist lite då och då. För mig ter det sig som märklig logik, tryck på Play för böfveln! Fast nu lägger vi ner den diskussionen, för den har inte direkt med tråden att göra...
vespaman: Neeejj!! :) 300 stycken.... Visst var det pello! Förbaskat att man ska vara så trög... Nu har jag i allafall ett namn! Eftersom jag bor i Sundbyberg, så finns det ju en lokalanknytning &så. .V
SvenD: [citat] Jag har själv en FTX ( mekanisk Från- och Tilluft med värmeväXlare). Det skall inte vara några problem att fixa undertryck med denna och det är så ventilationen skall ballanseras oavsett spottarna.
petersv: Efter en isolationstransformator får man bygga en ny nolla genom att t.ex. jorda den mot inkommande skyddsjord. I alla fall när det gäller de isolationstransformatorer vi använder till stora ups:er. Skyddsjorden går rakt igenom transformatorn, medan nollan är byglad på sekundärsidan.
vedeldaren: Man kan ju lägga slang på biledaren.
Sawsaw: Tänker fel och tänker fel, du förklarar inget vidare hur du vill göra bara. (Betr. praktiken så skulle du inte få göra det jobbet själv ens med din BB1.)
Lassie: Brus i högtalare som har med el att göra brukar ju oftast beskriva som ett jämt och fint brum (50Hz). Brus (Alla frekvenser på en gång), brukar ju ofta bro på taskiga komponenter någonstans i signalvägen (Som man varit inne på tidigare i tråden). Om du kopplar ur signalkabeln, kvarstår bruset? Isåfall tycker jag också att det är värt att prova en galvanisk avskiljare.
Casca: Kopplingsur Det finns en del att välja på, men prisvärdheten är det si och så med
Mikael_L: [citat] I de andra två faserna! Eller i den andra fasen, om det är tvåfas 400V . :) Trefassystem - Wikipedia, den fria encyklopedin
valter53: Klasse i Sjön har en dimmer som fungerar som du vill. Då blir de återfjädrande knappar. Fjädrar medföljer. Kostar 200 kr.
hempularen: Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar med en vattenkondensator. I elkraftsammanhnag har jag inte gört talas om en sådan. Däremot så finns det liknande i elektroniksammanhang. Där är det kondensatorer som tål väldigt låg spänning, men med extremt hög kapacitans, flera Farad. Används därför ibland som backup istället för batterier. Men en sådan cell tåll bara 1,2V har
Styrman_jansson: Slang är aldrig bra några längre sträckor. Har jobbat hos en elektriker som BARA körde slang... Jävla dynga, men man lärde sig att fästa upp slang ordentligt. Då går det faktiskt hyfsat att få i tråd 10-20m om det inte är för mycket böjar. Men bra blir det aldrig med slang. Korta bitar är det helt ok, men det är alltid bäst om man kan bocka till ett VP-rör.
it-snubben: Hehe. Så blir det när "fru it-snubben" ska tycka till. Jag har själv inte tittat närmare på dessa än. Det jag vet är att hon inte vill ha standard-vita.
Lassie: Jag körde i mitten av brädan även om det då blev upp till 4-5 cm fel avstånd mellan spottarna. INGEN har lagt märke till det, men spottarna sitter bättre fast.
gravedigger: Jag har tänkt så här: Fläkten går alltid på lågvarv för att jag alltid ska ha en viss frånluft i våtutrymmet. Hygrostaten kopplar förbi trafon och ger full fart när fuktigheten passarerar inställt värde. Ingen timer med andra ord.
Mats: Beroende på vad man ska dra och hur långt så duger nylontråden rätt bra. Tunnare teleledningar och dylikt tar den på egen hand. Ska man dra en 3X10 + 10 så blir det bra om man skickar i en lite kraftigare lina först
Styrman_jansson: Beror på vad du skall ha rör till. Är det till belysningsstolpar ute i trädgården så kanske det kan vara idé att gjuta in i plattan. även eventuell el till garage och sådan... Men belysning på yttervägg och övriga uttag skulle jag dra genom vägg.
Tompa01: Skrev frågan på vent forumet utan svar, så jag prövar om någon här vet. Går det att få Eljo mekaniska timer (E18 301 83) att kopplas som växlande, dvs en in på 1 och ut antingen på 2 eller 3? Hittar inte något kopplingsschema för den, men misstänker att den bara är dubbelbrytande så att det inte går. Skall ha en timer till att styra en trafo från Systemair. Systemair har en
Floppman: Precis, det är ingen skillnad på 10 och 20kV-materialet idag, blir billigare att bara ha en sort.
x man: Frågan gällde ju om man kan korta av kablarna vilket inte påverkar ljusstyrkan. "Klena i arean"? Kabelarean är anpassad för resp. spot som dessutom inte bör förlängas i längd. Max 2meter mellan spot och trafo. Längre kabel kräver speciella (dyrare) trafos. //Janne
roli: Du skall undvika att montera en larmcentral alldeles innanför entrédörren. En ev. tjuv behöver då endast slå med en slägga eller dylikt på den och hela larmet är utslaget. Han har dessutom tid till det då din magnetbrytare på entrédörren är fördröjd för att du själv skall hinna in och slå ifrån larmet....... Vid entrén skall endast en manöverpanel placeras (centralen i en
Lysmask: Jag var också inne på att man slarvat när man skalat bort ytterhöljet på kabeln, svårt att se nu dock. Verkar inte helt kul att byta kabeln heller (EKK(-light) i flexslang) och det finns inget extra att hämta ur väggen, borde väl kunna be de som bytte armaturer byta den? (Det är ett nybyggt hus som fått alla utearmaturer bytta en gång för att fel sort monterats från början.) Minns
Fogarbo: Priset 7 000 kr låter ganska normalt för Telia. För några veckor sedan hörde jag på byggarbetsplatsen, att Telia skulle ha 10 000 kr för att förlänga en befintlig telefonledning några meter på byggarbetsplatsen fram till den kontorsbod som ställts upp på bygget. Byggentreprenören skaffade då (om jag förstod det rätt) en trådlös växel och trådlösa telefoner i stället vid