El
jon_h: Chali, det var visst jag och yens som var snabba och hann svara innan du ändrade.. :) Såg inte att det var så nära i tid.
yens: japp! jag var inne och kollade på det på just elbutik, det var där jag fick "cee", det vägrade ju väggrivaren att säga (troligen visste han inte vad det hette...) men det känns bra, då vet jag ungefär vad det är jag ska be elektrikern att fixa (utöver att ansluta min vv-beredare på "riktigt" - se annan tråd...)
Daniel H: [citat] Varför ska han ta bort L2 & L3? Lägger ju in 3G?,5 från spisen till stickproppen, att det sedan finns 2 faser i uttaget som inte används har väl ingen betydelse.
Roger_Gustavsson: Man bör kanske tänka på att flexslang är mindre invändigt än VP-rör, speciellt om man ska in med många ledare. Dessutom är flexslangen inte glatt på insidan och gör dragningen svårare ibland.
brabyggare: Jag har 6.5kWh "på tomgång", med värmen avstängd och ingen hemma, så jag tycker nog att 6kWh i snitt under en månad låter jättebra, speciellt som det är "normalförbrukning". Jag har någonstans mellan 17-22kWh en "vanlig dag".
KalleT: Har det alltid varit så här? kanske är det dammsugaren som gått sönder.
jon_h: Jaså. Fick intrycket att det gällde en nyinstallation som skulle utföras, inte en ritning över en befintlig installation.
Styrman_jansson: Jag har också gjort en liknande installation. Jag använda mig inte av fogmassa, men drog i ett antal extra skruv runt om burken för att förhindra att mer spån kom in. Innan jag monterade spotten gjorde jag ett specialmunstycke, till dammsugaren, av lite flexibelt VP-rör som gick upp i "spot-hålet". Körde en vända i varje hål för att få bort eventuellt kvarvarande spån. Kanske skulle
Karl_Malmqvist: Vet du vad du ska ha i köksön så dra fram det färdigt från början. Slang med fördragen FK sparar mycket tid och eliminerar risken att något går galet med dragningen i förlagda VP-rör.
larsson26: Lägg en FKKJ istället så blir elektrikern glad när han ska koppla, en EKKJ är ju rena mardrömmen i en förmoderligen trång kopplingspunkt.
hempularen: Grejen är att jag har själv lagt en Ebeco för ett antal år sedan i vårt fritidshus. Men jag har glömt hur kabeln i den var. Har iofs för mig att även varmkabeln var svart.
vespaman: Tack för svar och länkar! När jag läser materialet, så tolkar jag det som att det är ok att avsluta en knx buskabel i en knxapparat, samtidigt som 230 FK går igenom samma dosa (ej skarvat). Dvs som jag läser denna text, så kan man gå förbi med 3 FK i strömbrytardosan ner till uttaget under. Även utan skiljevägg mellan KNX enheten. (?) Eller ska man tolka att ett avslut är samma sak
Mikael_L: Akrylfog är väl bättre då? Se bara till att det inte kan rinna in i väggen. Det är inte något större problem att vatten från dosan kan rinna ut längs väggens framsida. Kanske tom att föredra, då man vet säkert var ev vatten tar vägen.
pellefant: aha! du menar att sätta ett uttag vid armaturen?:rolleyes:
Mats: Instämmer där. Ta in dem som rådgivare någon/några timmar tidigt. Tänker du göra något själv så kom överens om det på en gång, vem som gör vad, hur och med vilket matrial. Erfarna yrkesmän och kvinnor har oftast just en massa erfarenhet om mer och mindre lyckade installationer att dela med sig av. Bättre att lära sig av andras missar än att göra dem själv. Den gamla regeln
Mats: Jo den är bra. Haddde motorvärmaren på samma som resten och det blev den berömda droppen ibland
pellefant: http://www.byggahus.se/forum/el/6253-far-man-anvaenda-gamla-roer.html där nämns det att man inte får dra fk i ojordade ledande rör=pansararrör. kan ju nästan likställas med att ha en gammal belysningsatmatur i metall och skippa jorden i den. det var där jag läste det, vet inte om det stämmer.... sen så kan det ibland vara si och så med skarvarna på rören, dom kan glida isär, och
Mats: I det här fallet instämmer jag. Ska det göras ordentlig ska det kopplas ur i centraländan så man slipper oroa sig i köket under byggtid och därmed var det elektrikerjobb
Devabriel: En liten tanke på ursprungsfrågan om 12 V eller 230 spottar är förutom den högre värmen i 230 spottarna, också att 230 har betydligt kortare brinntid. Blir drygt å byta för ofta...
hempularen: Lite mer detaljerat: Den bruna är troligen fasledare, det betyder att det är den som leder fram ström från centralen. Den drar du ned till en brytare. Från brytaren drar du en annan färg (vad som helst utom gulgrön eller blå). Den tråden dras alltså från brytaren till kopplinsdosan som fasen kom ifrån, och vidare till din lampa. Denna s.k "bryttråd" leder nu fram ström till din
JohanKson: Jag är lite intresserad av att läsa på teorier kring fasförskjutning mm, minns att vi räknade genom en hel del sånt på matten en gång i tiden, men det grymt längesen! :) Är det någon som har nån bra länk eller tips på utbildningsmaterial?
norrbottenstorpet: Nu börjar det likna något, batterivarianten verkar mest lovande eftersom tanken inte borde innebära några större ingrepp.
Skrutten: Hejsan;) Vi håller på att bygga en inglasad altan. Jag skulle vilja ha belysning runt altanen men vi kan inte sätta vanliga spottar för vi ska ha kanalplast som tak finns det några andra lampor/spottar vi kan ha? Tänkte även ha belysning inne på altanen. Snälla är det någon som har ideer;) Tack på förhand