23 579 läst ·
22 svar
24k läst
22 svar
El fråga kring spis!
Nu har min nya spis kommit, jag trodde dock sladden skulle vara monterad eller bara att jag skulle behöva montera själva stickkontakten.
Naturligvis kom sladden på sidan om. Får jag själv montera sladden i spisen?
Här är en länk till spisens kopplingsschema och detaljbilder på baksidan av spisen.
http://web.telia.com/~u26128812/el/
Det skall vara en nolla, tre faser och skyddsjord (allt enligt tidigare beskrivningar i början av denna tråd, finns även länkar till bild på spisen i tidigare inlägg).
Får jag göra detta, törs jag göra detta? Skall jag ringa efter en installatör och sedan hoppas att han kan komma inom de närmsta veckorna så vi slipper äta micro och hämtmat?
Naturligvis kom sladden på sidan om. Får jag själv montera sladden i spisen?
Här är en länk till spisens kopplingsschema och detaljbilder på baksidan av spisen.
http://web.telia.com/~u26128812/el/
Det skall vara en nolla, tre faser och skyddsjord (allt enligt tidigare beskrivningar i början av denna tråd, finns även länkar till bild på spisen i tidigare inlägg).
Får jag göra detta, törs jag göra detta? Skall jag ringa efter en installatör och sedan hoppas att han kan komma inom de närmsta veckorna så vi slipper äta micro och hämtmat?
Det står ju ingen som helst fakta i bifogade manualer för spisen, det nämns inget om något mer än att kontakta en fackman. Hittade dock följande fakta där det står 230V tre faser. (den faktabiten ingår som en del i detta dokument)
I min tekniska värld så borde alltså kopplingsschemat sett ut som detta schema vilket jag hittade för någon annan spis.
Kopplingen av spisen borde bli enligt nedan. Finns det någon som har en liknande spis installerad??

I min tekniska värld så borde alltså kopplingsschemat sett ut som detta schema vilket jag hittade för någon annan spis.
Kopplingen av spisen borde bli enligt nedan. Finns det någon som har en liknande spis installerad??
Förmodligen.TheStorm skrev:
Om du har ett mätinstrument som mäter resistans borde du kunna undersöka hur spisen är kopplad innuti genom att systematiskt koppla på olika plattor och mäta på anslutningarna. Förutsatt att det inte är en massa underlig elektronik i spisen.
Anslutningarna 4, 5 kan vara gjorda så att om de inte byglas så begränsas maxeffekten i spisen så att den kan köras på bara en fas. (T ex om man använder ugnen så går det inte att använda alla plattorna.)
Det får nog bli så här! Har inte pluggat in den i väggen ännu!
Har dock kontrollerat exakt vart nollan är på väguttaget, hade inget instrument men tog en lampa med avklippt sladd och tände den genom att ha en ledare i nollan och sedan föra runt den andra i de olika faserna.
Har dubbelkollat att det även blir korrekt när jag pluggar in själva stickkontakten. Har sedan kopplat med faser till 1, 2 resp 3 på spisen, kopplat nollan till 5 på spisen och dessutom byglat mellan 4 och 5. Kopplat jorden till 6 (jord).
Har en elektriker till granne men han är naturligtvis bortrest.

Har dock kontrollerat exakt vart nollan är på väguttaget, hade inget instrument men tog en lampa med avklippt sladd och tände den genom att ha en ledare i nollan och sedan föra runt den andra i de olika faserna.
Har dubbelkollat att det även blir korrekt när jag pluggar in själva stickkontakten. Har sedan kopplat med faser till 1, 2 resp 3 på spisen, kopplat nollan till 5 på spisen och dessutom byglat mellan 4 och 5. Kopplat jorden till 6 (jord).
Har en elektriker till granne men han är naturligtvis bortrest.

Är denna inkoppling korrekt ? Har precis samma problem, gammla spisen var en 400v 3-fas, saknades nolla, så drog en ny nolla och kopplade in som bilden visar, dock blev jag lite fundersam så frågade på närmaste vitvaruhandel
Där sa de att en spis avsedd för 230 V endast går att köra via 1-fas, därav spisar specade för 400/230 V
Men om inkoppling sker som via bilden, har jag väl fortfarande 230 V, fast uppdelat på 3 -faser och således 230x10=2300 W / fas ? Eller får jag via denna inkoppling på något sett 400 V över något element ?
För enligt schemat så byglas 1-2-3 L1 och 4-5 N vid 1-fas
Tacksam för svar
Där sa de att en spis avsedd för 230 V endast går att köra via 1-fas, därav spisar specade för 400/230 V
Men om inkoppling sker som via bilden, har jag väl fortfarande 230 V, fast uppdelat på 3 -faser och således 230x10=2300 W / fas ? Eller får jag via denna inkoppling på något sett 400 V över något element ?
För enligt schemat så byglas 1-2-3 L1 och 4-5 N vid 1-fas
Tacksam för svar
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det stämmer att många spisar går att koppla 230V uppdelat på flera faser. Men hur det skall gå till bör framgå av installationaanvisningen för spisen.
Man bör inte labba själv med olika inkopplingar. Utan följ de anvisningar som tillverkaren har lämnat. Finns det inga anvisningar så får man låta bli. Oftast finns det en "byglingsanvisning" på spisen just där kabeln går in i spisen, ibalnd bakom en lucka ungefär där.
Man bör inte labba själv med olika inkopplingar. Utan följ de anvisningar som tillverkaren har lämnat. Finns det inga anvisningar så får man låta bli. Oftast finns det en "byglingsanvisning" på spisen just där kabeln går in i spisen, ibalnd bakom en lucka ungefär där.
Klicka här för att svara