S
sverre: [citat] Japp, i lobens vinkel är ju helt klart, och man ska ju även se upp för eventuella skåpsdörrar som kan ställas upp dirket framför spotten!
7 svar · 1,7k läst
Fotografen
Fotografen: Gul och grön FK användes nästan hela 80-talet och ersattes av grå och orange. PEN var blå långt in på 90-talet, på slutet med gul/grön tilläggsmärkning, dvs en tejpsnutt i ändarna som talade om att det var en PEN.
4 svar · 4,7k läst
D
Draven: [citat] Ja jag tror jag ska ha några enskilda 1 poliga jordfelsbrytare på vissa matningar sen 1 stor för det övriga. Tack för tipset.
11 svar · 7,0k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Bra förklarat där; Man skall inte belasta en dimmer till 100% (utan kring 75%) för att hålla nere drifttempraturen och på så sätt förlänga livslängden hos dimmern... Men länken var bra som sagt!
20 svar · 27,0k läst
S
ST1: [citat] Nä, värmen är ju inget problem eftersom fiberoptiken är helt kall. Enda värmekällan finns i huvuddosan (min drivs av en halogenspot på 20 W), så den måste du placera med ventilation runt omkring.
6 svar · 6,2k läst
S
Stringfellow: Snyggt hemma hos mig från Gira: [bild]
7 svar · 2,7k läst
Ranchn
Ranchn: [citat] Jag håller med. är det endast en temprär instalaltion så får det gärna vara så. Kul/intressant att veta vad det var för pryl.
7 svar · 2,6k läst
it-snubben
it-snubben: Hej, Dina funderingar låter ganska lika de som jag hade för ett par månader sedan. http://www.byggahus.se/forum/ventilation/60083-styra-franluftsflaekten-fran-flera-rum.html Även fast din installation låter som lite "mindre" än min så är ju principen densamma.
4 svar · 9,7k läst
prototypen
prototypen: EKRK i öppningsbar kabelkanal är väl öppen förläggning, det är väl inget problem att inspektera kabeln, jämför med 10 lager tapet på. Vad gör EKRK så känslig, med en öppningsbar kanal så får den en tredje isolering. Prototypen
9 svar · 16,0k läst
Y
yens: Jag har inga som helst funderingar, bara frågor jag baserar på sådant som uppfattas som allmänt känt... :) nu vet jag bättre!
6 svar · 8,6k läst
S
Styrman_jansson: Förmodligen funkar 300W dimmern men det brukar stå att man aldrig skal belasta dem 100%. Jag skulle gått upp ett steg. Det är glödljus i 230vs spottar, om du inte har någon form av LED ljus vilket jag inte tror du har.
1 svar · 3,2k läst
K
Knecke: [citat] I Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter så står följande att läsa: Vid nyuppförande av bostäder, grundskolor, fritidshem och daghem skall den elektriska installationens gruppledningar skyddas av jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström. Vissa delar av installationen där avbrott kan medföra allvarliga konsekvenser kan undantas från skyddet. Enligt samma
7 svar · 6,3k läst
S
skidaren: Har nu köpt en dimmer med tre ingångar, se bilden. Har som sagt bytt ut en fast inkopplad lysrörslampa och har då en blå, brun och gul/grön-ledare. Hur kopplar jag in dessa i dimmern?
11 svar · 5,4k läst
·
elis@sevalla
elis@sevalla: Hejsan Finns att köpa på elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer
8 svar · 8,7k läst
S
Styrman_jansson: Om du är intresserad av att ta reda på hur det blir gå in på DIALux och ladda ner deras gratisprogram för ljusberäkningar. Kan du få en 3d-modell av hur ljuser sprider sig i rummet. Programmet kräver dock lite tillvänjning ;)
4 svar · 1,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Perfekt svar. Lite lustigt dock när jag frågade en på jobbet som jobbat som elektriker efter det att jag skrivit frågan här och han sa att det va tillåtet men ej att rekomendera.
2 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: För en snyggare lösning hade jag ju dragit nytt från närmaste kopplingsdosa, satt en ROT-dosa i nya väggen och förbundit den med den gamla dosan med den nya med en bit flexslang. Normalt ett jobb för en elektriker. (Vilket jag inte är..)
8 svar · 9,0k läst
pellefant
pellefant: jo en induktionshäll har väl någon typ av spole likväl som en elmotor. nu vet jag inte hur hög startströmm en häll har. den har ju ingen (tung)rotor som den ska vrida igång från stillastående och upp till märkvarv.... ska vid tillfälle mäta på jobbet när vi testkör med induktivt belastningsmotstånd
15 svar · 6,2k läst
·
F
FlyFear: Delarna för styrningen, aktorn och radiosensorn kostar ca 1000-1300kr st. Beroende på rabatt. Sedan tillkommer priset på installationen och pragrammering. Så det blir ganska dyrt, priser beror ju också på hur det ser ut hos dig.
10 svar · 5,9k läst
P
petersv: Monteringar behöver ju inte vara synliga bara för de inte är inbygda. Undertak, inspektionsluckor mm.
14 svar · 3,2k läst
E
elmont: Se till av du får/gör ett litet hål i botten av dosan så ev kondensvatten kan rinna ut ur dosan, det är viktigare än tätningen på baksidan
3 svar · 3,8k läst
M
matsmats: Tack för tipset....nu är den nya dosan inköpt tillsammans med en extra röranslutning för ett till 20mm-rör! Dosan kostade ca 10 kronor mer än de mer vanliga, men det kan det vara värt för att göra på ett säkert och korrekt sätt!!
5 svar · 2,1k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Förviss kanske något lättare, och vad jag kan se i SS4364000 helt ok med rätt kabel och installationsmetod, men tex. flexslang är inte heller särskilt besvärligt att dra. Finns ju med färdigdragen FK i också! Om man sedan fäster upp den ordentligt så får man ju alla möjligheter med en infälld installation också.
4 svar · 4,9k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Det kan ha sin förklaring. Förmodligen satt det endast en infälld dosa innan, med en strömbrytare. Nu vill man få dit en strömbrytare och ett uttag. Alltså två "enheter". Då använder man sig av en s.k tvåfacksram. Den finns i två "höjder" (hur mycket den bygger från vägg). Den tunnaste (och snyggaste ;) ) får man plats med en brytare i utan att ha någon dosa under, men
13 svar · 5,9k läst
S
Styrman_jansson: Kanske kul att veta; "I basturum är följande fast förlagda kablar tillåtna; N07SS-R = FHV för utvändig förläggning H05SJ-R = RHH i infällda rör av isolermaterial i område 3 och 4 och och HV07V-R = FK eller FB i infällda rör av isolermaterial i område 2. I område två tillåts även A05VV-U = EKK Light samt EBB Light. Även A05VV-R = FKK Light och FBB Light, EXK, FXK, AXK är
11 svar · 17,0k läst
B
Bambi: hej igen! ;) Är det alltid att föredra 50W lampa om plats för skyddshink finns och sen använda dimmern i stället? Jag ska ha tre stycken spottar inne i matsalsrummet på en rad 70 cm ut från väggen lysandes in mot väggen/skänken. Där är takhöjden 2,5m, är 50w med 36 graders spridning ett bra alternativ där ni kunniga erfarna :). mvh Bambi
3 svar · 3,5k läst
S
Spiff: Strålande. Tack för hjälpen. Ska natta barnen nu men imorgon ska jag koppla igen. Det var nog nollan som var boven i dramat ;)
3 svar · 3,1k läst
·
MickeM
MickeM: [citat] Jag tycker det självklart att neutralledaren inte behöver brytas. Jag har inte standarden med mig men det står att. Neutraledaren inte behöver brytas vid allpolig brytning i TN-system. Får återkomma med sidnummer.
10 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Så här kan det se ut. Men det kan givetvis finnas en massa varianter, det här visar schematiskt det mest normala och grundläggande för skruvsäkringscentraler. Förutom risken för elchock och att nånting kan strula till det, t.ex. som andersmc skrev, så att man plötsligt blir tvungen att byta över 100 meter ledning... ... så vill jag påpeka att om du är in och skruvar på någon
3 svar · 17,6k läst
·
pellefant
pellefant: man upphör aldrig att förvånas..... :eek:
41 svar · 23,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.