El
prototypen: Om du söker på liknande frågor så blir svaret JA! Prototypen
ChristianK: Tack för alla svar! nää, det var kanske inte en så bra idé att koppla ihop spis och fläkt med tanke på säkringens styrka. Problemet är att det är ett 50-tals kök utan uttag för fläkt, och som har mycket sparsamt med uttag överhuvudtaget... Har ingen större lust att dra nya rör och ledningar i väggarna... : Slutar väl med att man lägger in en jord i lamputtaget i taket o kopplar
prototypen: [citat] Lite OT, 18% verkningsgrad, bara lite bättre än en glödlampa. Prototypen
Styrman_jansson: [citat] Abslout. I alla fall en "klistrad" tråd om varje ämne!
Styrman_jansson: Det bästa är att mäta vilka tåtar man har spänning mellan!
bikerzx: Ska försöka komma ihåg att lägga ut bild när det blir klart. // bikerzx
dalle: Det låter som att det borde fungera med en blomkruka som "spotbox". Tänk på att du förmodligen måste byta ut anslutningen (den dragna FK:n?) till värmetålig dito.
yens: Tack, det här forumet är något att luta sig emot, jag vet ärligt talat inte vad jag skulle gjort utan folket här!!!
CHC2: Det ska räcka med ett 9V-batteri i serie med ena ledaren för att man ska kunna prata med varandra. Ringsignalen får du ordna på annat sätt, dock.
lassegotland: när man skall ha spottar med trafo tycker jag det är viktigt att man tar till lite på trafon kör jag tex 4 spotar med 20w efekt styck ser jag till att jag har minst en 50-60w större trafo för då blir den inte så varm, men att ligga precis på gränsen tycker jag är lite lurigt men risken för överhettning och över belastning när jag gör 12v spot installationer köper jag lösa spots
snuttjulle: Spontant tycker jag det låter farligt då den normala användaren då har svårt att förstå att något som man använde är trasigt.
Knecke: [citat] Ljuvligt! Jag börjar leta pris på stuberten! =) Tack så hemskt mycket för hjälpen
Sawsaw: Det kan mycket väl vara så att det är ganska stort motstånd mellan N och PE och det märker nog inte din summer av. Det måste isolationsprovas med en isolationsprovare. En viss del av strömmen går genom PE istället för 100% genom N. När din pump startar blir troligen den strömmen för stor och jfb'n löser ut. Ring ut elektrikern igen och be honom ta med sig instrument att mäta med.
larsson26: Hejsan, brytare är ju givna vid dörrposten då du kommer in i rummet, dubbla vu vid fönster, vid varje sida av säng och gärna ett "dammsugar" vu vid dörr, det är bättre med för många vu än för lite, gör en översikt så tror jag du hittar din egen lösning på detta bekymmer. Sätt även upp fönstervu för belysning så blir frugan glad också...
pellefant: för kontinutetsmätning av jorden ska man ha ett bättre instrument som ger en viss ström och spänning för att mätningen ska vara godkänd, "billiga" instrument kanske inte är helt tillförlitliga för alla mätningar...
Sawsaw: B för vägguttag och belysning. C för mindre induktiva laster som tvättmaskin, torktumlare och diskmaskiner. Ska man starta en vinkelslip krävs i regel en C.
prototypen: Lyfter bara fram tråden då jag är nyfiken hur Gustavssons elektriker reagerade, kanske Gustavsson ligger på sjukhus. Prototypen
prototypen: Om apparaten är stickproppsansluten så finns grenuttag för datorer som slår på övriga när ett av dessa belastas, det är tänkt så att när du startar datorn så slås ström till övriga delar på samtidigt. Anslut avfuktaren till det speciella uttaget och räkneverket till något av de andra uttagen. så hoppar räkneverket fram ett snäpp för varje start. Är det fast anslutet så kan
Linjemontoren: [citat] Så här ser dagens serviskabelskåp ut, som man köper i dag.. så vrider man ned en klack i en slits i själva luckan. Lås varianten som "vi" använder kallas för stockholms låset.. vi har frångått den vanliga trekantslåsningen.. antagligen för att förhindra att folk tar sig in enkelt :) Typ som denna variant: [bild] Ofta är det elbolagen som monterar upp ABB Kabeldon skåpen
pellefant: testmätte lite mer med dom idag, med mätområdet för "vanlig" jordfelsbrytare med endast symbolen växelström så fick jag samma värden på båda instrumenten, i detta fallet 24mA.när jag sen mätte med dubbelsymbolen växelström och pulserande likspänning så fick jag 24mA med instrumentet med äldre mjukvaran och 33mA med nyare mjukvaran. tiderna var rätt lika, med dubbelsymbolen runt
Styrman_jansson: Att gå upp i kabelarea är det enda rätt vid långa längder och lågvoltsinstallation.
elmont: Är man så lat att man är villig att riskera sitt liv så tycker jag att det inte spelar nån roll hur man gör, det handlar väl om max nån timmes arbete. Men att sätta dit ett ojordat uttag ger ju i alla fall brukaren en möjlighet att se att uttaget är ojordat
Sawsaw: [citat] Jo, det gör det om man lyckas använda två säkringar från samma fas och det är så jag tror att inlägget menade.
pleqtiz: hehe här va de livat :D allt löste sej.. hade en 120meter ,delad till 60m*2, 3fas kabel som jag kan använda tills vidare.. inte lönt o ta hit en elektriker för det där lilla o sen ska han hit o göra ett storjobb,å sen behövs inte det uttaget när han är klar