Det är ditt hus och du gör som du vill, men du skulle ALDRIG få mig att utföra en sådan inst.
Möjligheten har funnits i ganska många år och vi som är fackfolk har naturligtvis diskuterat för och nackdelar och jag kan inte påminna mig att någon har ansett att det är så särskild bra ide och jag har ALDRIG sett metoden anvndas.
Ekk 5x2,5 diameter c:a 12 mm
Ekk 5x1,5 diameter c:a 10 mm
Ekk 4x1,5 diameter c:a 9,5 mm
Ekk 3x1,5 diameter c:a 8,5 mm

Ok, vad jag förstår så är det en något udda lösning, frågan är bara kan någon svara på om det är förbjudet , bryter man mot någon regel?
Är det så att mitt sista förslag verkligen bryter mot regelverket, ska jag kontakta Schneider och höra deras åsikt och skulle det vara så att även dom säger att det är emot reglerna, så kan dom ju lägga ner tillverkningen av kanalen direkt eller åtminstone inte påstå att det är ok med FK.
Att det på något sätt skulle vara förenat med fara, brand el. dylikt har jag svårt att tro.

/JoeHill

Nej, förbjudet är det inte.
Det är bara ovanligt, men som med mycket så kommer det att ta ett tag innan ett nytt koncept slår sig in på marknaden. Har själv inte sett så många installationer med grundisolerade ledare i kanal. Har sett några badrum med kanal från rörutlopp till armatur. Sedan en elcentral med kanal från rörutloppen i taket till centralen.

Det viktiga är att märka upp allt noga och sedan att använda sig av alla "detaljer", hörn, t-stycken mm. Så att man inte får någonstans där det är lätt att få upp kanalen.

Så här står det i "Elinstallation Yreksmannaskap faktabok".

Det är tillåtet att lägga flera gruppledningar med grundisolerade ledare till exempel FK i samma fack i kabelkanalen. för till exempel tre stycken trefas-grupper kan man förlägga 9 svarta, 3 ljusblå och 3 grön-gula. Det måste gå att säkert identifiera och åtskilja kablarna i kopplingspunkterna. Dragavlastning utförs inte på grundisolerade kablar.

Lite tokigt tycker jag, ska man dra trefas så använd Brun, svart och grå.

Sedan att ge sig på en sådan här installation som hemmapulare, ja det är ju en annan sak.

Det är en liten installation i en liten kåk, finns ingen anledninga att trassla med något annat än kulo.

Och dessutom är jag helt övertygad om att det blir billigare.

Mikael_L
JoeHill skrev:
Jag har en liten fjällstuga där all el måste dras utvändigt, jag tycker det blir en helsickes massa kabel att dra och att få det snyggt blir problem, jag skulle föredra att dra FK i en godkänd kanal, vad anser ni om det?
Ska det vara kabel typ EKRK skulle jag behöva:
1 5x2,5 till spisen
1 3x1,5 till kyl/frys
1 3x1,5 till micro.
1 3x1,5 till element
1 3x1,5 till lampor/uttag
1 3x1,5 till lampor uttag på loftet.
1 3x 1,5 till element på loftet.

Det blir 7 kablar totalt och antagligen räcker det inte med 3 ledare utan man får räkna med 5 ledare med tanke på tänd trådar o.s.v.

/Joehill
Jag har ju inte sett huset, men med lite kreativitet i centralens placering och kabeldragningen borde man behöva max 4 st EKRK parallellt någonstans. Jag kan inte riktigt tycka att det är fult, iaf om man använder snygga klammer och gör ett bra jobb i övrigt.
Kabelkanaler tycker jag dock är fult överallt utom i kontorslandskap (där ser man inte att det är fult för allt annat som är ännu fulare. :) )
Mina 50 öre.

Jag kan bara hålla med om att kulo installation som man har lagt lite energi på ser betydligt proffsigarre ut än kanaler.Kanaler används oftast när man installerar kabeltyper som inte går att klamra typ data eller coax.
Ofta går det att dela upp kablarna så att en del följer golv sockel medan andra går längs tak list . dela gärna åt höger och vänster ut från central.Köp snygga klammer och var noga med att borra rätt i väggar.Planera och rita upp innan du börgar för att slippa så många korsningar av kablar som möjligt.Kanal kan alla dra men vill du att det ska se proffsigt ut anvand kabel

Några små tipps till
Åk och kolla på några installationer och se hur dom dragit kablarna.Gärna några gamla.Förr var dom rätt duktiga på att klamra.
Om huset ska tapetseras och målas om så kan du borra alla hål först för då kan man spackla ev felborrningar.
Trä sedan igenom en kabelsnutt för att se hålen.
Tipps på en snygg klammer. Letti är enligt mig snygg men den kräver ett don för att användas.Passar dessutom i ett gammalt hus.
Vidare skulle jag kunna tänka mig att lägga tex kyl och frys på en belysnings grupp(Det lär jag nog få skäll för av någon) Samma sak med micron .Men det beror på hur många ljuspunkter varje grupp får.Och glöm inte en jordfelsbrytare.

Tack alla för era tips och råd, man kan summera lite:
- Ingen rekommenderar FK i kanal, godkänt eller inte.
- Jag kan förstå detta, kan lätt bli ett skatbo om mycket kabel.
- Kan ju vara så som någon sa, att det är rätt så nytt och tar tid kanske att ta till sig.
- Jag håller helt med om att en snygg kulo installation är bäst, men problemet är just snygg, precis som någon sa så ser man otroligt snygga kulo installationer i gamla hus, verkar som dom verkligen kunde sitt hantverk förr.
- Var inne i en otroligt fin timrad fjällstuga för ett nått år sedan, oisolerade väggar, kraftigt rundtimmer och kulo installation, man såg nästan inga dosor eller kabel, letade med hittade inte ens elcentralen, den som gjorde den installationen kunde sin sak.
- För min del blir det endera enbart EKK i kanal, eller kulo ska försöka skissa på en så snygg kulo som möjligt först, tack för tipset om klammer.
- Borde finnas ett billigt "gratis" ritprogram att få tag i, skulle underlätta.
- Stugan är ju 42 mil bort, så det är inte så enkelt att bara åka och mäta och testa o.s.v.
- Hur som helst så tycker jag att ämnet med FK och kanal är utrett så långt det går.
Tack än en gång för alla era svar, detta var min första kontakt med Byggahus och man kan bara säga en sak, SUVERÄNT.

/JoeHill

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.