8 562 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Hur skulle ni göra?
Sida 1 av 3
Jag har en liten fjällstuga där all el måste dras utvändigt, jag tycker det blir en helsickes massa kabel att dra och att få det snyggt blir problem, jag skulle föredra att dra FK i en godkänd kanal, vad anser ni om det?
Ska det vara kabel typ EKRK skulle jag behöva:
1 5x2,5 till spisen
1 3x1,5 till kyl/frys
1 3x1,5 till micro.
1 3x1,5 till element
1 3x1,5 till lampor/uttag
1 3x1,5 till lampor uttag på loftet.
1 3x 1,5 till element på loftet.
Det blir 7 kablar totalt och antagligen räcker det inte med 3 ledare utan man får räkna med 5 ledare med tanke på tänd trådar o.s.v.
/Joehill
Ska det vara kabel typ EKRK skulle jag behöva:
1 5x2,5 till spisen
1 3x1,5 till kyl/frys
1 3x1,5 till micro.
1 3x1,5 till element
1 3x1,5 till lampor/uttag
1 3x1,5 till lampor uttag på loftet.
1 3x 1,5 till element på loftet.
Det blir 7 kablar totalt och antagligen räcker det inte med 3 ledare utan man får räkna med 5 ledare med tanke på tänd trådar o.s.v.
/Joehill
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
FK i kabelkanal känns både dyrt och vet inte om det blir så mycket snyggare.
Om man lurar lite en stund går det att få till en riktigt snygg utanpåliggande installation. Skillnaden på 3 och femledare är väl heller inget man direkt lägger märket till om den är snyggt klamrad...
Alternativet är väl att möjigtvis fräsa in rör i väggarna. Men det hänger ju lite på vad det är för väggar i stugan...
Om man lurar lite en stund går det att få till en riktigt snygg utanpåliggande installation. Skillnaden på 3 och femledare är väl heller inget man direkt lägger märket till om den är snyggt klamrad...
Alternativet är väl att möjigtvis fräsa in rör i väggarna. Men det hänger ju lite på vad det är för väggar i stugan...
Ja, nog får man klura alltid för att få en snygg utanpåliggande kabeldragning, i mitt fall skulle det alltså komma ut 7 kabel från elc, redan efter 50 cm måste det upp en kulodosa för förgrening ner till strömbrytare och uttag, de andra 6 kablarna ska ju gå vidare, ska dom gå ovanför eller nedanför kulodosan, man vill ju så långt det går inte korsa kablarna, men jag tror att det i princip är omöjligt att undvika detta.
I mitt fall måste jag börja med att dra kablarna uppe under taket för att sedan i närmaste hörn gå ner till golvsockel detta på grund av att jag har synliga träbalkar under taket som jag inte vill borra i. Och det är en timrad stuga så att fräsa ur känns fel.
Så börjar det bli mycket korsande kablar så är väl frågan om inte en kanal skulle vara snyggare ändå?
I mitt fall måste jag börja med att dra kablarna uppe under taket för att sedan i närmaste hörn gå ner till golvsockel detta på grund av att jag har synliga träbalkar under taket som jag inte vill borra i. Och det är en timrad stuga så att fräsa ur känns fel.
Så börjar det bli mycket korsande kablar så är väl frågan om inte en kanal skulle vara snyggare ändå?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
JoeHill skrev:Ja, nog får man klura alltid för att få en snygg utanpåliggande kabeldragning, i mitt fall skulle det alltså komma ut 7 kabel från elc, redan efter 50 cm måste det upp en kulodosa för förgrening ner till strömbrytare och uttag, de andra 6 kablarna ska ju gå vidare, ska dom gå ovanför eller nedanför kulodosan, man vill ju så långt det går inte korsa kablarna, men jag tror att det i princip är omöjligt att undvika detta.
Jag förstår ditt dilemma. Och eftersom du har en timrad stuga så har du heller ingen lust att bygga på en bit på vissa väggar så du kan få in rör + dosor, eller? Finns det ingen möjlighet att gå under golv?
Viss kabelanhopning blir det nog tyvärr.
Rätta ev en obehörig men så vitt jag vet får man lägga 16A på vanliga stickpropsgrupper idag och gör man det så går det ju att rationalisera bort åtminstånne 2 kablar. Tanken var då att ta lyse+uttag+ micro på en grupp och både ljus och värme på loftet på en
Tja, nog går det att få till det där, det trixiga brukar vara att få till stora spiskabeln snyggt. 7 kablar ur centralen är just inget...i en gammal kåk är man van att se utanpåliggande kabel så det stör inte så mycket.
Finns möjlighet att borra upp vind blir man av med en del.
Själv tycker jag att en välgjord kuloinstallation utförd med snygg kvalitetsmatriel är vacker och rogivande att titta på, men jag kanske är knäpp...
Finns möjlighet att borra upp vind blir man av med en del.
Själv tycker jag att en välgjord kuloinstallation utförd med snygg kvalitetsmatriel är vacker och rogivande att titta på, men jag kanske är knäpp...
Får man inte dra exempelvis en 4-ledare från en tvåpolig säkring och sen dela av i en kulodosa i köket så att man där får en kabel till micro och en till kyl å frys..?? På så sätt skulle du ju slippa en kabel från centralen iaf.. Har för mig att man fick göra detta om det är samma säkringsgrupp...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej!
Nej!
Nej!
Nej!
Nej!
Okej man får alltså inte det... Diskuterade detta med en elmontör med en 10års erfarenhet och hans svar var varför inte... Någon som kan tala om vart i föreskrifterna detta regleras så man kan läsa å begrunda själv??
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Föreskrifterna kan jag inte, men jag har däremot för mig att ett av de senaste exemplen på detta problem här sammanfattades med att flera faser i samma kabel kan vara ok under förutsättning att;
Samtliga inblandade faser bryts (t.ex. flerpolig säkring)
och/eller att JFB finns
samt att noggrann uppmärkning av detta sker.
Tyvärr hittar jag inte tråden.
Samtliga inblandade faser bryts (t.ex. flerpolig säkring)
och/eller att JFB finns
samt att noggrann uppmärkning av detta sker.
Tyvärr hittar jag inte tråden.
Ja, det skulle ju vara intressant att veta om man det är tillåtet att ha 16A på stickpropp, då skulle man ju som sagt få bort lite kabel, men den kabeln till 16A gruppen måste väl då vara 2,5mm2, sedan detta med 2 faser i samma kabel man kan ju tolka det som att har man JFB så är det ok, ingen flerpolig säkring skulle behövas, men noga uppmärkning. Ingen verkar vara inne på att använda godkänd plastkanal och dra FK, varför? Hemma i villan renoverade jag ett rum i källaren för att ha ett kontor där, i samband med detta byttes hela elc ut, jag var tvungen att ha en hel del extra uttag, elfirman satte upp utanpåliggande plastkanal och drog kablarna i den dock inte FK, den kanalen är inte godkänd för detta, jag tycker det ser helt ok ut, kanalen går ner från taket bredvid en dörrlist och går sedan efter golvsockeln, syns knappt, men frågan är ju om man får göra avgreningar skarva med t.ex. ubåt inne i en sådan godkänd kanal, alltså inga kulodosor.
/JoeHill
/JoeHill
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
De flesta vanliga vägguttag är specade till 16A vad jag har sett, så materielen lägger ingen begränsning där. Dimensionering av kabel/tråd för 16A beror på längder och impedans, dvs det ska räknas på utlösningsvillkor etc. Något som få av oss amatörer fixar att göra. I en fjällstuga är det möjligt att du har långt till transformatorn och därför till och med teoretiskt måste ha ännu grövre dimensioner.
Slutligen skiljer vi på enkelisolerade ledare (tråd) såsom FK eller RK i jämförelse med kabel, EKK, EKLK osv. Kabelkanaler som inte kan öppnas utan verktyg finns tydligen i vilka det är tillåtet att dra enkelisolerade ledare, dvs FK. Personligen skulle jag nog inte vara helt ointresserad av kabelkanalerna, men det beror väl både på pris och hur de passar estetiskt i den mijö de ska placeras i, kulo kanske är snyggast i en äldre stuga?
Slutligen skiljer vi på enkelisolerade ledare (tråd) såsom FK eller RK i jämförelse med kabel, EKK, EKLK osv. Kabelkanaler som inte kan öppnas utan verktyg finns tydligen i vilka det är tillåtet att dra enkelisolerade ledare, dvs FK. Personligen skulle jag nog inte vara helt ointresserad av kabelkanalerna, men det beror väl både på pris och hur de passar estetiskt i den mijö de ska placeras i, kulo kanske är snyggast i en äldre stuga?
KLARGÖRANDEJoeHill skrev:Ja, det skulle ju vara intressant att veta om man det är tillåtet att ha 16A på stickpropp, då skulle man ju som sagt få bort lite kabel, men den kabeln till 16A gruppen måste väl då vara 2,5mm2, sedan detta med 2 faser i samma kabel man kan ju tolka det som att har man JFB så är det ok, ingen flerpolig säkring skulle behövas, men noga uppmärkning. Ingen verkar vara inne på att använda godkänd plastkanal och dra FK, varför? Hemma i villan renoverade jag ett rum i källaren för att ha ett kontor där, i samband med detta byttes hela elc ut, jag var tvungen att ha en hel del extra uttag, elfirman satte upp utanpåliggande plastkanal och drog kablarna i den dock inte FK, den kanalen är inte godkänd för detta, jag tycker det ser helt ok ut, kanalen går ner från taket bredvid en dörrlist och går sedan efter golvsockeln, syns knappt, men frågan är ju om man får göra avgreningar skarva med t.ex. ubåt inne i en sådan godkänd kanal, alltså inga kulodosor.
/JoeHill
Med 16 A på stickpropp menas att själva vägguttaget i sig är godkännt för max 16 A, inte att du kan säkra dina vägguttagsgrupper hemma med 16 A. Vid en kortslutning får du en väldigt mycket större energirusning som gör större skada än 10 A.
Beträffande flera faser i samma kabel så är det godkännt under vissa förutsättningar som jag inte går in djupare på. Jag som elinstallatör vill inte ha med såna hempularkopplingar att göra. Undvik dom eller låt en elfirma utföra den!
FK i plastkanal är inget att rekommendera och kopplingar i densamma är inte godkännt.