5 416 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Vilken belysning? Lågt i tak - avlångt rum
Har en gammal renoverad gillestuga som bara ska fortsätta vara gillestuga tills jag förhoppningsvis kan göra om det till ett garage.
Då, som nu, behöver jag passande belysning och det ultimata hade varit takspots. Tyvärr är takhöjden låg, och jag kan inte bygga uppåt. Dessutom kan inga sladdar byggas in. Just nu finns en punktbelysning i ena smala änden av rummet, och en annan på andra sidan, vilket inte räcker.
Antar att man kan köpa utanpå liggande lågvolt i taket, men sladdarna kommer bilda en labyrint i taket. Kanske ska satsa på väggbelysning istället, sån där som lyser uppåt/neråt? Lite förslag/inspiration, någon? Är ganska rådlös just nu.
Då, som nu, behöver jag passande belysning och det ultimata hade varit takspots. Tyvärr är takhöjden låg, och jag kan inte bygga uppåt. Dessutom kan inga sladdar byggas in. Just nu finns en punktbelysning i ena smala änden av rummet, och en annan på andra sidan, vilket inte räcker.
Antar att man kan köpa utanpå liggande lågvolt i taket, men sladdarna kommer bilda en labyrint i taket. Kanske ska satsa på väggbelysning istället, sån där som lyser uppåt/neråt? Lite förslag/inspiration, någon? Är ganska rådlös just nu.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hur låg är takhöjden?
joo T5 är ett bra val om man vill ha mycke ljus de blir ingen mysbelysning som man kanske vill ha i en gillestuga men ja har bytt ut alla mina gammla lysrörsarmaturer till T5 men sen fick ja dom ju billigt genom filman haha
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Går ju faktiskt att få till rätt bra mysbelysning med en T5 armatur. Bara för att det råkar sitta ett lysrör i armaturen så betyder det inte att det är en IP65 plåtlimpa 2x54w...
Man kan belysa taket med armaturen på väggen" släpljus och trä en tub av färgfilter över röret finns hos scenfirmor,eller
Philips har en ny typ Led för hemma miljö med fjärr!! välj rött för mys kvällen , gult för middagen ,lila när du serverar drinkar och ditt egna danceplace har öppnat ...Såg demo i Tyskland på ett varuhus det linns som semiproffs sedan en tid och ny nör hemma
/
Philips har en ny typ Led för hemma miljö med fjärr!! välj rött för mys kvällen , gult för middagen ,lila när du serverar drinkar och ditt egna danceplace har öppnat ...Såg demo i Tyskland på ett varuhus det linns som semiproffs sedan en tid och ny nör hemma
/
Klicka här för att svara