J
jkling: Oftast på 1-fas motorer sitter det en kondensator som bestämmer riktningen(höger,vänster) på motorn, dom är lite kluriga att mäta på, så riv isär motorn, och mät på lindingarna, brukar sitta övertemp skydd i dom, som är koppla i serie med inkommande fas o ena lindningen, men eftersom säkringen går så verkar det ju gå tungt i den. luktar det konstigt om den?, har du luftat av
6 svar · 5,6k läst
M
Plc
Mats Bengtsson: [citat] Jepp, det var därför jag tyckte det var viktigt att få ordning på jämförelsen, 1-wire givare är i normalfallet aktiva givare med aktiv signalbearbetning (det är därför de behöver strong 5V pullup). --- Mats ---
61 svar · 21,1k läst
E
elmont: Att bygga in rör och slangar i en låda är helt ok. Skruvar du dessutom "locket", kan man om man vill, i framtider öppna och komma åt
1 svar · 3,6k läst
F
Finnwoodman: Jag ska lägga klinkergolv i köket och undrar om det finns någon som har tips på lämpliga golvspot eller uplight. Jag kommer montera 4 st längs med en köksö. /Jakob
0 svar · 2,7k läst
K
Kaffekokare: Elbutik.se har för 850:-. Du kan hämta det själv i Åkarp. Finns även på Hornbach för ungefär samma pris.
2 svar · 3,5k läst
S
sa3afc: Fick du lägga ner det för kommunen eller frågade du inte?
12 svar · 27,1k läst
J
Jennie_och_Ola: Hej Köpte själv Eljo trend designkit på elonline. Modularjacken köpte jag på Direktronik.se där får du ge 10-12 kr styck för modularjack(med inbyggt verktyg) med samma klassning som Eljos varianter som ligger på 50-60kr styck, det är en detalj som du måste köpa till, montageramarna som följer med designkitet passar enbart till eljos modularjack, men det finns adapterramar som löser
6 svar · 5,0k läst
I
Isodor: Jag har redan pratat med chefen för firman tidigare för att höra mig för om detta och han menade på att detta inte var något problem. Han bad mig t.o.m. att själv skarva kablarna och ansluta rören. Tack för alla kommentarer, nu vet jag att jag skall stå på mig och kräva att jobbet justeras. Det faktum att en av kablarna vänder direkt ner i nästa rör hade jag inte noterat. TACK!
8 svar · 5,2k läst
·
E
elmont: CE märkningen ska visa att varan uppfyller MINIMI kravet i tillverkningslandet (innom EU)
8 svar · 8,0k läst
E
elmont: Nej vanlig PVC slang som man stoppar in biledaren i slangen finns i många olika färger och dimensioner. En EKK är omöjlig att klamra så att slutresultatet blir lika rakt och bra som det blir med kulon.
15 svar · 14,8k läst
·
Faidros
Faidros: [citat] Kolla den här tråden.
1 svar · 6,1k läst
B
Bambi: ok, ska kolla de!
5 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Jag förstår inte riktigt varför denna tråd som varit död och glömd i ca 1 år blivit aktiv igen. Frågeställaren har ju uppenbarligen fått sitt svar (eller inte?). Verkatr utveckla sig till en ny onödig "ring efter elektriekern tråd". Tråden stängs.
5 svar · 43,3k läst
·
K
kamy: [citat] Nivåvakt kallas de i båtvärlden. http://www.bryggan.nu http://www.seasea.se http://www.watski.se
15 svar · 5,3k läst
G
gravedigger: Eller så var det det tänkta sättet att sektionera installationen. Nåväl det finns bara en som kan svara på varför och han verkar inte vara så aktiv. Skhs Nykomling Aktiv: sep 2007 Län: Jönköping 1 inlägg
10 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Troligen (jag är nästan säker) så är den dimmer du har avsedd för glödljus eller konventionell transformator, alltså inte för elektronisk transfromator. Troligen bör du byta till dimmer avsedd för elektronisk transformator. Ta reda på exakt typbeteckning för din dimmer och kontrollera med Eljo hemsida (datablad). Jag kontrollerade med elbutik.se om du har den dimmer jag tror så
3 svar · 2,5k läst
M
Mats: Fixade den saknade nollan i rubriken
3 svar · 12,1k läst
M
Mats: Verkar tyvärr vara omöjligt att koppla om den så det får bli två enfasmatningar
1 svar · 5,2k läst
L
larsk: Hittade lågenergilampor med E27-sockel på både 4 och 5 Watt på Jula. Så jag var till Jula-butiken i Skara i helgen och köpte lågenergilampor. De hade bra lampor i alla storlekar och watt-tal, kan rekommenderas om det är någon annan som söker bra lågenergilampor. http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemList.jsp?@where.CategoryParent:CategoryID@op.eq@comp.Items=060102
6 svar · 2,5k läst
hahel
hahel: Likande finns på Biltema för 139:- visseligen med 220v spottar men för 2000:- får man många lampor :-) Edit: Oops, slarvläste du ville visst ha 12V då får du hoppas på tips från någon annan. /Håkan
1 svar · 2,5k läst
·
A
andersmc: Eftersom det är förre ägaren som själv gjort arbetet kan felet inte vara dolt. Om han inte kan visa att han drabbats av total minnesförlust mellan renoveringen och försäljningen så måste han känt till det. Så det kan mycket väl vara fel, men inte dolda fel.
8 svar · 17,1k läst
N
norrbottenstorpet: Muff med spärrklämma och sedan en klick smältlim på utsidan så att det verkligen sitter fast?
6 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Nu tycker jag det har varit väl OT ett tag. Stänger tråden.
12 svar · 2,7k läst
·
B
Boozer: Tack för svaren....var tyvärr de jag hade väntat mig. För besvärligt att dra nya kablar ända till badrummet. Få bli duschkabin utan ångbastu. Men som sagt tack för svaren...nu vet jag INNAN jag köper :) mvh Jesper
6 svar · 5,9k läst
B
bara_hence: Man tackar o bockar
2 svar · 3,9k läst
P
Per72: Jag tycker det är en billig försäkring att ansluta ett motorskydd eller två som i detta fall. Visst kan man överbelasta en motor utan att det för den sakens skull behöver vara nåt som är fel på utrustningen och det är som snickarboden säger inte alls säkert att man märker det. Två motorskydd som omfattar 2A området är inte direkt dyra att införskaffa. Helt enkelt en billig
16 svar · 7,2k läst
pefo
pefo: På den tiden hade vi apparater som hade kontakter som inte gick att sätt i jordade uttag, exvis lampor, radioapparater, TV och sånt. Inte kul att ha jordade uttag då! ;)
11 svar · 5,4k läst
M
Marive: Sant, det är Eljo trend, vi bytte i sista minuten när elko / Ahlsell hade leveransproblem på vissa detaljer... Men både eljo och elko har ju snarliknande utbud.
20 svar · 7,3k läst
P
Per72: [citat] Okej! Så det är inte för dig som med skomakarns ungar ; )
18 svar · 2,3k läst
pefo
pefo: [citat] Den kontinuerliga strömstyrkan är låg men energin som laddas ur under en mycket kort period vid utjämningen av potentialen då man tex ansluter en kontakt kan vara tillräckligt stor för att ha sönder nånting. Tom så stor att det bildas en ljusbåge. Väl ihopkopplat och potentialutjämnat så är problemet mer störningrelaterat. Därför bor man om man har problemet med
33 svar · 41,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.