Wago-klämmor verkar ju smidiga när man läser om dem, men jag har inte sett dem i verkligheten. Är de nå bra?

Dom är väl bra så länge man inte behöver koppla loss en ledare, vilket kan vara jobbigt. Jag tycker Torix är överlägset smidigast överlag.

Torix är totalt odugliga för losskoppling dom oxå. Wago är enligt mig överlägset smidigast.

Wago :)

85404-382.jpg

Det är som sagt lite bökigare att ta loss en tråd från en wago, det blir lite juck-å-ryck principen, men det går. Men däremot går det inte att koppla in en MK i en wago. Det måste vara FK eller EK.
Torix känns lite osäkra tycker jag om man ska koppla ihop 5-6 trådar, känns som man inte riktigt vet om alla tråd sitter och har kontakt.
Annars finns juh toppklämman (ubåt), den går till allt och skruvanslutning...

wago..............de ä en riktig pryopryl de ju................kör man me torix så räcker de me en sort

tsss, torix är för pensionärer. Proffs använder wago.

:)

På min tid som montör sa gubbarna "kornex"...

Fotografen skrev:
På min tid som montör sa gubbarna "kornex"...
tjena gamling :-) ,

"kornex" har isolering av porslin, helt värdelösa när man ska demontera dessa, porslinet lossnar men inte spiralen som finns i den.....

U-båt, det ända som duger. Torix värdelöst om man ska öppna och lägga till en kabel, om det är FK så lossnar oftast några kardeler....

Wago är bra om man ska koppla många dosor med EK, men inge roligt om man kommer efter och ska göra något....

U-båt eller toppklämmor, tar minst plats, och finns i en dubbel version, som man kan skarva 2st 6mm kablar med eller koppla ihop 10st 1,5 om man verkligen vill.

Någon som har provat öppningsbara Wago? De lär även fungera till MK.

el richard skrev:
[quote author=Fotografen link=1147849651/0#7 date=1147893436]På min tid som montör sa gubbarna "kornex"...
tjena gamling :-) ,

[/quote]

Tackar, är född -71...men gubbarna var ju gamla...redan då...

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
öppningsbara wago är jättebraiga! tyvärr dyra :(
funkar perfekt till tex halogenbelysningar med typ MK ;)
jag har en hink med blandade wagos och toppklämmor och
någon tomtemössa (torix) ;)
torixarna duger om man ska lämna en "lös tåt"

Torix suger ;) dels för att dom tar sån jävla plats och dels för att dom kan vara svåra att mäta i... Ubåtar rockar :)

Glöm Torix och annan skit. Ubåtar är säkra, starka och smidiga att jobba med. Minimal risk att något ramlar ur. Dessutom kan man blanda EK, FK och RK hur mycket man vill. Med två storlekar på ubåtar fixar man allt. Så det så ;)

med wago ramlar inget ur när man ska komplettera med en till tåt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.