Det är som sagt lite bökigare att ta loss en tråd från en wago, det blir lite juck-å-ryck principen, men det går. Men däremot går det inte att koppla in en MK i en wago. Det måste vara FK eller EK.
Torix känns lite osäkra tycker jag om man ska koppla ihop 5-6 trådar, känns som man inte riktigt vet om alla tråd sitter och har kontakt.
Annars finns juh toppklämman (ubåt), den går till allt och skruvanslutning...
Torix känns lite osäkra tycker jag om man ska koppla ihop 5-6 trådar, känns som man inte riktigt vet om alla tråd sitter och har kontakt.
Annars finns juh toppklämman (ubåt), den går till allt och skruvanslutning...
På min tid som montör sa gubbarna "kornex"...
tjena gamlingFotografen skrev:
"kornex" har isolering av porslin, helt värdelösa när man ska demontera dessa, porslinet lossnar men inte spiralen som finns i den.....
U-båt, det ända som duger. Torix värdelöst om man ska öppna och lägga till en kabel, om det är FK så lossnar oftast några kardeler....
Wago är bra om man ska koppla många dosor med EK, men inge roligt om man kommer efter och ska göra något....
U-båt eller toppklämmor, tar minst plats, och finns i en dubbel version, som man kan skarva 2st 6mm kablar med eller koppla ihop 10st 1,5 om man verkligen vill.
öppningsbara wago är jättebraiga! tyvärr dyra 
funkar perfekt till tex halogenbelysningar med typ MK
jag har en hink med blandade wagos och toppklämmor och
någon tomtemössa (torix)
torixarna duger om man ska lämna en "lös tåt"
funkar perfekt till tex halogenbelysningar med typ MK
jag har en hink med blandade wagos och toppklämmor och
någon tomtemössa (torix)
torixarna duger om man ska lämna en "lös tåt"