Jag vill flytta en kronströmställare och det verkar bli en utanpåliggande lösning (jag vill inte riva väggen och det går inte att dra kabel invändigt då det är reglar i vägen) med 4G1,5 kabel där jorden blir oanvänd.

Men jag vill inte ha en ful utanpåliggande strömställare. Vad krävs för att få fälla in den?
Är det OK att bara borra ett hål strax under och föra in kabeln i väggen?
Vad för dosa ska man bygga in i väggen i så fall? "Vanliga" dosor för VP rör kräver ju ett betydligt större hål än täckramen om man ska få in den utifrån. Är detta ens möjligt?

Hej!

Är det en strömställare som tidigare är infälld som du vill flytta?

Dosan du söker kallas ROT-dosa. Man borrar ett hål med vanlig dosfräs, 70 mm. Trycker in dosan och skruvar på två skruvar som fäller ut två hakar som klämmer fast den bakifrån.
Vad gäller kabeln kan du ju antingen låta den gå in genom skivan strax under och upp i dosan. Eller om det är ihåligt bakom skivan ta ett litet hål nere vid golvet och "fiska" fram en slang eller ett rör uppe vid dosan som du låter kabeln gå genom. Ingångshålet nere vid golvet kan du ju snygga till med lite tätningsmassa eller liknande.

LUDDET skrev:
Hej!

Är det en strömställare som tidigare är infälld som du vill flytta?
Ja den har tidigare varit infälld, men placeringen är så dålig. Jag vill ta bort den och tänkte koppla in mig i en väggdosa nära taket.
Jag vill flytta strömställaren som sitter till vänster om dörren till hamna till höger

m.a.g skrev:
Dosan du söker kallas ROT-dosa. Man borrar ett hål med vanlig dosfräs, 70 mm. Trycker in dosan och skruvar på två skruvar som fäller ut två hakar som klämmer fast den bakifrån.
Vad gäller kabeln kan du ju antingen låta den gå in genom skivan strax under och upp i dosan. Eller om det är ihåligt bakom skivan ta ett litet hål nere vid golvet och "fiska" fram en slang eller ett rör uppe vid dosan som du låter kabeln gå genom. Ingångshålet nere vid golvet kan du ju snygga till med lite tätningsmassa eller liknande.
Tackar. Det var precis en så här jag letade efter

kallas även senildosa.

Och skulle väggen vara för tunn på djupet för att klara en ordinär ROT-dosa, så finns det nu även dosor som (oftast) kallas Multidosa med lägre djup som monteras på samma sätt som ROT-dosan.

GoForIt skrev:
Och skulle väggen vara för tunn på djupet för att klara en ordinär ROT-dosa, så finns det nu även dosor som (oftast) kallas Multidosa med lägre djup som monteras på samma sätt som ROT-dosan.
OK, har inte öppnat väggen ännu, men den dosan jag köpt på clas ohlson ser onekligen lite väl tjock ut (60mm). Har inte hittat något som heter mulitdosa ännu.

Har just nu stömställaren infäld utan dosa, men jag antar att det är emot diverse regler så jag får väl fixa till det

e3henri skrev:
OK, har inte öppnat väggen ännu, men den dosan jag köpt på clas ohlson ser onekligen lite väl tjock ut (60mm). Har inte hittat något som heter mulitdosa ännu.

Har just nu stömställaren infäld utan dosa, men jag antar att det är emot diverse regler så jag får väl fixa till det
Jag brukar köpa mina på K-rauta.
De finns också att beställa på elbutik.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.