Byggahus.se

Utomhustimer passar inte i utomhusuttag

1. E
    Medlem Nivå 5
    Jag förstår inte hur tusan man kan konstruera en utomhustimer så korkat (modellen som man stoppar direkt i uttaget).
    Samtliga jag sett är avlånga där baksidan består av en jordad stickpropp längst ner och framsidan har ett jordatuttag längst ner och timervredet högst upp.
    Problemet är att dessa inte passar i utomhusuttag som har lock som man fäller upp. Jag har nämligen inte sett något lock som går att öppna 180grader så att överdelen av timern inte slår i locket.
    Det går ju inte att vända timern uppochned för då blir ju timers luckor felvända och regnet rinner rakt in.

Så hur har de tänkt egentligen? Den borde väl vara byggd åt andra hållet.

Jag brukar få ha en förlängsdosa imellan, men får då problemet med att hänga upp denna någonstans (den brukar inte gilla att hamna under snön)

2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Jag håller med att det är en jädrans klump, men nog finns det uttag där locket går att öppna helt?!
    Problemet jag har är att med timer till både julgranen och motorvärmaren i samma uttag blir det för trångt och eftersom jag inte fått tummen ur och satt upp ett uttag till så hänger jag in den ena timern i taket i källarnedgången.

3. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Har dubbeluttag hemma med lock. går att öppna 180 grader så inget problem med timern. Men precis som för fotografen så kan jag inte nyttja båda uttagen när timern sätts i.

4. pefo
    Medlem Nivå 10
  5. W
    Medlem Nivå 2
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Min enkla billiga timer är köpt på Jula och har vredet nere och uttaget upptill så det passar även de sämre uttagen där luckan inte går att öppna helt. Däremot är det dålig kvalitet på uttaget i timern då petskyddet är så trögt att vissa proppar är väldigt svåra att få i.

7. pellefant
    Medlem Nivå 11
    prova att smörja med "kvick-loss" en teflon spray för lysrör men funkar jättebra till bla billiga uttag med petskyddsmojänger som segar...