Byggahus.se

Spot med lång sladd ?

1. G
    Medlem Nivå 6
    Jag ska montera lite spotar med ganska lång sladd efter trafon.
    Det kommer vara ca 2-5 meters längd på lågvoltssladdarna.
    Inledningsvis hade jag tänkt att köpa spotar och trafo på Jula eller Ikea.
    Men det slog mig att man inte ska/får byta sladdar på dem, och att de säkert är anpassade för korta sladdar på nåt sätt.
    Hur är det egentligen. Hjälp mig. Kan jag köpa Ikeas spotar och byta lågvoltskabel, eller ska jag ha nån annan trafo, eller??

2. Tripod
    Medlem Nivå 6
    På de flesta trafos brukar maxlängden vara 2 meter. Det ska finnas de som klarar längre men de är lite mer sällsynta som jag förstår.

3. I
    Medlem Nivå 7
    Jag håller på och sätter spottar i taket som skall vara 12v. då sa min elektriker att det kommit en ny transformator som klarar ända upp till 20 meter. vet dock ännu inte vad det är för något. men det ger sig nog när han kommer och kopplar in allt...

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man ökar sladdlängden så gäller det dels att köpa rätt trafo som tillåter lång ledningslängd, finns ex. hos elbutik.se. Dessa trafos är lite dyrare. men det gäller då också att dimensionera ledningarna rätt. Annars blir det för stort spänningsfall och spottarna lyser dåligt.

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Och en lösning på problemet är ju att köpa 230 V utrustning istället..

6. S
    Medlem Nivå 9
    Tänkt på att om du har 2m ledning till en spot och 18m till en annan så kommer de att lysa olika starkt p.g.a spänningsfallet. Eller håller dessa "20m"'s trafos kolla på det med?

Jag personligen skulle undvika ledningslängder över låt oss säga 3-4m. Lågvolt är inte bra på att distrubera ström över långa sträckor så varför använda det till det?

7. E
    Medlem Nivå 6
    byter man kabel är inte produkten CE-godkänd längre.
    sen får det inte vara längre än 2m anslutningskabel. men det kanske inte räknas som det på spotar?
    men vid långa längder så är det klart bättre med 230V.
    alternativt använda en trafo till.

8. pefo
    Medlem Nivå 10
    Byter kabel på vaddå? Eller är det CE-spöket som är i farten igen. :confused:

Vaddå 2m? Blandar du inte ihop begreppen här? Kabeln mellan trafo och spot begränsas enbart av trafotillverkarens uppgifter. Använder du längre kabel garanterar inte tillverkaren/importören att trafon uppfyller kraven för CE-märkning vad gäller säkerhet och EMC.