Byggahus.se

Takdosa-Måste jag flytta den?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej alla.

Jag försöker att sätta upp ett nytt innertak i min mors hus.
    Till saken hör att det var uppspänt plasttak och reglingen under var väldigt bristfällig.
    Så jag var tvungen att regla ner taket lite.

Nu när jag reglet klart och satt upp ca 90% av taket börjar jag fundera om jag har gjort ngt galet.
    Själva eldosan (modell äldre med mitt-skruv) för taklampan går inte genom innertakskivan utan den ligger precis mot överkant skiva.

Jag som inte är elektriker brydde mig inte så mkt om detta utan kapade upp ett hål i tak-skivan lika stor som dosan.
    Men.. när jag sedan skall skruva på locket mha centerskruven så når inte skruven dit gängorna börjar.

Som jag ser det finns det två alternativ.
    1. plocka ner 30% av taket och sänker ner el-dosan 1-2 cm.
    2. försöker hitta en längre centerkrok.

Naturligtvis låter alt 2 enklast men vad säger ni på detta forum som kan el.
    Måste jag ha tätat själva eldosan med ett lock eller?

Försökte rita så att ni förstår hur jag menar, men kärnan i frågan är alltså om el-dosan måste vara försluten med ett lock eller om det funkar att ha tak-skivan mellan o sedan dra dit ett lock?

2. pellefant
    Medlem Nivå 11
    det finns förhöjningsringar, fast dom är för nyare dosor med 2 skruvar, kanske limma fast en sån med pl400 och förlänga kroken, eller det kanske finns längre krokar, jag förlängde en krok genom att svetsa dit en ny skruv, kolla bara att det är rätt gänga.

3. S
    Medlem Nivå 9
  4. S
    Medlem Nivå 2
    Men det gör alltså inget om eldosan inte är tätad/sitter ihop med täcklocket (eller vad man kallar det)?

5. S
    Medlem Nivå 2
    Då svara jag på mitt eget inlägg.

Ringde en el-firma här i stan och de sa att detta var helt ok, det är bara att dra i en längre skruv.
    Tack för svaren i tråden.