Byggahus.se

parallellkoppla spotlights?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Jag har installerat 20 W spotlights i taket på ett kök efter konstens alla regler fördelat på flera transformatorer. Mitt dilema infann sig när jag insåg att jag vill kunna styra vissa (kallar dem "mysbelysning") av spotlightsen från den ena av två ingångar i köket med en dimmer och allihop (även de som ingår i "mysbelysningen") från den andra ingången och även där med en dimmer.

Min tanke är nu att mata de spotlightsen som ingår i "mysbelysningen" från kompletterande transformatorer, dvs just de spotlightsen får 12V matning från två håll. En transformator som styrs via dimmer vid ingång 1 och som styr alla spotlightsen samt en transformator som styrs via dimmer vid ingång 2 och den styr bara mysbelysningen. Det är samma fas som matar hela belysningen och det är inte meningen att bägge dimmrarna ska vara igång samtidigt men jag inser att det ändå kan inträffa.

Jag undrar om detta låter som en ok lösning eller om det är något jag inte tänker på. Hur påverkas spotlightsen om de matas från bägge transformatorerna samtidigt? Finns det någon annan smartare lösning?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Utan kunna säga att jag säkert vet, så är jag ganska övertygad om att transformatorerna inte kommer att trivas med att vara ihopkopplade på sekundärsidan (12V sidan). Du kommer att mata in effekt från den ena trafon in i den andra, troligen bränner du utgånssteget i den (det är ju inte transfomatorer i vanlig bemärkelse, utan switchade aggregat.

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Dosdimmers och kronbrytare med återfjädring?

4. C
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket för tipset! Jag har ringt och kollat lite nu med anledning av svaret och det ser nog tyvärr mörkt ut. Transformatorerna verkar inte alls uppskatta att få "bakström" på sekundärsidan. Har också lurat lite på lösningar med reläer eller kontaktor men jag fastnar i att matningen kommer från en dimmer vilket kan påverka så att de inte vill dra.

Det är konventionell dimmer för elektronisk transformator med vred men du kan ha en poäng där med återfjädrande brytare. Tål att tänkas på. Vet att det finns transformatorer med inbyggd dimmerfunktion, tror det är samma som kan ta ca 20 m kabellängd till spotlightsen. Priset är dock en stor nackdel.

5. C
    Medlem Nivå 1
    Oj, missuppfattade lite. Du menade ju dosdimmers OCH återfjädrande brytare. Tack så mycket! Bra tips! Ska fundera och framförallt kolla vad en sån lösning kan kosta och var jag köper grejorna.

Är dock tacksam om det finns ytterligare tips på lösning.