Byggahus.se

Styrning av VVB

1. J
    Medlem Nivå 2
    Jag har en varmvattenberedare typ Parca Safir 300 från -89 i huset vi just köpt. Den ska väl bytas så småningom, men tills dess har jag försökt förstå hur den styrs. Och jag blir inte riktigt klok på det...

Mellan de tre 10A-säkringarna i huvudcentralen (gängsäkringar) och VVB:n sitter en separat normcentral bestyckad med:

1 st strömbrytare, enpolig.
    1 st 8/12/24V-trafo. Styrs av brytaren ovan.
    1 st 240V signallampa
    1 st kontaktor
    1 st strömbrytare, enpolig (i läge AV)
    2 st kontaktorer

När lampan lyser får VVB:n ström (via kontaktor 1). Kontaktor 2 verkar bara styra kontaktor 1, om man slår om strömbrytare två till PÅ (lampan lyser hela tiden). Kontaktor 3 verkar inte användas.

Allt detta är kopplat till en klenspänningskabel med sju ledare som försvinner in i väggen bakom huvudcentralen.

Problemet är att jag inte hittar NÅGONTING som styr detta. Jag vet inte var sjuledaren tar vägen. Den verkar inte dyka upp i närheten av själva VVB:n (men det är trångt bakom, och svårt att se). Det sitter ingenting vid huvudsäkringarna. Det finns ingen dokumentation, annat än "Kontaktor för VVB är monterad i centralen". Det finns en omkopplare mellan dag/nattaxa i huvudcentralen, men den är inte inkopplad. Det finns ingen timer någonstans. Vi har renoverat tre rum och rivit ett par väggar, så det känns som om jag "kan" det här huset relativt bra. Men det här förstår jag bara inte...

Någon som vet, eller har några spekulationer eller vilda idéer? Min känsla, efter att ha tittat till lampan då och då, är att det inte är termostatstyrt. Men jag vet inte.

2. P
    Medlem Nivå 1
    Troligtvis är det någon form av tariffstyrning, du har olika taxor på elen på dagen och natten..
    Är nog inställt så att när du har brytaren i nollläget så värms varmvattnet endast på natten för att spara pengar, om du slår till brytaren till läge 1 så värms vattnet även på dagen om det behövs.. sen om du nu har kopplat ifrån tariffstyrningen i centralen så har man nog inte brytts sig om att montera bort resten av sakerna..

Är iofs bara en gissning av mig..

3. J
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är väl ungefär vad jag har gissat också. Den stora frågan är då var denna timer sitter, för det styrs ju uppenbarligen fortfarande av något eftersom det finns varmvatten och lampan bara lyser ibland.

Var den än sitter måste den vara väldigt väl gömd.

4. DjAlbert
    Medlem Nivå 7
    Kolla i mätarskåpet ifall det sitter nått ur eller liknanade där som styr, ifall du inte redan har gjort det.

5. J
    Medlem Nivå 2
    Häpp, jag trodde jag hade gjort det, men nu tog jag en närmare titt och hittade en liten lucka på det jag trodde var en helt vanlig analog elmätare, och där bakom satt det en lcd-display och fyra knappar.

Problemet löst, med andra ord. Inte för att jag tror att jag har någon särskilt nattariff, men nu vet jag åtminstone vad som styr eländet.