Byggahus.se

Två grupper till en?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Det är ju inte tillåtet att ha två anslutningar på en anslutningspunkt för en säkring i en central.
    Om man trots detta vill lägga samman två grupper till en i centralen, hur gör man enligt praxis?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    En kopplingsdosa på lämpligt ställe är väl iaf en möjlighet.

edit:
    När jag tänker efter så inser jag att du har alltså redan två rör som går in bakom centralen?

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Sanning med viss modifikation. Du får inte ansluta nollorna eller skyddsjorden till samma skruv i respektive skena men det finns egentligen inget som hindrar att man förgrenar fasen. Puritanerna menar att man inte bör göra så eftersom centralen inte skall användas som kopplingsutrymme men i takt med att vi stoppar i fler och fler funktioner typ IHC och liknande i våra centraler så är det argumentet lite ihåligt.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du menar att lägga en ledare på skruven och sen dela upp det med en Wago, torix eller likn inne i centralen då ?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Frågan om huruvida det är förbjudet med kopplingar inne i centralen har varit uppe i ett antal bitvis ganska infekterade trådar här tidigare. De behöriga elektriker som brukar skriva här har inte lyckats komma övverens om hur reglerna skall tolkas. Uppenbarligen menar en del behöriga att det är tillåtet med kopplingar, men att det bör undvikas, medan andra behöriga hävdar att det är ovilkorligen förbjudet.

Jag har inte sett att någondera lägret har kunnat prestera otvivleaktiga argument för ena eller andra riktningen. Jag skulle tro att hittar du en elektriker som går med på att grena inne i centralen så behöver du nog inte sova dåligt med den lösningen. Däremot så skulle jag aldrig som hempulare ge mig på något som inte absolut ovedersägligt är korrekt.

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    I en normcentral finns ju alltid möjligheten att sätta en liten plint på skenan och grena där. I en diazedlåda blir det löst hängande kopplingar och det kan väl vara det som inte känns OK för en del.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Ja, jo att det finns en hel del olika åsikter om detta även hos rutinerade elektriker har jag märkt.
    Ja, det är en diazed-central med infälld installation. Jag kör på pefo's linje och låter de bägge faserna ligga kvar på samma skruv. Som tur är finns det tillräckligt med anslutningspunkter för nollorna och jordarna så att dessa ligger separat.

Ett annat sätt att lösa problemet skulle ju kunna vara att dra ut ledarna som skall läggas ihop i en slang till en utanpåliggande dosa och därifrån gå in i centralen igen. Inte vidare snyggt men kanske nödvändigt ur puritanernas synvinkel?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men vänta nu!

Jag tror inte att Pefo syftade på att du skulle kunna dela upp fasen genom anslutning på samma skruv. Det som har diskuterats är om man kan grena av en fasledare mha Wago eller toppklämma etc.

Om du ansluter 2 trådar till samma skruv så riskerar du att få en dålig kontakt.

9. pefo
    Medlem Nivå 10
    Precis! Grena INTE på skruven om du tänker grena. Risken finns att en eller bägge trådarna kan lossna eller att det blir dålig kontakt. Hissklämmor, typ sådana som sitter på dvärgbrytare, är de enda som funkar säkert med flera ledare eftersom de klämmer runt alla kardelar.

10. C
    Medlem Nivå 1
    Okej, jag missförstod pefo's tidigare svar. Men då är det som jag trodde från början inte tillåtet med två ledare på en anslutningpunkt. Det får bli en förgrening med klämma.