Det kan ju knappast vara någon fara om det lossnar lite tätskikt om du knackar lös plattan. Det är ju trots allt redan ett stort hål i väggen. Eldosan är ju inte på något sätt fukttät.

Men det ger ju ändå en synlig skarv mellan den nya biten och den gamla plattan.

Tripod skrev:
Det kan ju knappast vara någon fara om det lossnar lite tätskikt om du knackar lös plattan. Det är ju trots allt redan ett stort hål i väggen. Eldosan är ju inte på något sätt fukttät.
Nej kanske inte men ska jag då ta bort alla fogar runt om först också? Det är ju ett jäkla jobb. Iofs inte jag som kommer göra det i så fall, svärfars jobb...

Har gjort bort mig på ett liknande sätt i en stänkskiva över en köksbänk en gång. Då köpte jag sådana där genomskinliga plastskydd man brukar se hos äldre för att skydda tapeten från kladdiga fingrar. Detta skydd målade jag med färg på baksidan och det blev bra på detta ställe iaf.

ThomasLindgren skrev:
Nej kanske inte men ska jag då ta bort alla fogar runt om först också? Det är ju ett jäkla jobb. Iofs inte jag som kommer göra det i så fall, svärfars jobb...
Har inte gjort något sådant själv men jag såg på homestyling (på tv) att de bytte ut en platta som var trasig på en toalett. Om jag kommer ihåg rätt så knackade de sönder plattan med en hammare. Du får nog pröva dig fram. Keramiken kan ju sitta som berget, fixen likaså. Rensa fogen är ju inte roligt direkt men nöt på med en skruvmejsel så blir det nog rent tillslut.

• Gilla
Magiker
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Har gjort bort mig på ett liknande sätt i en stänkskiva över en köksbänk en gång. Då köpte jag sådana där genomskinliga plastskydd man brukar se hos äldre för att skydda tapeten från kladdiga fingrar. Detta skydd målade jag med färg på baksidan och det blev bra på detta ställe iaf.
Låter som det skulle kunna vara värt att testa. Vart får man tag på dessa skydd?

Tripod skrev:
Har inte gjort något sådant själv men jag såg på homestyling (på tv) att de bytte ut en platta som var trasig på en toalett. Om jag kommer ihåg rätt så knackade de sönder plattan med en hammare. Du får nog pröva dig fram. Keramiken kan ju sitta som berget, fixen likaså. Rensa fogen är ju inte roligt direkt men nöt på med en skruvmejsel så blir det nog rent tillslut.
Vi får se om det blir det, får bli ett sista val. Lämnar det till svärfar som sagt eftersom jag ändå inte har några kakelborr.

Hittade de bland elgrejerna på något byggvaruhus. Kan dock inte minnas var. Borde finnas på näthandlarna oxå men hittar inget nu direkt. Tror de kallas tapetskydd.

ThomasLindgren skrev:
Det tar kanske en halvtimme-timme. Jag hade definitivt bytt plattan. Fast jag hade inte satt dit en platta med för stort hål in the first place. :)

Det är klart värt att byta plattan, att gräma sig över denna glipa år efter år.

Byt den Tomas (fast det är svärfar som får uppdraget)

Protte

Jepp det får bli ett plattbyte. Som tur är så är det fritt på ena sidan om plattan där en spegel ska dit, men som inte har satts dit. Det underlättar ju en hel del för att få bort den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.