J
JOB_L: [citat] Problemet var att lampan inte var tillräckligt hårt skruvad mot taket. Allt rörde sig när man försökte vrida . Gick inte att vrida bara glaset och dra neråt. Men nu är det inte ett problem längre. Glaset sprack när jag använde lite för.mycket milt våld. Så nu blir det ny lampa 🙂
7 svar · 1,7k läst
·
villa21
villa21: Fick ordning pått, tack!
5 svar · 806 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Som sagt, nätverkskalbarna skulle jag också behålla på plats. Antennkablarna känns mer udda om ni verkligen skulle behöva i framtiden. Men, jag skulle inte bara dra ut dem, utan att först fästa en draglina i dem som man kan använda när man vill använda röret till något. Det *kan* ju vara problem som @elmont skriver att få ur koax-kablarna om de går i några tighta krökar, men det
9 svar · 1,2k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Nej det tror jag inte. Hade det varit så mycket värme att hela skåpet hade blivit varmt hade det nog handlat om en brand. Du har redan fått svaret, om något luktar när du använder saker som drar mycket el så är det säkert så att något inte är som det ska, det är dålig kontakt någonstans och det behöver fixas. Det är ju inte ofarliga saker det här så jag hade tagit dit
8 svar · 1,3k läst
S
stugan_i_skogen: Jag hällde in specfikationen i chatgpt och frågade: Yes, the specification does mention the data format, and it provides a clue about why you needed to swap the high_word and low_word. Relevant Section from the Specification: In the document you provided, the data format is described as follows: 2.1 Data format representation(Page 7): "For all the formats the byte order (inside the single word)
27 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Alla centraler i en anläggning är sammankopplade, åtminstone jord. Även om anläggningen har flera matningar så är jorden densamma. Det finns skyddsledare som kopplar ihop allting. Olika potential kan uppstå när man använder TN-C mellan elcentraler. Då flyter ju normal belastningsström i skyddsledaren som orsakar ett spänningsfall. Det kan handla om flera volt. Så man kan vanligen
12 svar · 1,4k läst
henrik erikson
henrik erikson: [citat] Kan man sätta metallina i nederdelen av stupröret som är av aluzink? ( har stuprör även på andra långsidan av huset)
68 svar · 9,3k läst
·
E
elmont: [citat] Här kan du se vad du får göra https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
6 svar · 660 läst
E
etompau: [citat] Korta kablarna till önskad längd. Koppla in på samma sätt som idag. Om du vill, så köp en bit kabelkanal för att dölja kablarna.
9 svar · 1,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du har alltså återställt allting? Dåså, hur tar du reda på ifall du har fas eller tändtråd vid trappbrytaren i denna ände? Tips: Du har ett uttag troligen nere vid golvet rakt under. Vilka slutsatser kan du dra av det?
9 svar · 2,7k läst
·
S
Småbrukaren: Vad i hela friden.
30 svar · 3,5k läst
·
E
etompau: Vid en snabb sökning så verkar vara en rätt så avancerad styrenhet. Trist att tidigare ägare inte har lämnat över beskrivning eller informerat dig om hur systemet funkar. Som start, har du mätt att styrenheten har matningsspänning på plint 1 och 2? [bild]
3 svar · 795 läst
·
prototypen
prototypen: Har timern någon förbikopplingsknapp eller manuell till/från? Har du kontaktor går det att direkt trycka på kontaktorn. En brytare kopplad att ta ström från före eller efter timern till pumpen. Finns bara möjligheter. Protte
2 svar · 761 läst
A
avh67f: [citat] 1) Antingen får du löda på nya ledningar emellan eller använda hidealites snabbanslutningar eller skruvanslutningar som finns att köpa. Se manualen för information om detta. 2) Nja. Det blir inte fackmannamässigt gjort. Använd hellre installationskabel från lämplig anslutningspunkt fram till drivdonet. Installationskabel funkar dock inte att ansluta direkt till dessa drivdon så
2 svar · 509 läst
M
Mjolnir: [citat] Tack för det. ❤️
2 svar · 412 läst
·
Fairlane
Fairlane: Är det verkligen trefas? 4 säkringar i lägenheten tyder väl mer på enfas? Är det enfas och en kabel med fem ledare är nollan överlastad.
5 svar · 801 läst
·
P
Anonymiserad 134940: [citat] Inget egentligen, skulle kanske formulerat frågan bättre då jag misstänkte något annat. Men fick sådant vackert svar av Trump-fantasten ovan så jag ångrade hela min registrering på BH och valde att hantera det själv. . Men flera till min ignorelista får jag se som positivt! Tack för ditt svar i alla fall!
6 svar · 664 läst
A
avh67f: Stora förbrukare bör anslutas på egna grupper. Om jag tittar på rätt grejer verkar det se ut såhär: Elpanna: 400 V 3N~ 9kW avsäkring 3x16A CS7000iAW 7: 230 V 1-fas 3,2 kW avsäkring 1x16A https://www.bosch-homecomfort.se/produkter/luftvattenvarme/compress-7000i-aw/teknisk-fakta/
1 svar · 710 läst
F
fribygg: [citat] Jag kan inte se nån spretande kardel på din bild och är av uppfattningen att man inte ska laga nått som inte är trasigt.
6 svar · 781 läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Large Language Model? L.Legum Magister?
82 svar · 13,1k läst
·
K
Kalo81: Tack funkar galant.. Vad kan man göra.med en pelarborr mer än borra går de sätta någon rulle i botten så man kan svarar lodrätt ? Tips på vad man kan göra.med en pelarborr än precistionsborra olika typer av metaller? Smidiga när man ska borra ur luftnipplar till kompressor anslutningar..
5 svar · 1,5k läst
·
R
roli: Se där, den ser ju nästan ny ut efter rengörning.
5 svar · 1,5k läst
·
returen
returen: det värsta är att TS inte förstår att man måste kunna detta för att få göra det bilden ur elvis var bra Jag tycker att TS skall gå en vuxenutbildning i elinstallation för att få ett hum vad att göra och rätt. jag har varit lärare för den typen och det är ruggigt vilken avsaknad av sunt förnuft vissa har med sig i bagaget
39 svar · 3,1k läst
·
V
Vardagsrum: Ett av mina nätagg omfattades av återkallelse. Har nu kontaktat tillverkaren. Så tack snälla @spikplanka för en bra och viktigt trådstart. Jag brukar kolla där inne ibland, men inte regelbundet liksom. Tror att det är bra om fler konsumenter blir medvetna om den delen av myndighetens arbete.
2 svar · 755 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tror att det är orimligt att folk ska behöva prova egenskaperna hos din JFB 1-2 ggr per år. Det kommer inte att ske om det inte blir lag på det. Även om folk kan hyra ett instrument så blir de en liten kostnad som de flesta nog inte kommer att ta. En spänningsprovare har man däremot nytta av i många andra sammanhang.
7 svar · 784 läst
Tomas_12345
Tomas_12345: Byte till en dubbeltrapp istället och då funkade allt direkt.
6 svar · 1,5k läst
·
N
naikon: [citat] Om du googlar på din dimmermodell så borde det stå minimumbelastning. Men eftersom den är specad för 630W enligt bilden så har jag väldigt svårt att tro att den klarar av LED som kan vara på bara några enstaka watt. Satsa på en ny dimmer för LED så slipper du huvudvärk med ev flimmer och surrande
8 svar · 1,1k läst
·
S
Skitväder: [citat] Med största sannolikhet!
8 svar · 689 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.