1 056 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur många radiatorer på en 10 amp säkring?
Ja, som rubriken lyder. Hur många radiatorer kan jag köra på en 10 amp? 2300 watt förstår jag att 10 amp klarar. Men hur räknar man? Första bästa radiator jag såg på nätet hade 1200 w effekt. Kan jag bara ha 2 st sådana på en 10 amp säkring? Känns lite.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Precis så är det. Sen kan du kanske ha fler för att du inte maxar allt på på en gång, men beräkningen är korrekt.K Kreacon skrev:
Med en aktiv effekt på 1200 W kan du bara köra 1st sådan per säkring då strömmen annars blir högre än säkringens märkström. Och det är inte tillåtet.
Om det är en gruppledning enbart avsedd för elvärme och inget annat kan man ställa kabelns belastningsförmåga direkt mot belastningströmmen då överlast inte kan uppstå.
Då kan det räcka att byta till en 13A säkring som enbart blir ett skydd mot kortslutning.
Om det är en gruppledning enbart avsedd för elvärme och inget annat kan man ställa kabelns belastningsförmåga direkt mot belastningströmmen då överlast inte kan uppstå.
Då kan det räcka att byta till en 13A säkring som enbart blir ett skydd mot kortslutning.
Klicka här för att svara