Ja, som rubriken lyder. Hur många radiatorer kan jag köra på en 10 amp? 2300 watt förstår jag att 10 amp klarar. Men hur räknar man? Första bästa radiator jag såg på nätet hade 1200 w effekt. Kan jag bara ha 2 st sådana på en 10 amp säkring? Känns lite.

Fairlane
K Kreacon skrev:
Ja, som rubriken lyder. Hur många radiatorer kan jag köra på en 10 amp? 2300 watt förstår jag att 10 amp klarar. Men hur räknar man? Första bästa radiator jag såg på nätet hade 1200 w effekt. Kan jag bara ha 2 st sådana på en 10 amp säkring? Känns lite.
Precis så är det. Sen kan du kanske ha fler för att du inte maxar allt på på en gång, men beräkningen är korrekt.

Fairlane Fairlane skrev:
Precis så är det. Sen kan du kanske ha fler för att du inte maxar allt på på en gång, men beräkningen är korrekt.
Tack.

Fairlane Fairlane skrev:
Men att ha 4 radiatorer på 10 amp är helt sinnesjukt eller?

Att ha alla på en säkring är nog lite riskabelt. För konsekvensen blir ju att om/när säkringen går för det är så kallt att de alla maxar värmen så kommer ingen radiator längre avge värme. Och så blir huset kallt.

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
A
Med en aktiv effekt på 1200 W kan du bara köra 1st sådan per säkring då strömmen annars blir högre än säkringens märkström. Och det är inte tillåtet.

Om det är en gruppledning enbart avsedd för elvärme och inget annat kan man ställa kabelns belastningsförmåga direkt mot belastningströmmen då överlast inte kan uppstå.

Då kan det räcka att byta till en 13A säkring som enbart blir ett skydd mot kortslutning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.