Hej,

Har skaffat några dcl-uttag som jag ska sätta upp. När jag öppnar de ser jag två ingångar per kabel (fas, jord, nolla). Se bild. Betyder det att man kan koppla från ett uttag till ett annat? Vill slippa kopplingsdosor.

Är Ekk 4G1,5 lämpligt för utanpåliggande dragning men klamrar. Jag råkar några meter av EkLK , men det är för trångt med biledaren.

Och innan någon tar upp det, jag har väntat flera veckor på elektriker som aldrig svarar.
 
  • Närbild på ett DCL-uttag med flera kabelingångar för fas, nolla och jord på en träyta. Uttaget har märkning för 250V och 6A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Hej och välkommen till forumet.

Ja det är dubbla anslutningar för varje ledare så man kan vidarekoppla parallellt.

Så du kan gå in och ut med två kablar som du tänkt.

Ekk är lite svår att få till en snygg installation med då den inte är särskilt styv. Ett bättre val är kulo (ekrk eller eqrq) om det är ett torrt rum inomhus.

Ekk brukar vara bättre att lägga i en kabelkanal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tack! ja det blir ju en vidarekoppling (parallellkoppling) som du skriver . Ändrar titeln.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.