Hej.
Håller på o renoverar gästtoan och skall sätta nya väggar. Tänkte passa på att dra fram el till belysning och fläkt. Har åtkomst till reglarna. Det jag inte får rätsida på är hur jag skarvar.
Har idag en kopplingsdosa nära taket över brytare. Därifrån vill jag dra 3 kablar (taklampa/vägglampa/fläkt).eventuellt lämna en dosa över vägglampa om vi vill komplettera med ett uttag. Hur drar jag kabelrören så att de skarvar ihop på ett sätt så att det går att mata ny kabel i framtiden? Flex eller PVC? Låter jag bara kabel ändarna sticka ut genom nya väggen sen eller måste jag ha en dosa bakom?

Om jag ska vara helt ärlig låter det som att du inte riktigt har koll på vad du gör och bör därför ta inn en behörig elektriker

Vad menar du med PVC? Varför ska du dra kabel infällt?

Ska du ha tätskikt? Har du koll på godkända genomföringar? Vet du hur många ledare fläkten ska ha?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kanske behöver jag någon behörig, men så här tänker jag.
Röd ring är befintlig dosa. Röd Line är befintlig kabel i VP-rör.
Jag leder befintlig kabel till blå fyrkant, där jag sätter en dosa. Sedan drar jag nya rör enligt gröna linjer till lampor och fläkt.
Är detta en ok installation?
Kanske vore bättre att sätta dosan på väggen så kan man komplettera med kontakt senare?

Ser inga bilder i inlägget så jag avstår från att svara dig

J joppz skrev:
Har idag en kopplingsdosa nära taket över brytare.
Det är den du bör utgå ifrån med alla nya slangar.
J joppz skrev:
Därifrån vill jag dra 3 kablar (taklampa/vägglampa/fläkt).eventuellt lämna en dosa över vägglampa om vi vill komplettera med ett uttag.
Fläkten sitter typiskt i andra änden, så antingen taklampan eller vägglampan sitter emellan. Det normala är att man sätter dosor för dessa lampor, en apparatdosan på väggen och en takdosa i taket. Ifrån någon av dessa kan du dra vidare till fläkten om du vill. Men det går givetvis bra att dra en egen slang från befintlig dosa på väggen, bara den har stutsar så det räcker.
J joppz skrev:
Hur drar jag kabelrören så att de skarvar ihop på ett sätt så att det går att mata ny kabel i framtiden?
Från dosa till dosa utan alltför skarpa och många böjar. Du märker om du inte får igenom dragfjädern utan problem, så prova detta innan du sätter väggskivor ;) Ofta drar man i tråd innan väggskivor för att ytterligare undvika problem senare.
J joppz skrev:
Flex eller PVC?
Smaksak. Flex är väl nästan allenarådande idag. Rör används möjligen för långa och raka stråk. Problemet med flex är dels mindre innerdiameter och dels enklare att göra misstag som för tvära böjar eller långa stråk utan infästning.
J joppz skrev:
Låter jag bara kabel ändarna sticka ut genom nya väggen sen eller måste jag ha en dosa bakom?
Dosa i första hand, med lamputtag. Ett rörutlopp går väl om det finns behov, t.ex för en fast ansluten armatur eller handdukstork.
J joppz skrev:
Kanske behöver jag någon behörig,
Allt detta arbete kräver behörighet. Så du bör antingen kontakta en elfirma redan nu och försöka komma överens om vad du gör själv, eller löpa hela lina ut på egen hand.

J joppz skrev:
Kanske behöver jag någon behörig, men så här tänker jag.
Röd ring är befintlig dosa. Röd Line är befintlig kabel i VP-rör.
Jag leder befintlig kabel till blå fyrkant, där jag sätter en dosa. Sedan drar jag nya rör enligt gröna linjer till lampor och fläkt.
Är detta en ok installation?
Kanske vore bättre att sätta dosan på väggen så kan man komplettera med kontakt senare?
Missade visst bilden. Här kommer den:

• Trätak med färgade streck i rött, blått och grönt ritade ovanpå bilden, möjligen indikerande kabeldragning eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Två frågor

1. Kommer det vara ett våtutrymme?

2. Du skriver kabel. Har du klart för dig vad du ska dra i flexslangen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.