Jag ska sälja huset och det ska besiktigas. Vad ska jag göra med denna el-kabel som kommer ut i badrumsväggen? Misstänker att den inte bör se ut så här.

Målet är att det ska bli säkert och inga plumpar i protokollet från besiktningpersonen.

Den är till en handdukstork som inte installerats på 12 år 🙄

Mycket tacksam för hjälp.

• Elkabel i badrumsvägg, utstickande och täckt med svart tejp, avsedd för en handdukstork som inte installerats på 12 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser två allternativ här.

Köpa en handdukstork och installera på plats.

Eller köp och installera en dosa på plats.

• Gilla
Neo Gucci och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det överlägset snyggaste inför en försäljning är att installera handdukstorken.....

• Gilla
Neo Gucci och 2 till
  • Laddar…
B BoKungen skrev:
Jag ska sälja huset och det ska besiktigas. Vad ska jag göra med denna el-kabel som kommer ut i badrumsväggen? Misstänker att den inte bör se ut så här.

Målet är att det ska bli säkert och inga plumpar i protokollet från besiktningpersonen.

Den är till en handdukstork som inte installerats på 12 år 🙄

Mycket tacksam för hjälp.
Dra på en bit "kabelskal" mellan röret och en kopplingsdosa, då kan köparen sedan sätta dit vad han/hon vill

E elmont skrev:
Dra på en bit "kabelskal" mellan röret och en kopplingsdosa, då kan köparen sedan sätta dit vad han/hon vill
Varför sätta på skal, när det bara är att sätta en anslutningsdosa över hålet, då blir det snyggt utan hål med.

Kopplingsdosa låter ju som ett ypperligt alternativ. Kan man limma fast en eller måste man skruva fast den. Skulle vara skönt att slippa borra.

Går att limma, men bäst med ett par skruvar diagonalt , borra, fyll hålet med silikon och knacka in en röd plugg så blir det bra. Kolla in på anslutningsdosa, den är bred och täcker hålet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Hoppas de där ledningarna inte är spänningsatta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför sätta på skal, när det bara är att sätta en anslutningsdosa över hålet, då blir det snyggt utan hål med.
Eftersom röret inte går enda in i dosan. Och jag avråder från att limma, det brukar lossna efter en tid.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ledningarna har tyvärr spänning och nu har jag köpt den finaste dosan jag hittade och limmat fast den.

Tack för er hjälp och input. Nu ska jag iväg och ta en öl med polarna, men jag skickar en bild imorgon så får vi se om ni godkänner den...

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag avråder från att limma
Varför då, nöden har ingen lag och dom dosor som jag limmat sitter än i dag och det är nog 10 år sen första limmades. Så att avråda är nog att ta i en del.

Farstatjej90
B BoKungen skrev:
Ledningarna har tyvärr spänning och nu har jag köpt den finaste dosan jag hittade och limmat fast den.

Tack för er hjälp och input. Nu ska jag iväg och ta en öl med polarna, men jag skickar en bild imorgon så får vi se om ni godkänner den...
Den goda nyheten är att el ingår inte i besiktningen så du kommer klara dig. Om det ska göras en särskild besiktning av el hade jag inte varit lugn ....

• Gilla
BoKungen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför då, nöden har ingen lag och dom dosor som jag limmat sitter än i dag och det är nog 10 år sen första limmades. Så att avråda är nog att ta i en del.
Och i det här fallet ser jag det knappast som "nöd" det går utmärkt att borra och plugga i väggen så att man säkert kan fästa dosan.
Och varnar för lim gör jag pga att jag sett mer än en dosa/kabel som lossnat då limmet släppt

E elmont skrev:
Och i det här fallet ser jag det knappast som "nöd" det går utmärkt att borra och plugga i väggen så att man säkert kan fästa dosan.
Och varnar för lim gör jag pga att jag sett mer än en dosa/kabel som lossnat då limmet släppt
Beror helt på vad för lim som används, finns lim och lim, en del dåliga andra bättre. Sen om du har sett någon/ra dosor som släppt är en annan sak. Men dra inte allt du ser genom samma kam.

Dock så har jag aldrig sett att skruvade dosor lossnat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.