Ska byta min 1-poliga strömbrytare i rummet, och ser att den har 3 kablar in i sig, istället för 2 som jag väntat mig, förutom en fas (brun) nedifrån och en tändtråd uppåt (svart) så kommer också en till brun uppifrån, som går in bredvid vanliga fasen i strömbrytaren.

Kan det vara draget för att den ska tillsammans med en annan brytare fungera som trappbrytare, men att en annan brytare aldrig satts in?

Vidarematning av fasen, det lär även gå en nolla och eventuellt även skyddsjord rakt genom dosan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
Och det lär vara ett vägguttag under brytaren så matningen kommer nog uppifrån.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vidarematning av fasen, det lär även gå en nolla och eventuellt även skyddsjord rakt genom dosan.
Okej! Ja, det stämmer, det går även en nolla och jord genom dosan. Så det fungerar i princip som om fasen som kommer hade haft en wago som delar upp fasen i två, och låter en fortsätta upp, och den andra går in i strömbrytaren? Det har alltså inget med strömbrytarens funktion att göra?

tommib tommib skrev:
Och det lär vara ett vägguttag under brytaren så matningen kommer nog uppifrån.
Okej, jo det är helt rätt, har ett vägguttag nedanför, så fasen kommer uppifrån, går in i brytaren för att skicka en tändtråd uppåt och en fas neråt, så i teorin skulle dessa 3 kunna vara en och samma fas, som delas ut i två "outputs" via t.ex en wago, en till vägguttaget och en till lampan? Ja, förutom att lampan då skulle vara för evigt påslagen förstås.

Ja, det går att sätta en Wago 221-413 och en bit tråd till strömbrytaren istället för att skarva i strömbrytaren.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.