spikplanka
spikplanka: [citat] Bilderna visar inte kontaktdonen. Inget schema för hur det är kopplat så att en felvändning orsakar kortslutning.
9 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns inga regler om att matningen till belysning utomhus måste hämtas inifrån och/eller ifrån ett uttag. Men vanligen är det så, dvs man matar utomhusbelysningen från en lämplig kopplingsdosa, helst inte vägguttag då det är lite udda. Ett skymningsrelä är tillräckligt. Det krävs inga strömbrytare. Om du däremot väljer en armatur som även har en rörelsesensor så kan man
1 svar · 564 läst
A
avh67f: Om märkströmmen på ugnen är 13A så räcker det mest troligen att byta till en dvärgbrytare på 13A. Egentligen behöver en ugn bara ett kortslutningsskydd då överlast inte kan uppstå. Men det blir ju samma sak med en märkström på 13A.
8 svar · 1,0k läst
·
E
elmont: Jag tror att dom allra flesta elfirmor även drar nätverk så prova hos någon fler, ska du utelämna någon så är det kanske dom allra minsta skuttarna.
10 svar · 1,8k läst
M
Mjolnir: [citat] Sort tack, köper bara nån träskiva eller plexiskiva på 4-5 mm och sågar ut en egen förhöjningsring.
13 svar · 1,1k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Där har Jula gjort ett dåligt jobb med UT123T. Ingen manual eller länkt till sådan. Den hittas dock här: https://meters.uni-trend.com/download/ut123t-user-manual/ Stödjer: Spänning "V=~" med max DC 600 V, max AC 600 V. Resistans ")))Ω" 0 - 20M Ω. Kontinuitet ≤30 Ω ger kontinuerligt pip. Temperatur "⁰C⁰F" mha termoelement K-typ max 350 ⁰C. Spänningsfält "NCV" fungerar
23 svar · 2,1k läst
·
G
gusvo085: Nu fungerar det igen! 2 x 10 minuter räckte för att det skulle torka.
11 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: Har använt PEM-slang när det gäller bergiga delar och ankrat med bygglar över, vattenfall godkänner det. Rackarns så fult med gula ormat över berg.
5 svar · 1,1k läst
D
Dilato: I min anläggning har jag en huvudbrytare till huset och dess elcentral. Sedan har jag bredvid husets elcentral en liten central med tre säkringar (en per fas) och en huvudbrytare märkt "matning verkstad". I verkstaden sitter en annan central med huvudbrytare för den och säkringar till förbrukare/uttag. Så, jag kan bryta strömmen för kabeln som går till verkstan och dess UC inifrån
6 svar · 1,3k läst
·
P
Pyka: Bytade ut 3st halogen downlights i badrumsskåpet till led för ungefär ett halvår sedan. Funka för mig. Köpte de på hornbach för ca 180kr styck. Passade perfekt i hålen.
2 svar · 1,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: https://www.se.com/se/sv/download/document/CCT99100_IS/ I manualen finns ett tydligt kretsschema. Fas på L Tändtråd på våg m. pil Knapp på 1
1 svar · 1,1k läst
·
D
Dilato: [citat] Tack, jag ser nu att det finns en extra brytare för testknappen. [bild]
21 svar · 2,5k läst
·
spikplanka
spikplanka: Hur ser evakueringskanalen ut på de som har den åt fel håll? Eftersom man lär råka ut för det om man byter spis.. Tänkte primärt om man kan koppla på något för att leda bort ångan.
76 svar · 6,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Om hällen kommer med ihopsatta nollor har jag svårt att tro att det sitter en bygel monterad i hällen för att fungera i vissa elsytem ( NL Holland) hällen är kopplad för att passa alla länder utom USA och några till. En häll består av två separata delar därför 2 Nollor och 2 fasledare.
15 svar · 2,2k läst
·
Centano
Centano: [citat] Tänk på att kopplingsdosan ska vara åtkomlig och inte får gömmas bort.
16 svar · 1,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Skulle säga dåligt dragen anslutning.
17 svar · 4,9k läst
·
C
Carlf81: [citat] Ja, absolut. Tänkte byta hela armaturen till en spotskena. Behöver dock lösa uppdelningen först.
4 svar · 771 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Här finns många artiklar, guider, mm, https://www.byggahus.se/tagg/el Specifikt, https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt
39 svar · 33,9k läst
·
spikplanka
spikplanka: Optimera för att undvika att behöva göra ändringar i kabeln eller att den är i vägen för framtida byggprojekt. Som även kan inkludera grävjobb.
4 svar · 737 läst
M
marikristin: Detta forum har tidigare varit seriöst nu verkar det ha spårat ur helt. Dags att rensa bort lustigkurrarna?
31 svar · 46,6k läst
·
blackarrow
blackarrow: Hej igen… Skymningsreläet har nog markerats som trasigt i systemen/controlern, men det är för dig lika illa som om det gått sönder rent fysiskt…eller så har det verkligen gått sönder och stör övriga enheter på Mod-bussen. Men läget är stabilt nu då, med skymningsrelä urkopplat? Hade jag haft den centralen hade jag kopplat in internetkabeln, startat ModBusTcp servern
26 svar · 5,6k läst
·
A
avh67f: [citat] Ja del 5 i SS 436 40 00 handlar om just det. Rätt val av material och montering av detta. För höjder och placeringar av saker finns mycket sådant i SS 437 01 02.
17 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det låter som att ni fortfarande har en fas borta, och upplever konstiga symptom pga bakmatning från en annan fas. Det du kan göra är att fortsätta leta efter huvudsäkringar som är trasiga. Vill du gå ett steg till så köper du en spänningsprovare och mäter dig fram till var strömmen försvinner. Man kan lära sig mer om anläggningen om du tar ett foto på gruppförteckningen och ger
1 svar · 713 läst
E
esmeralda22: kan meddela att https://www.se.com/se/sv/product/WDE005001/lamputtag-exxact-dcl-1v%C3%A4gs-jordat-inf%C3%A4lld-takdosa-med-mittstolpe-skruvanslutning-vit/ fungerade jättebra men man måste vara noga hur trådarna läggs i dosa och använda sig av mindre modell av wago koppling
7 svar · 2,2k läst
C
cpalm: [citat] Jag skrubbade rent några armaturer som blev underkända och efter det blev det helt andra mätvärden, så rengöring hjälper. Just tryckluft vet jag dock inte, jag skulle tro att det framför allt är den "ingrodda" skiten som orsakar läckströmmar. Sen var det i andra fall söndertorkade gummitätningar som krävde andra åtgärder (antingen hitta en ny tätning, eller ta bort eller
8 svar · 1,1k läst
·
A
ansim: [citat] Hej jannejohan, Tyvärr kommer jag inte ihåg vad som orsakade problemet. Lycka till med din felsökning.
15 svar · 8,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vad elinstallatören har för roll och ansvar i dagens system är oklart. Enligt elsäkerhetslagen ska denne verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen. Ganska luddigt. Det finns nog ingen som utbildar sig för att verka för att elfirman sköter sig, om de inte sätter det i system och övervakar 20 firmor till en hög kostnad.
5 svar · 3,5k läst
E
Estelle Andersson1: [citat] Tack! Jag har båda från föregående lampa :)
2 svar · 1,7k läst
·
T
Trevlig: [citat] Har inte riktigt fått svar på detta, men tolkar det hela som individbundet och inte företaget varav jag väljer att inte berätta vilken firma det var. Detta pga de löste det hela väldigt bra.
16 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.