El
elmont: Med tanke på bilden av uttaget så skulle jag råda dig att byta uttag, det brända/intorkade kommer över tid att leda till en kortslutning. Det börjar med mycket små krypströmmar som med tiden spär på det brända. När det har bildats nog mycket kol så får du ett överslag och kortis. Hittar du ett uttag av samma fabrikat räcker det med att byta skal, men naturligtvis är det bättre
Nidls: Jag gjorde en del mätningar men jag fick inga resultat som var vettiga. Siffrorna varierade från mätning till mätning och det var svårt för mig att se någon logik i det. Jag öppnade upp varmvattenberedaren och upptäckte att den var blöt på insidan på mängder av ställen. Så vattnet har kortslutit elektroniken och det är inte någon liten del som behöver bytas ut utan själva
elmont: En egenbyggd lampa måste vara lika säker som en köpelampa så där är det ingen skillnad, för att uppnå den säkerheten brukar man endera jorda eller dubbelisolera. Har du någon annan metod som ger samma säkerhet är även det OK. Tillverkar man för eget bruk behöver man däremot inte CE märka.
Demmpa: [citat] Hur vet du att TS har fasadmätarskåp på/i fasaden eller annan typ av mätarplats utanför fasaden? Så som jag uppfattar TS så sitter mätarplatsen en bit in i huset och att det är serviskabeln som det ska göras något jobb med. Det är relativt vanligt att mätarplatsen finns någonstans inne i huset, ibland på insidan av källarväggen, ibland på en innervägg mitt i källaren,
Bo.Siltberg: Om, vi inte pratar Hager QC för där styr terminalernas utförande. Och jag tycker det är rätt att betrakta PSAer som en dvärg, dvs matning underifrån och utgång på ovansida direkt till förbrukare. [bild]
xxargs: [citat] Du har en EMI-filter till elektroniken driver pizzaugnen och dess styrelektronik och i dessa så har man kondensator med lågt värde mellan fas och skyddsjord och kondensator mellan nolla och skyddsjord och ofta en ytterligare mellan nolla och fas för att kortsluta bort en del av störningar som vill ut från elektronikens switchade spänningsomvandlare. När du inte har skyddsjorden
lars_stefan_axelsson: [citat] Sent på tråden, men det är ett lite intressant område så jag kan inte hålla mig. ;) Det skrivs ibland, ja faktiskt oftast, precis så för att poängtera att telekomsystem är plusjordade. Så referensen är inte den vanliga, negativa polen, varför matningsspänningen blir just -48V. Skälet till att man valde 48V är att det är en bra multipel för de blysyrabatterier som stod
Avemo: Det verkar inte vettigt att blanda 400V element med 230V element i samma hus. Sedan när det gäller grupper som betjänas av två eller tre säkringar skall dessa vara intill varandra. Så det verkar underligt att säkring 2 och 6 skulle vara till samma grupp. Du får nog ägna dig åt lite proppskåpsbingo för att bli klar över grupperna.
Anders Fred: [citat] Tack ! Helt klart att jag behöver bli bättre på att söka på nätet. Beställt med leverans imorgon 👍🏻
Anders Fred: Tänkte bara informera att det blev helt ny ugn på garanti
Xhdgahhh: Efter ha läst lite mer kring elko dimmern verkar den växla mellan ström till L1L2 så hade nog inte funkat? Jag bytte den till vadsbo vd100, kopplade tändtrådar till L-ingångarna och fasen till pilen, funkade galant
fuselage: [citat] Grävde i mailboxen. Det var visst dessa lampor jag köpt: https://www.ledgrossisten.se/belysning-c-85/ljuskallor-c-101/mr16-gu53-12v-c-153/airam-dimbar-led-ljuskalla-37w-2700k-gu53-dim-p-1389 Får kolla med campingvaruhuset vilka lampor de rekommenderar.
martinradbo: EXQ blev det till slut. Tack för bra tips.
avh67f: Alla nödstoppar kopplas i serie därefter läggs alla startknappar parallellt över varandra och fram till kontaktorns anslutning A1. Återledare ut från A2. Här finns många val av manöverspänning. 230V är vanligast. I detta fallet det enda som kommer fungera med den kontaktorn du valt. Slutligen kopplas hållkretsen via en NO-kontakt på kontaktorn parallellt över alla startknappar.
Bo.Siltberg: Ja det händer, ibland, vid svåra dragningar.
surud: [citat] Ändrade precis mitt inlägg ovan. De sa att jag får hjälpa till och langa.
Dublin: [citat] Om du ändå håller på och renoverar kan du väl göra lite större hål i väggen och se var sladden tar vägen?
dd88: [citat] Tack! Pratade med ”min” elektriker och han sa samma sak, han förespråkade ett helt kapslat skåp, visade något i plast han använt tidigare men tyvärr ingen plats för snygg installation av två markrör.
JT2: [citat] Vi har/hade också flätad metall för jorden i vår kåk. Den byggdes 1925 men elen drogs in senare, troligen på 40-talet. Under decennierna byggdes systemet ut och om till ett obegripligt nät med olika färgade kablar hit och dit. Förra året bytte vi ut stora delar av systemet. Även den gamla porslinscentralen som också försågs med jordfelsbrytare.
elmont: [citat] Eftersom elementet bara kan använda två faser så är den tredje fasen vidarekopplad till nästa element och där inkopplad, medans en av dom andra färgerna är "parkerad" på överkopplingsplinten.
Du och 19till: Det går att montera en mätare på lämpligt ställe. Eftersom att du frågar så ska du inte ge dig på det själv. Kontakta en elektriker och säg vad du vill.
paralun: [citat] Jo blir säkert bra och de har ju även en guide för HomeAssistant. https://energyintelligence.se/shop/mat-elforbrukningen-med-home-assistant/ Kör själv en RPi med HA mot min elmätare samt fjvmätare men med en annan elmätare och lösning. EDIT du skriver mätarskåpet och det kan vara en utmaningen med WiFi-täckning.
Bo.Siltberg: Det låter som att den förste elektrikern inte var erfaren utan försökte dra en vals. Med en JFB (jordfelsbrytare) så kan inte uttaget vara felkopplat och det kan inte finnas fel som att jord och nolla ligger ihop. Så uttaget är friskt.
Maledictus: [citat] Ah, så kan man ju förstås göra. Grymt, tack så mycket för hjälpen!
tommib: [citat] Jo, men nu står det explicit att det är en spis i TS inlägg. Jag förstår inte varför du framhärdar i detta.
JOB_L: [citat] Problemet var att lampan inte var tillräckligt hårt skruvad mot taket. Allt rörde sig när man försökte vrida . Gick inte att vrida bara glaset och dra neråt. Men nu är det inte ett problem längre. Glaset sprack när jag använde lite för.mycket milt våld. Så nu blir det ny lampa 🙂