Vi har precis sålt vårt småhus, för cirka 2 veckor sedan. Ingen besiktning skedde av köparna, enbart energideklaration.

Efter 4-5 dagar hörde köparna av sig och sa att det hade problem med elen. Det kunde ej köra diskmaskinen, dammsuga eller tvätta samtidigt enligt dem. Det ansåg att vi hade för dåliga säkringar i elcentralen. 10 amperes säkringar utförd av certf. elektriker, allt är lagligt!

Vi har aldrig haft dessa problem och ställde oss frågande till hur vi skulle göra. Eftersom vi inte visste vad "lagen" säger så skickade vi dit samma elektriker som installerade den nya elcentralen för att säkra upp en av säkringarna till 16 ampere istället, på vår bekostnad. När han kommer dit på angiven tid säger köparna att det vill ha en helt egen säkring och en ny dragen elkontakt in till badrummet. Det är inte överenskommet så elektrikern har ej rätta sakerna med sig så köparna skickar iväg honom och han kontaktar oss.

Är vi ens skyldiga att "säkra upp" för att de säger att den löser ut hela tiden när vi aldrig haft det problemet? Det kan väl inte räknas som ett dolt fel?

Gör INGENTING!
Ignorera köparna fullständigt annars så kommer dom att jaga er hela livet, iaf dom kommande 10 åren.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
O
emelej skrev:
Är vi ens skyldiga att "säkra upp" för att de säger att den löser ut hela tiden när vi aldrig haft det problemet? Det kan väl inte räknas som ett dolt fel?
Nej självklart är ni inte skyldiga att göra någonting över huvudet taget i det här fallet.

EDIT: Kontakta mäklaren och låt dem förklara för köparen vad som menas med dolda fel. De har ett ansvar att hjälpa både säljare och köpare och i det här fallet är det ingen tvekan om vad som är rätt.

Redigerat:
Ligger diskmaskinen, (central)dammsugaren och tvättmaskinen på samma 10A säkring? Om det gör det så har dom missat undersökningen. Om det ligger på olika säkringar kör dom en rejäl rövare.
Oberoende vilket så ska ni inte göra någonting.

För att säkra upp från 10A till 16A så måste all tråd/kabel på den säkringen vara 2,5 kvmm, oftast är det bara 1,5 kvmm på trådarna när det är avsäkrat med 10A.

Har svårt att få det till ett dolt fel. Så gör ingenting.

Undrar vad de har för effekt på damsugaren den kanske är på närmare 2000W då behöver den ett eget uttag/säkring

Tack för era svar, känner mig lugnare nu!

Det finns så vitt jag vet inga bestämmelser som reglerar hur många uttag som får vara inkopplade på en och samma säkring. Rekommendationer, ja, men det är ingen lag. Gör absolut ingenting! Köparna får stöka till det som dom vill ha det på egen bekostnad.

Verkar som om många kör en rövare och åberopar dolda fel vid husköp!
Men man behöver inte googla för mycket innan man får svar på vad som verkligen är dolda fel och vad mina skyldigheter är som köpare!

Som tidigare skrivits så ska ni inte gå med på nånting!

Det är ju absurt hur vissa håller på! Dessutom ska låta en elektriker göra extrajobb på er bekostnad!

//Patrik

Som sagt säg så lite som möjligt till köparen, bara bestrid utan någon större motivering. Om köparen vill ha någon form av ersättning så är det upp till köparen att motivera och leda i bevis varför detta skulle vara ett dolt fel. Allt ni säger kan vantolkas av köparen.

Så som "felet" beskrivs här så är det inte ens ett fel, ännu mindre ett dolt sådant.

• Gilla
emelej
  • Laddar…
Jag tror det gäller att ni håller en avsevärd distans till den här köparen i de flesta frågor. De kommer att återkomma med diverse konstiga fel.

Ja, jag kände väl på mig att vi egentligen inte hade någon plikt att fixa dessa saker. Men man blir orolig när man inte är speciellt insatt i fastighetsaffärer och definitivt inte el. Fick dock ett till sms där de ansåg att golvvärmen till badrummet SKA ha en egen säkring. Däremot läste jag på om det, och enligt den informationen jag hittade fick golvvärme ligga tillsammans med andra grupper så länge jordfelsbrytare fanns, vilket det gör! Vet inte, blir bara less så tack för era svar, väldigt uppskattat!

Elektrisk golvvärme går 9,5ggr av 10 på samma säkring som övrig el i ett badrum. Att den SKA ligga på en egen säkring är inget annat än skitsnack!

//Elektriker

• Gilla
emelej
  • Laddar…
emelej skrev:
Ja, jag kände väl på mig att vi egentligen inte hade någon plikt att fixa dessa saker. Men man blir orolig när man inte är speciellt insatt i fastighetsaffärer och definitivt inte el. Fick dock ett till sms där de ansåg att golvvärmen till badrummet SKA ha en egen säkring. Däremot läste jag på om det, och enligt den informationen jag hittade fick golvvärme ligga tillsammans med andra grupper så länge jordfelsbrytare fanns, vilket det gör! Vet inte, blir bara less så tack för era svar, väldigt uppskattat!
Återvänd till mitt första inlägg, #2, ..... mao ignorera dom fullständigt. Tyvärr har ni lite uppförsbacke iom att ni redan skickat dit en elektriker.

O
Dom kommer att försöka hitta på allt möjligt... men även om nu golvvärmen (vilket den inte alls behöver) skulle ligga på en egen säkring och ni inte har gjort det så är det inget dolt fel. Det tillhör undersökningsplikten.

Så nu tycker jag att du lutar dig tillbaka tar en öl och garvar åt människan som köpt huset.
Svara inte på några sms eller säg inget i telefon. Det är som i amerikanska filmer där dom läser upp rättigheterna...
"Allting du gör och säger kan användas emot dig...."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.