H
Hemika: Toppen, tack för det snabba svaret! Då kopplar jag som vanligt. Blå mot blå och brun mot brun.
2 svar · 1,2k läst
·
H
Hemika: STORT tack för hjälpen! Det blev över förväntan mindre hål att såga i tvbänken då allting nu ligger så platt och fint i väggen. Bara vägguttaget som kommer synas inne i skåpet, smidigt, då behöver jag inte dra massa kabelkanaler för att dölja sladdar från den heller..
12 svar · 1,2k läst
·
S
Stefan1972: Ja du tänker logiskt hur det kopplas. Om man sen ska omsätta det i praktiken och det bara är en "kabel" ner från en dosa tex så får man ju tänka i andra banor.
5 svar · 667 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] [citat] Jag skulle inte nöja mig med att mäta utan även kontrollera i centralen, och alla eventuella "dosor" på väg dit.
20 svar · 2,6k läst
·
C
cpalm: Schrödingers glödlampa?
10 svar · 1,0k läst
·
H
Herr Klocka: Har redan köpt en nu men bra för andra att veta 👍
6 svar · 2,6k läst
J
Jernhand: Hittade ett hus på Booli som ligger i Kungsbacka [bild]
17 svar · 8,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: En sån här https://www.solar.se/se-webshop/electrical-communication--security/socket-switches-and-outlets/timer/uttagsbrytarklocka/1200156730/ har jag hemma, fast med inbyggd USB-laddare och därmed 2 USB-portar istället för ett schuko-uttag. Jag tycker den är föredömligt smart och enkel, en knapp, och fyra lysdioder runt apparaten är interfacet. Ett tryck på knappen, första dioden
22 svar · 2,0k läst
·
B
BerraBrus: [citat] Hej. Jag får ett mail att någon svarat på min tråd, det är därför det går att svara snabbt 😉
6 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Skillnaden är att en fast starkströmsanläggning i Sverige har varit TN-system i sådär 100 år, dvs skyddsjordad med en direkt referens till moder jord. Kanske fanns det något lokalt elverk i elektricitetens barndom som var ojordat. En fast anläggning har man därmed förväntningar på, t.ex att reservationslöst kunna använda förbrukare som är avsedda att skyddsjordas. Detta
152 svar · 14,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Orsak 1A där är som sagt yttre påverkan skador från sten osv. Men olika typer PVC spelar också in och tex ASEA-kabel hade vsrianter 70-80 talet där vattengenomsläppligheten var högre. Skador kom då utefter längre sträckor om den låg blött till i marken även utan mantelfel. Utan motspiral är det lätt hänt att man nästan får helt avbrott i skärmen. Sorten är lätt att
22 svar · 4,1k läst
Dan1891
Dan1891: [citat] Det var bla. därför jag undrade varför du klippte den gamla kontakten.
15 svar · 3,5k läst
·
M
mickeforsberg: [citat] Precis, det är lite det jag tänkte, hur gjorde du med kabeldragningen till dessa? Några bra tips på att dölja hyfsat? Min första tanke var att sätta en LED-list (~1 m) mellan varje stolpe i staketet, men det blir ju ett jäkla kabeldragande! I och med att överliggaren är lika bred som stolpen kan jag inte gå hela vägen med en list undertill. Sen verkar det visa sig att man
3 svar · 728 läst
nino
nino: Kollade i andra huset där jag trodde jag hade 16A men det var fastighetens mätare. Servisen var säkrad till 63A Ska prova komma ihåg den andra med
20 svar · 3,5k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Tack Bo, jag tejpar på lite mer, hela vägen till wagoklämmornas kant då. Jag letade efter kopplingsplint i butikerna likt den du länkar men hittade inga som passade för detta ändamål. De hade på biltema men för små plintar, för lampsladd med 0.75 mm men min är 3g1.5 rkk anslutningskabel och lampans egna sladd är 3g1.0 rkk. Lampan är av samma modell som på bilden fast
3 svar · 771 läst
·
PeppesFöräldrar
PeppesFöräldrar: Att fläktens varvtal ska justeras efter effekten på hällen är kanske det som är minst viktigt. Behovet är att kunna styra fläkten: av/på + justera fläkthastighet, slå på av ljuset + eventuellt dimma dom. Denna funktionalitet finns redan inbyggd i fjärrkontrollen och i hällens elektronik. Jag vill dock inte använda en separat fjärrkontroll, så antingen vill jag bygga en separat
3 svar · 581 läst
Mikael_L
Mikael_L: Om det är FK i så är det ett grovt fel. Är det en jordkabel som får ligga direkt i mark (t.ex. N1XV) så är det helt OK (förutom att det knappast kommer gå att byta kabeln om några år, så i den aspekten ger inte flexslangen någon nytta, den ger ju dock lite extra mekaniskt skydd, så det är absolut ingen nackdel. Men om du har varit med om en elektriker som dragit FK i rör,
27 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: [citat] Eller kanske rättare sagt, det finns alltid "folk" som tycker att dom vet/kan bättre än en standard som dom tycker är fel.
28 svar · 1,8k läst
·
hsd
hsd: [citat] Ett bra tips , tycker att alla borde anlita elektriker och kontrollera om allt står rätt till när man köpt hus, om man har kunskap själv så kolla att allt är riktigt och rätt utfört
5 svar · 1,7k läst
·
N
Nili13: [citat] Tack. Det får bli så. Känns enklare och lättare att förstå vid ev framtida problem. Mvh Nicke
8 svar · 579 läst
E
elmont: Och det du i din värld kallar ejektorpump kallas av alla andra i dagligt tal för inget mer än ejektor.
27 svar · 1,6k läst
·
W
witten: [citat] Jag tror inte att den gamla risiga kabeln jag byter ut ens är 10 mm2 och det skulle krävas ett byte av hela mätarskåpet för att säkra upp till att matcha luftledningens kapacitet. Men jag hör vad du säger.
9 svar · 2,0k läst
E
Elajomannen: [citat] Ja det kliar på hela kroppen.
37 svar · 11,2k läst
·
Patrick0327
Patrick0327: [citat] Japp vi har fjärrvärme ,misstänkte att det kunde vart det första året med huset så blev lite osäker. Tack för svar mvh Patrick
2 svar · 775 läst
·
p-pennan
p-pennan: Då var det dags igen…. 😉 Beställer härifrån: https://www.elfa.se/sv/motorkondensator-5uf-450v-metalliserad-polypropylen-faston-plint-comar-mka-450-pla-c8-fs/p/16577380?pos=5&origPos=10&origPageSize=50&track=false&sid=p32ZNUhmv9&itemList=manufacturer
11 svar · 3,7k läst
·
I
ImTheBeast: Då var den på plats. Mycket nöjd.
48 svar · 4,5k läst
·
E
elmont: [citat] Det som är viktigast är att man använder samma färger till samma funktioner för då är det enkelt att förstå, att byta till modern standard ger bara en marginell förbättring, i alla fall för en yrkesman. Möjligen har en hempulare större nytta av moderna färger, det gör det lite lättare att följa och förstå.
15 svar · 1,6k läst
·
E
elmont: Klipt bort och gjort som det ska vara i Sverige, ELLER lämnat tillbaka och krävt att den spisen som jag köper i Sverige ska vara anpassad till just Sverige.
5 svar · 2,2k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Du är helt ute och cyklar. Det här är närmast som att jämföra med ett samtal med Kry eller1177 etc. Du ringer någon som har kunskap och kan ge dig råd i en situation som du vet att du inte kan något om. Om Kry säger att den där brutna armen kommer räta ut sig av sig själv, eller att det nog är bäst att du går och lägger dig och vilar bakom en låst dörr efter en kraftig
40 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.