3 209 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Kostnad
Sida 1 av 2
Liknande trådar har ju varit uppe förut, men jag har inte hittat något som ger mig riktigt svar. Håller på med min övervåning och har börjat fundera på elen, då främst kostnaden.
Hur mycket kostar en "standardinstallation" på ett ungefär? Det handlar om 82 kvm, fördelat på fyra rum och ett badrum. Inga extravaganser eller specialgrejer, bara uttag och brytare. Rör finns redan dragna från centralen på nedervåningen.
Hur mycket kostar en "standardinstallation" på ett ungefär? Det handlar om 82 kvm, fördelat på fyra rum och ett badrum. Inga extravaganser eller specialgrejer, bara uttag och brytare. Rör finns redan dragna från centralen på nedervåningen.
Så runt 55 tusen? Kostar det verkligen så mycket med bara standardgrejer? Vågar ju knappt tänka på vad det skulle kosta med lite spottar och extravaganser då...
Nog kan du säkert få din övervåning kopplad för mindre än 55k. Begär offert av dina lokala elinstallatörer (bra att ha en planritning med önskad el inritad som du kan lämna till dom)
Enmansföretag/fåmansföretag är oftast billigare för sådana här typer av jobb (om inte någon stor firma har en svacka)
Enmansföretag/fåmansföretag är oftast billigare för sådana här typer av jobb (om inte någon stor firma har en svacka)
Arbetet är det dyraste, finns klara materiallistor, bra ritningar etc, så är skillnaden mellan standard och "extra" väldigt liten.
Skall det ritas/planeras,inköpas etc på entreprenad; finns ingen gräns för hur mycket det kan kosta.....
Skall det ritas/planeras,inköpas etc på entreprenad; finns ingen gräns för hur mycket det kan kosta.....
Låter som sagt ändå som mycket. Om man går efter 600-700 och mitt fall så handlar det som sagt om över 50 tusen. Materialet kostar max 10000 vilket ger, med en debitering på 400+ moms att elektrikern skulle ha att göra i 80 timmar. Tror knappast det skulle ta mer än en vecka om jag gjorde det själv som lekman, men det får jag ju inte.
Nåväl, får väl försöka ringa runt lite. Frågan är hur mycket man ska planera och förbereda själv i förväg? Man får lite olika bud, vissa i forumet säger att man får betala "straffavgift" om man handlar material själv, men samtidigt säger exempelvis PST här att det är dyrt med inköp på entreprenad etc. Teoretiskt sett skulle jag kunna se till att varje centimeter kabel fanns på plats för elektrikern och det var utritat exakt vart allt skulle sitta eftersom jag vet precis vad jag ska ha och då skulle elektrikerns jobb egentligen bara behöva bestå i att montera grejerna.
Nåväl, får väl försöka ringa runt lite. Frågan är hur mycket man ska planera och förbereda själv i förväg? Man får lite olika bud, vissa i forumet säger att man får betala "straffavgift" om man handlar material själv, men samtidigt säger exempelvis PST här att det är dyrt med inköp på entreprenad etc. Teoretiskt sett skulle jag kunna se till att varje centimeter kabel fanns på plats för elektrikern och det var utritat exakt vart allt skulle sitta eftersom jag vet precis vad jag ska ha och då skulle elektrikerns jobb egentligen bara behöva bestå i att montera grejerna.
Jag tycker också det låter mycket. Dessa 600-700:- per kvm för en "standard"-installation i en villa måste ju vara för en nybyggd villa och då ingår ju gruppcentraler mm. Nog skulle det kunna bli lite billigare. Nu är jag ju bara husägare, men jag tänker på vad vi betalat vår elektriker. Vi har kört allt arbete på löpande räkning, elektrikern har tillhandahållit allt material.
6-700:- är vid nyproduktion. Arbetskostnaden i förhållande till matr. kostnaden ligger normalt mellan 40/60 till 60/40 % så har du en kostnad för matr. på 10 000:- tror jag att allt som max kostar 30 000:- arbetskostnaden varierar mycket beroende på hur många gånger man måste komma innan jobbet är klart. Den ställtid som kunden får betala är ungefär lika stor varje gång man måste inställa sig, så en timme jobb "kostar" kanske en timme ställtid medan 8 timmar jobb kostar lika mycket i ställtid
Hantverkare tar betalt för att åka till jobbet..... Vanliga anställda får betala själva för att transportera sig till jobbet....
(Såvida det inte är en tjänsteresa förstås......). Men att köra bil borde knappast kosta mer än 250kr / h+ 50kr /mil.
(Såvida det inte är en tjänsteresa förstås......). Men att köra bil borde knappast kosta mer än 250kr / h+ 50kr /mil.
Roligast är hantverkare som tar betalt av kunden han lämnar för resa till kunden han ska till som också får betala. Tyvärr allt för vanligt.
Verkar som att många elfirmor idag kör med 600-700/m2 rakt över och skiter i och räkna för att hinna med så mycket som möjligt. Jag tror inte att man i en nyinstallation kommer allt för långt från ett räknat pris. För var och en finns ju sedan utrymme för förhandling för det är ju inte ristat i sten utan bara ett riktmärke.
Verkar som att många elfirmor idag kör med 600-700/m2 rakt över och skiter i och räkna för att hinna med så mycket som möjligt. Jag tror inte att man i en nyinstallation kommer allt för långt från ett räknat pris. För var och en finns ju sedan utrymme för förhandling för det är ju inte ristat i sten utan bara ett riktmärke.
Då förstår vi varför elektriker och andra installatörer alltid har 3-4 jobb samtidigt ;-) Lätt att debitera en massa ställtider här och var... LoLelmont skrev:6-700:- är vid nyproduktion. Arbetskostnaden i förhållande till matr. kostnaden ligger normalt mellan 40/60 till 60/40 % så har du en kostnad för matr. på 10 000:- tror jag att allt som max kostar 30 000:- arbetskostnaden varierar mycket beroende på hur många gånger man måste komma innan jobbet är klart. Den ställtid som kunden får betala är ungefär lika stor varje gång man måste inställa sig, så en timme jobb "kostar" kanske en timme ställtid medan 8 timmar jobb kostar lika mycket i ställtid
Yamma