Hej har en fundering angående installationen av denna dos dimmer!
Dosdimmern är från elbutik.se *Strömbrytare/ Vägguttag Dimmers Dosdimmer Produkt 10006 Dosdimmer Tvåtråds 25-300W Minne.
Tanken är att sätta den i en apparatdosa bakom strömställaren vanlig enpolig brytare. Men hur kopplas den är det tänkt.
Provade att koppla in den med inkommande fas till brytaren från brytare till dimmern sen till lampan,har också fjäder bakom strömställaren(eljo).
Efter den inkopplingen så regleras ljuset men då man släpper knappen på brytaren så slocknar ju lampan vilket inte förvånar mig pga av fjädern, men hur ska den kopplas in för att det ska gå att ha på lampan utan att behöva hålla in knappen.
Tack på förhand!
Dosdimmern är från elbutik.se *Strömbrytare/ Vägguttag Dimmers Dosdimmer Produkt 10006 Dosdimmer Tvåtråds 25-300W Minne.
Tanken är att sätta den i en apparatdosa bakom strömställaren vanlig enpolig brytare. Men hur kopplas den är det tänkt.
Provade att koppla in den med inkommande fas till brytaren från brytare till dimmern sen till lampan,har också fjäder bakom strömställaren(eljo).
Efter den inkopplingen så regleras ljuset men då man släpper knappen på brytaren så slocknar ju lampan vilket inte förvånar mig pga av fjädern, men hur ska den kopplas in för att det ska gå att ha på lampan utan att behöva hålla in knappen.
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 727 inlägg
Prova att invertera din koppling (eller flytta fjädern till andra sidan). Jag misstänker att dimmern skall ligga på hela tiden, och att du styr den genom att bryta strömmen i korta eller längre stunder. Det är en gissning, men jag kan inte se att det skulle kunna bli farligt att prova.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Klipp och klistrat från elbutik:
<Med Minne, vid första tändning börjar dimmern med lägsta ljus, strömbrytaren slås ifrån i mer än 2 sekunder värdet ligger lagrat i dimmern. Vid reset av minne slås dimmern ifrån mindre tid än 2 sekunder, dimmern startar från lägsa nivå.
Utan minne, Dimmern startar från lägsa nivå vid varje tändning, strömbrytaren slås ifrån i mer än 2 sekunder värdet ligger lagrat i dimmern.>
Den ska bara kopplas i serie med lampan/tändtråden tydligen.
Rapportera om denna konstruktion "fungerar" eller blir man bara irriterad över korta och lång tryck och slå ifrån vid rätt tillfälle.
Protte
<Med Minne, vid första tändning börjar dimmern med lägsta ljus, strömbrytaren slås ifrån i mer än 2 sekunder värdet ligger lagrat i dimmern. Vid reset av minne slås dimmern ifrån mindre tid än 2 sekunder, dimmern startar från lägsa nivå.
Utan minne, Dimmern startar från lägsa nivå vid varje tändning, strömbrytaren slås ifrån i mer än 2 sekunder värdet ligger lagrat i dimmern.>
Den ska bara kopplas i serie med lampan/tändtråden tydligen.
Rapportera om denna konstruktion "fungerar" eller blir man bara irriterad över korta och lång tryck och slå ifrån vid rätt tillfälle.
Protte
Hur kan detta funka? två-tråds dosdimmer? I serie med lampan? Man kan ju inte ha vanlig impulskapp då.. eftersom lampan/dimmern endast kommer att ha tillgång till fas medan man håller inne knappen. Om inte dosdimmern på något magiskt sätt kan skapa spänning från ingenting? 
Protte har lösningen för det står ju i klartext exakt hur det fungerar. Så här fungerar också de dimbara lågenergilampor jag sett. Minnet gör att varje gång man slår på ljuset så blir nivån som den var när man släckte sist. Sneakmodellen utan minne startar alltid från lägsta och när man är nöjd slår man ifrån och sedan på igen och dimmern behåller den nivån tills man släcker. Man har inte en impulsknapp utan en helt vanlig av/på brytare!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Jag funderar mest på MMI (Man-Machine Interface) hur fungerar detta, är det förståeligt eller blir man mest irriterad. Ungefär så där "programmerade" man intervalltorkarna på en Golf vi hade.
Jag tror inte jag byter mina tryck o vrid dimmers
Protte
Jag tror inte jag byter mina tryck o vrid dimmers
Protte
Var den prisvärd???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Känns som det är en produkt som finns BARA för att det GÅR att göra en tvåtrådsdimmer.
Protte
Protte
Klicka här för att svara