Har vissa frågetecken ang. landströmsanläggning på båtbrygga.
Vad använder man för kabel?
Vanlig EKK, EKLK eller kanske EKKJ är det lämpligaste, den får man ju förlägga under vatten.
Drar man i rör eller vad använder man för skydd, på sidan eller ovanpå bryggan.
Kan tillägga att båtarna är förtöjda med bredsidan av bryggan.
Hur gör man vid varje ledad skarv på bryggan?

mvh b_ner

Detta är ett väldigt bra exempel på ett arbete som definitivt är god ide att anlita en elektriker för!! Inte så enkelt, mycket som kan gå fel.. kablar kan ledas av då bryggan rör på sig.. Väldigt viktigt att jordledningen är längst osv.. Jag läste en artikel om en belysningsstolpe på en brygga som blev strömförande efter som kabeln hade dragits loss.. Minns inte om det var någon som dog vid de tillfället men det blev utredning iaf :/

...och potentialskillnader som får zinkanoder att försvinna på nolltid och sedan arbetar vidare med båtens kylvattensystem och motordelar.
Kvalificerad elektriker skulle jag säga. I Björlanda Kile på Västra Hisingen där jag bor har man konstant övervakning på jordströmmar för att slippa ev. bråk med 2500 båtägare.

Jo det är klart att jobbet skall utföras av elektriker, men det var ju inte svaren på min fråga!
Så då har vi utrett det.

Finns det ingen kvalificerad elektriker här då på forumet?
Jag håller på att få en uppfattning om vad materialet skulle kosta på en brygga.

mvh

b_ner skrev:
Jo det är klart att jobbet skall utföras av elektriker, men det var ju inte svaren på min fråga!
Så då har vi utrett det.

Finns det ingen kvalificerad elektriker här då på forumet?
Jag håller på att få en uppfattning om vad materialet skulle kosta på en brygga.

mvh
Hur långt är ett snöre?

Beror ju såklart vad du ska ha på din brygga? Belysning? Riktiga "brygg-stolpar"? Sådan stolpe finns med el/belysning.. tom vattenkran tror jag.. dom är rätt dyra.. antagligen kring 10k /st. Hur lång matning behövs? osv osv.. Skriv ner all info du kan komma på och ge den lappen till två tre lokala elfirmor och begär pris!

sen problemet med potentialskillnader beror ju på att medelsvensson-båtägaren inte förstår sig på el utan kopplar in båtens system direkt till stolpen utan en isolationstransformator emellan.. medan den smarte båtägaren som köpt en amerikansk båt och måste ha 120V blir ju tvungen att köpa en transformator från 230-120 och får då automatiskt en galvanisk isolation "på köpet"

Olyckan med stolpen kostade ett liv (och jag har för mig att någon blev åtalad).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.