6 139 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Min första "eldragning".. synpunkter?
OK, tack för svaret. Jag bara undrade lite.elmont skrev:
Jag har förstått att det numera brukar vara två grupper till bostadsrum, men visste inte om det fanns något skrivet nånstans.
Får jag vika av lite mer i detta OT-spår och fråga om det anses som någon nackdel eller fördel eller kanske helt egalt ifall dessa två grupper i samma rum är olika faser?
(Min tanke är att isåfall finns det teoretisk risk att erhålla 400V genom fingrarna ifall något olyckligt dubbelfel inträffar.)
Har en "grupp" till hela övervåningen jag :eek: dessutom draget direkt från inkommande el, alltså 16A säkring.
En "tjuvsladd" från matarskåpet snyggt och prydligt (och snett) allt draget av "elektriker" såklart.
Det lustiga är att kabeln går tvärs över (uppe i) kattvinden för att sen ansluta till övervåningen på andra sidan. Dvs som gjort för spänningsfall vilket det såklart är
Blir nytt för hela slanten där.
Så var man kan se att "det är draget av en amatör" tycker jag inte är applicerbart på bilden. Enligt mig finns det "proffs" som kan bra mycket sämre. Något som jag tycker kännetecknar en proffsig el/VVS/annan konstruktion är att det ser enkelt och "rent" ut. Svårt att beskriva men man ser det direkt oavsett vem som gjort det.
Det lustiga är att kabeln går tvärs över (uppe i) kattvinden för att sen ansluta till övervåningen på andra sidan. Dvs som gjort för spänningsfall vilket det såklart är
Så var man kan se att "det är draget av en amatör" tycker jag inte är applicerbart på bilden. Enligt mig finns det "proffs" som kan bra mycket sämre. Något som jag tycker kännetecknar en proffsig el/VVS/annan konstruktion är att det ser enkelt och "rent" ut. Svårt att beskriva men man ser det direkt oavsett vem som gjort det.
Du har så rätt, bara för att man har det som jobb så behöver man inte göra proffsiga jobb har jag märkt, tyvärr. Men det är väl undantag får man hoppas. Stöter i vilket fall på bra många fler amatörjobb som amatörer gjort. Alla har nog sin syn på hur en ren och snygg installation ser ut 
Angående en eller flera grupper per rum så måste jag säga att ibland är det lite förvirrande med flera grupper. I vårt hus har elektrikern valt att fördela vårt stora öppna vardagsrum/matplats/entré på fyra olika grupper som dessutom delas med intilliggande rum. Så en grupp kan vara märkt med "Sovrum1/Uttag Vardagsrum" och en annan "Sovrum2/Uttag Vardagsrum/Entré". För att göra förvirringen total så var även ytterbelysningen samt uttagen på utsidan kopplade på dessa grupper. Så att veta vilken grupp ett visst uttag tillhör är långt ifrån självklart, längs ena långväggen tillhör dessutom uttagen två olika grupper.
Det är väl en avvägning, men jag måste nog säga att jag heller skulle vilja haft en eller flera dedikerade grupper för varje rum.
Just ytterelen tyckte jag var så dumt att ha på det viset att jag ändrade detta till en egen grupp med egen JFB. Elektrikern var säkert duktig, men det känns som att detta var lite av en snållösning.
Det är väl en avvägning, men jag måste nog säga att jag heller skulle vilja haft en eller flera dedikerade grupper för varje rum.
Just ytterelen tyckte jag var så dumt att ha på det viset att jag ändrade detta till en egen grupp med egen JFB. Elektrikern var säkert duktig, men det känns som att detta var lite av en snållösning.
Mao kan man säga att det är en smaksak hur man vill ha sina grupper sålänge belastningen per säkring är det den ska vara.
Enklast måste ju vara att märka på proppskåpet med RUMets namn inte uttag 8,9 0ch 14 på krypvinden. Nu är väl problemet iofs mindre med automatsäkringar men med gamla porslinare är det ett helsike då inte "pluppen" alltid åker ut. Så måste man gå runt med proppkontrollern (den med lysande spets).
Enklast måste ju vara att märka på proppskåpet med RUMets namn inte uttag 8,9 0ch 14 på krypvinden. Nu är väl problemet iofs mindre med automatsäkringar men med gamla porslinare är det ett helsike då inte "pluppen" alltid åker ut. Så måste man gå runt med proppkontrollern (den med lysande spets).
Klicka här för att svara