Hej!

Jag skall installera ett proppskåp i stallet därför att det ligger en lös kabel idag och jag gillar inte det riktigt. Är det riktigt att göra föjande? =>>> Jag har 20Amp säkringar i huvudskåpet sedan går strömmen vidaren in i centralen i bostadshuset och här finns lediga platser kvar för att ta ut 3 faser jord och nolla, här har jag tänkt koppla mej på med en EKLK G 2,5 och lägga denna i godkänd slang för att sedan mata bort 1 meter under jord bort till stallet som är 50meter från huset. Väl borta vid stallet har jag tänkt att montera en färdig undercentral från Jula med inbyggd jordfels bryttare, på detta skall kopplas belysning och 220 uttag = 10 Amp samt kommer jag att sätta upp ett 3fas uttag på 16 Amp, PS har även tänkt ha 16 Amp i andra änden på skåpet i bostadshuset. Hur tycker ni att dimensioneringen är? Jag har inga fler jordfels brytare någonstans så detta blir första men har i framtiden tänkt ha jord felsbrytare på andra funktioner i bostadshuset. Tacksam för alla svar.

En sak till, vad är lämpligast i den nya undercentralen? att tillverka en ny Nolla av Jorden eller ta med sig Nollan ifrån centralen i bostadshuset och därmed inte samankoppla dessa på skenan i undercentralen? Hade tänkt att göra det sistnämda..

kalle stjärna skrev:
Hej!

Jag skall installera ett proppskåp i stallet därför att det ligger en lös kabel idag och jag gillar inte det riktigt. Är det riktigt att göra föjande? =>>> Jag har 20Amp säkringar i huvudskåpet sedan går strömmen vidaren in i centralen i bostadshuset och här finns lediga platser kvar för att ta ut 3 faser jord och nolla, här har jag tänkt koppla mej på med en EKLK G 2,5 och lägga denna i godkänd slang för att sedan mata bort 1 meter under jord bort till stallet som är 50meter från huset. Väl borta vid stallet har jag tänkt att montera en färdig undercentral från Jula med inbyggd jordfels bryttare, på detta skall kopplas belysning och 220 uttag = 10 Amp samt kommer jag att sätta upp ett 3fas uttag på 16 Amp, PS har även tänkt ha 16 Amp i andra änden på skåpet i bostadshuset. Hur tycker ni att dimensioneringen är? Jag har inga fler jordfels brytare någonstans så detta blir första men har i framtiden tänkt ha jord felsbrytare på andra funktioner i bostadshuset. Tacksam för alla svar.

Det finns många länkar om detta. Jag har för mig att jag har läst på forumet att det gäller speciella regler för lantbruk typ stall så detta skulle behöva belysas ytterligare. I vanliga bostadshus gällande en källarvåning eller ett fristående garage så skall det gå alldeles utmärkt att göra som du föreslår. Kanske att en annan kabel bör användas dock även om jag tror att den du föreslår är godkänd (behöriga elektriker kan kanske verifiera). Ett problem kan dock dina 50m vara, ev. behöver du grövre area beroende på last etc. Jag skulle nog välja att dra 5x6mm2 parallellt med huvudcentralen (på inkommande) och då får du inga problem med 16A. Behöriga får gärna komplettera/ev. rätta.

Edit: Din nästa fråga borde bli att ta med nollan för annars blir det väl en PEN-ledare som kräver 10mm2 i area.

Yamma

Redigerat:
Tack för svaret! är tacksam för fler synpunkter. Jag räknar med att jag kan få ett spännings fall om jag skall dra runt en svets med lite större pinnar har redan provat detta med kabeln som ligger där idag som är av samma grovlek G5 2,5m2 men kan leva med detta då det kommer att vara väldigt sällsynt i framtiden att jag gör detta här. Bara det inte innebär avbrända kablar eller något för då går jag hellre upp i dimension, men jag vill hålla mej på 2,5m2 pga priset ökar så fort på kabeln om jag går upp.

Lägg en EKKJ 4x6/6 parallellt som Yamma föreslår. Sen säkrar du av 3x16A i centralen inne för ditt CEE-don där.

Då menar du att jag skall lägga en EKKJ 4x6/6 koppla mej direkt på inkommade ledningar till bostadshuset sedan gå därifrån och väl ute i stallet i undercentralen skapar jag en ny nolla av inkommande jord?

Redigerat:
EKKJ är en jordkabel, d.v.s. för förläggning i mark. Med 4x6/6 kan du köra 5-ledar från mätarskåpet.

Oki men om den heter 4x6/6 så är det väl bara 4 ledare i den? eller hur fungerar detta med beteckningarna? är det ok att koppla på sig på inkommande i bostadshuset? känns som att det borde bli bäst nu när man har funderat på vad ni skrivit.

Redigerat:
Det är 4 ledare + jordfläta. Ja, vart du kopplar in dig mellan huvudsäkring och din central inne spelar ingen roll. Om du inte är säker på hur du går över till TN-S så ta hjälp av nån som vet, inge bra om det blir fel.

Du kan ju köra 4-ledar system till centralen ute i stallet men då använder du nolla och jordfläta som PEN (måste vara minst 10mm2) eller köper en EKKJ3x10/10.

Ok då tror jag att jag bestämmer mej EKKJ 4x6/6 då behöver jag bara köpa en kabel och kan köra 16 amp i stallet om jag skulle behöva. Jag känner en som är elektriker men jag vill ha lite kött på benen innan jag snackar med honom. Vad menar du med TN-S ?

Du behöver väl bara köpa en kabel iaf ? 4x6/6 eller 3x10/10. TN-S = 5-ledarsystem, TN-C = 4-ledarsystem.

Kött på benen är ju alltid bra :-)

Lycka till!

Tack för hjälpen!

Då vet jag att det jag tänkte göra från början var oki dock blir dimensioneringen mycket bättre nu, kommer att göra som du har sagt TN-S EKKJ 4x6/6 tack för hjälpen, PS varför måste man ha större mm2 om man kör 3x10/10 TN-C systemet? Ha d gött !!

I TN-C har man PEN ist för jord och nolla. Den måste vara minst 10mm2 även om ledarna är mindre.

Glömde..... När du väl gått över till 5-ledarsystem får du inte gå tillbaka till 4-ledarsystem, men det där har väl den som ska koppla koll på förhoppningsvis

kalle stjärna skrev:
Tack för hjälpen!

Då vet jag att det jag tänkte göra från början var oki dock blir dimensioneringen mycket bättre nu, kommer att göra som du har sagt TN-S EKKJ 4x6/6 tack för hjälpen, PS varför måste man ha större mm2 om man kör 3x10/10 TN-C systemet? Ha d gött !!
Får du tag på NXV1-kabeln 5x6mm2 så funkar den att dra i jord också i stället för EKKJ även om jag tror att EKKJ är den vanligaste förekommande...

Yamma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.