Ok. Men nån som vet var man som privat person kan köpa sådana här kablar i i GBG området eller Uddvalla området? Finns det föresten nm som vet var man kan köpa ordentliga elskåp för jag har nu checkat de som fins på jula och de känns vädigt plastiga...?

Ja, Julas är väl inte det bästa. Jag skulle välja Häger eller Garo, det finns färdigkopplade om man vill ha det eller så bygger man själv. I stall kan det ju va bra med lite högre kapslingsklass. Kolla på dom här:

http://www.elbutik.se eller http://www.elonline.se

Marwi skrev:
I TN-C har man PEN ist för jord och nolla. Den måste vara minst 10mm2 även om ledarna är mindre.
Hrmf

PE står för Protectiv Earth och N står för Neutral, så PEN är PE och N sammanslaget.
PEN är jord och nollan tillsammans.

Protte

Jag som uttryckte mig klantigt, tur att folk är vakna och kan förtydliga :)

OK då är ev. valet av kabel klart. Men i stallet gäller en del specialregler, jag är ingen expert på dem, men blandannat så handlar det om att utrustningen skall vara flammsäker, så centralen från Jula är troligen inte OK. Kan ev påverka hur kabeln får förläggas också, och ev. materialval i kabeln (vet ej).

Som ett förtydligande av den tidigare diskussionen, iom. att du tänker koppla in dig i husets central, där nnolla och jord redan har separerats (om jag förstod det rätt) så får du inte nöja dig med 4 trådar till stallet. Om man redan har gjort en uppdelning till 5-ledarsystem så får mam inte gå vidare med 4 ledarsystem.

Vidare ledningsarean påverkar inte bara om du skall få spänningsfall i stallet, utan även hur snabbt säkringen löser ut vid en kortslutning. Är ledarna för klena i kombination med svag matning av huset (= långt till transformatorstation) så klarar man inte utlösningskriteriet för säkringen. Även det har jag dessutom för mig är tuffare i ett stall än i ett vanligt hus.

Om det nu är så att du använder stallet som stall (uppfattade inte det) så finns det en uppsjö med saker att tänka på även efter centralen. Val av installationskabel (EKPK), potentialutjämning m.m.

kan läsa lite mer här: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Självklart så får man räkna på utlösningsvillkor m.m om man är minsta osäker på val av kabel men med den info jag fått av dig så BÖR 5G6 räcka. Men då har jag ju inte koll på exakt hur det ser ut hemma hos dig.

Som sagt, kolla med den som ska göra jobbet, det e alltid den bästa lösningen.

Okay.. Jag får kolla upp detta med kriterierna bättre bra att jag fick reda på detta. Då kanske det är bättre med denna kabeln istället ( http://www.elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page= ) FR-N1XV-U/R, 5G6 Ytterdia:16,5mm. För i denna kabel är det 5 ledare, men även LKKJ 4x6/6 så är det väl 5 ledare fast jorden ligger i flätan istället för inuti? Jag har hittat en el-central som man får lov att ha i lantbruk skall ändå undersöka detta bättre. I bostadshuset där jag tänkt mata ifrån är det 5-ledarsystem.

Jag beskriver nu igen hur t ser ut nu när jag har bättre samlad information===>>> Jag monterar upp den nya el-centralen som skall vara 5 ledarsystem ( jag förbinder ej nollskenan och jordskenan med varandra då detta redan är gjort i bostadshuet ). Sedan ansluter jag mot den nedgrävda FR-N1XV-U/R 5G6 i andra änden ( bostadshuset ) kopplar jag sedan in mej på inkommande tåtar I elcentralen dock efter huvudsäkringen men innan automatsäkringarna. i detta skåp är ju Nolla och Jord redan separerad så här ansluter jag mig på vardera. Samanfattat så strömmen kommer från huvudcentralen 3X20amp sedan in i bostadscentralen här kopplar jag mej på och sen går strömmen till Elcentralen i stallet där jag kommer att ha 3x16amp och 3x10amp. Vad tror ni om detta? tacksam för all hjälp

Rent kopplingsmässigt låter det rimligt. Men sedan är det allt det där med stallmiljön osv.

Används stallet som stall, eller som något annat? Det är ju som sagt hur utrymmet nyttjas som avgör, inte vad det är byggt som.
T.ex ett garage eller stall kanske används som torrt uppvärmt utrymme för t.ex ungarna lr förvaring, då behövs enbart IP21 och EKRK, men om garaget används som garage behövs IP 56 och EKLK.
Liten påminnelse bara så att du inte drar till o köper material som du igentligen inte behöver bara för att stallet inte används som stall, utan t.ex verkstad eller så.

Stallet används som stall och elskåpet kommer att sitta inne i sadelkammaren så det kommer att vara uppvärmt där inne på vintern men jag kommer ändå följa alla föreskrifter skall ta reda på detta vet ej hur än bara får försöka googla lite på detta. är säker på att elektriker inte har nån koll på detta så det får jag ta reda på själv. Tack för alla svar fortsätt gärna med era synpunkter det hjälper mig på traven hela tiden.

Marwi

Tack för länken!! den är precis vad jag söker :-)

Okej, då är det inga tvivel om att du ska köra EKPK och D-klassa material.

Ett tips är att du letar på ATG:s sidor. De har regelverk för hur ett stall ska se ut för att de ska acceptera det inklusive elen

Hemma på gården har vi alltid, efter elektrikerns inrådan, placerat centralerna på en skyddad plats på ytterväggen, då utomhus är en mindre utsatt miljö än inne i ett mjölkstall. Nu brukar ju häststall vara både torrare och renare så det är väl inte aktuellt i ditt fall. Men generellt skulle jag nog välja högre skyddsklass och säkrare installationsmetoder än vad som är absolut krav då man aldrig vet vad utrymmet kommer användas till i framtiden. Inte så kul att behöva göra om hela installationen bara för att du i framtiden kommer på att du vill ha får i sadelkammaren istället.

Man sätter normalt inte centralen överhuvudtaget inne i ett stall (I alla fall inte i lagård med kor/grisar.. har aldrig gjort häststall) utan centralen ska vara i ett centralrum med egen ingång utåt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.