prototypen
prototypen: Det brukar väl se ut så. Inga dosor?? Du skulle konsekvent hållit dig innanför plasten. In och ut genom diffusionsspärren är inte bra ur fuktsynpunkt (elen går nog bra) Protte
1 svar · 3,4k läst
·
R
Rockas: [citat] Japp, stolpen är i princip bara flyttad från ett ställe och hem till mig. Med andra ord så var den mer eller mindre tänd i går..... Så egentligen så borde det bara va så enkelt som att ansluta fas och fas till de gröna ledningarna på plinten och.... eehh ja, något till de gula ledningarna. Det sitter flertalet stolpar av samma sort inte långt ifrån mig så jag funderar på
7 svar · 6,8k läst
F
Floppman: Det beror på hur skydden är inställda i ställverken.
3 svar · 1,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Jag sätter såna här bakom tv och bakom utrustningen med hålrum bakom väggskivorna. http://www.a1components.com/images/thumbs/SKY05087WDt.jpg
1 svar · 1,8k läst
C
cla: [citat] De sitter före mätaren i annat rum av källaren, men det är nog bäst att sätta i de proppar som egentligen ska va där.
14 svar · 5,1k läst
F
Fotsvett: En liten skvätt färg på kabeln så blir den istortsett osynlig.
3 svar · 1,5k läst
pellefant
pellefant: fartygsarmaturer men dom syns inte om man nu inte studerar extra noga vad som sitter bakom rastrerna, ljuset i min bastu ser ut ungefär som bilden i länken om ljuslist förutom att mina hörnraster går ända från laven och nästan upp till taket samt att jag inte har något ljus bakom ryggstöden
15 svar · 4,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ja.. har du inte kaklat än så är de "busenkelt".. bara göra ett doshål där du ska ha uttaget sedan dra flexslang i väggen till de andra uttaget, alternativt till under skivan sedan utanpåliggande till uttaget (om du inte vill förstöra väggen :))
4 svar · 2,6k läst
·
E
Elinstallatören: när jag mäter med min spännings mätare å mäter fas/nolla i fem sekunder kan jag sen läsa fas/jord å jfb löser inte ut mäter jag direlkt fas/jord så löser den men jag tycker det är kanon å vet hur den funkar men hur din funkar vet man ju inte fast OM det inte löser på vissa uttag men andra såbör elsystemet å kopplingarna kollas.
21 svar · 4,4k läst
E
Elinstallatören: jag brukar med både och monterar man dålit å det lossnar ringer kunden å vill man ska dit fästa igen sen att de ryckte ut dammsugar stickproppen med sladd åsnabbt hör inte hit
9 svar · 12,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: IP00 känns aningens meningslöst att skriva ut ... :D (Inget skydd mot fasta föremål, inget skydd mot vatten.) Är en produkt CE-märkt ska den vara testad efter något tillämpligt direktiv. EN 61010 (svagströmsdirektivet) används oftast. I svagströmsdirektivet ingår det vissa test mot fasta föremål och vatten, vilket på ett ungefär motsvarar IP21. Men då testen inte utförs på för
4 svar · 2,5k läst
pellefant
pellefant: hållarna kan man smörja med kvick-loss! ett verkligt undermedel!
13 svar · 5,8k läst
F
Fotsvett: japp, det ska inte bara något problem, välj brytare efter miljön. sätt gärna en 2 poligbrytare så du bryter både fas och nolla när du vrider på brytaren :)
3 svar · 1,1k läst
B
burnvill: [citat] Min granne tyckte också att det räckte med rökgasterm tills den slutade att fungera och pannrummet var som en ångbastu :) [citat] Efter att ha läst vilka anläggningar ni har så vågar jag knappt tala om att jag ska ersätta min läckande norrahammar kökspanna mot en likadan, dock ej läckande som jag fick tag på billigt. Fick även tag på en 500liters tank med beredare billigt
7 svar · 3,2k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: Finns speciella kompaktlysrör som går att dimmra med en "vanlig" dimmer.. (Har inte provat dessa, så vet ej hur bra dom är) samt så finns det speciella armaturer som är gjorda för att dimmras (som drivs av speciella HF don)
1 svar · 2,9k läst
J
Jaton: Jag har lekt en hel del med olika dimmers o lågenergi lösningar. Kostat en del men nu funkar det bra iaf..
3 svar · 2,4k läst
E
el_richard: Tack för den texten Hyggligt.
4 svar · 1,7k läst
E
el_richard: [citat] kom ihåg jordfelsbrytaren....
16 svar · 31,0k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: Här är en väldigt slimmad armatur: http://www.beslagdesign.se/produkter/5/?get_doc=127 Tror knappast det är IP44, men de behöver du nog inte. Går förresten ej att köpa direkt från beslagdesign tror jag, utan du måste handla via nån köksfirma eller liknande.
1 svar · 2,9k läst
DjAlbert
DjAlbert: [citat] Ja, det får du göra. Så länge kabeln till undercentralen är avsäkard i huvudcentralen eller centralen före så får du göra det. MEN lägger du in kabeln innan säkringarna,alltså dirket på huvudsäkringarna så är minumumarean 6mm2.
18 svar · 3,5k läst
Crille68
Crille68: Hej! Låter inte bra om det är en vattenkokare som drar 16 A men har en stickkontakt som är godkänd för 8 A!?! :eek: Eller är det så att det är en skarvsladd eller ett "hemmabygge"? :confused: Man "bör" ha anslutningar som klarar strömmen som ansluten last drar...i detta fall minst 16 A på stickpropp och uttag. Är den i en husvagn eller båt?
1 svar · 1,7k läst
J
Jaton: Om du inte e sugen på att köra dimmer på båda så kör en kombidimmer istället... Dock får du byta trafon om du vill dimma spoten.... Jag hade inte pallat att ha två dimmrar i ett badrum.. hade lagt dimmer på taket och brytare på spegeln http://www.elbutik.se/product.html?product_id=107085&search_page= Googlade lite och hittade samma här... lite annan peng bara...
2 svar · 3,6k läst
snaggletooth
snaggletooth: Om man ska åtgärda dåliga lödningar seriöst ska man först suga bort det gamla lödtennet innan man löder om med nytt tenn. Och att bara värma upp en dålig lödning är ingen bra idé.
12 svar · 8,6k läst
·
H
hempularen: om det inte finns någon angivelse alls så tycker jag att du skall köpa andra spottar från en seriös leverantör.
3 svar · 2,1k läst
F
Fotsvett: De är också ett ganska sjyst alternativ. Men vad är det för befintligt tak? Om det inte är något brandfarligt tak så går det ju att sätta spots ganska nära taket. Finns en potta på 85mm höjd och nästa steg 135mm. Den pottan på 85mm, plus takgips 6mm-13mm så är man uppe på en knapp decimeters nersäkning. Man får se till att spottsen inte tar mycket plats men har tillräkligt med
5 svar · 1,4k läst
electrocuted
electrocuted: det här var ju intressant!! skulle vara intressant att få reda på de andra "mystiska grejerna" ni hade i huset... visst det där aggregatet hör ju liksom till huset men lite overkill är det ju, så om jag nu hade sålt det så hade jag köpt ett mycket mindre kina-elverk och monterat där istället.
37 svar · 5,0k läst
·
S
sollentunahuset: Tack mrfrenzy! Det där hade jag faktiskt inte tänkt på (men borde ha gjort). Jag ska se över mina övriga laster så jag har koll innan elektrikern kommer. Thx, Johan
4 svar · 1,6k läst
J
Jaton: kör med vanlig trapp med en fjäder på i andra änden o lägg tändtråden på pulsingången. så har du fått en trappfunktion med dimmer i båda ändarna.
2 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Du kan nog inte styra 2 "vanliga" dosdimmers med en knapp. Stor risk att de kommer i otakt så den ena släcker när den andra tänder osv. Om du behöver mer effekt än vad en klarar av så skall du titta efter slavdimmers. Det är då ett system där man kan koppla en slav till en master (eller flera slavar). Slaven följer då det som mastern gör. Brukar dock vara ganska dyra.
5 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.