pefo skrev:
Garantin ryker inte. Så enkelt är det inte för tillverkaren/säljaren att slippa undan. Garantin ryker bara om det kan påvisas att de ändringar du gjort orsakat skadan på maskinen. Att hävda att byte av stickpropp är orsaken kan vara svårt om inte skadan kan härledas till just det.

Att CE-märkningen ryker är inte heller helt sant eller av betydelse om det inte är så att man köper in maskiner, modifierar dem genom att byta stickpropp och säljer dem vidare.
Citat från Elsäkerhetsverket:

Det är inte tillrådligt att, utan medgivande från leverantören, genom till exempel kapning av sladd, fast ansluta en stickproppsförsedd CE-märkt produkt, eftersom den som gör detta då övertar tillverkarens produktansvar.

Rrrrr skrev:
Citat från Elsäkerhetsverket:

Det är inte tillrådligt att, utan medgivande från leverantören, genom till exempel kapning av sladd, fast ansluta en stickproppsförsedd CE-märkt produkt, eftersom den som gör detta då övertar tillverkarens produktansvar.
Tja, jag skulle inte vara speciellt oroad över en sådan förändring om CE-märkningen var OK från början. De flesta tillverkare, om man frågar, har heller inga invändningar mot att man klipper stickproppen heller. I en del installationsanvisningar står det tom 'fast eller stickproppsanslutning'. Tycker att det verkar som om många betraktar CE-märkningen lite som Svarte-Petter.

I vissa avseenden anser jag att Elsäkerhetsverket övertolkar reglerna och gör det enkla komplicerat. Sunt förnuft råder inte.

man kan ju alltid koppla lös anslutningssladden i maskinen och spara den för framtida "garanti-bruk"

Jo precis.. Jag citerade bara elsäkerhetsverket. Jag säger inte att jag aldrig klipper av stickproppen på en anslutningssladd :) Tycker det är lite taskigt mot kund ibland att tvinga på dem massa extra kostnader med jordfelsbrytare osv bara för att slippa klippa stickproppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.