3 281 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Undercentral
Sida 1 av 2
Skall koppla in en undercentral.
Min fråga gäller placering av Jordfelsbrytaren (JFB)
Tänker använda EKKJ 4X6/6
Längden på kabeln är 65 m.
Min tanke är att koppla in kabeln i huvudcentralen via 3X16A säkringar, separat jord och nolla efter JFB.
Kommer den långa markkabeln påverkas av störningar som löser JFB?
Om det finns risk för det kanske det är bättre att montera en JFB i undercentralen.
Hur kopplar man lämpligast EKKJ 4X6/6 i huvudcentralen när man väljer att ha JFB i undercentralen?
Min fråga gäller placering av Jordfelsbrytaren (JFB)
Tänker använda EKKJ 4X6/6
Längden på kabeln är 65 m.
Min tanke är att koppla in kabeln i huvudcentralen via 3X16A säkringar, separat jord och nolla efter JFB.
Kommer den långa markkabeln påverkas av störningar som löser JFB?
Om det finns risk för det kanske det är bättre att montera en JFB i undercentralen.
Hur kopplar man lämpligast EKKJ 4X6/6 i huvudcentralen när man väljer att ha JFB i undercentralen?
Helt klart smartast att ha en JFB i undercentralen oxå samt lägga centralerna parallellt. På så vis blir de oberoende av varandra. Då kopplar du bara på på inkommande. Vad har du för huvudsäkring? Kan ev behöva gå upp i dimension på kabel eftersom kabeln är så pass lång. Ett annat alternativ är att säkra av men inte gå genom JFB i huvudcentralen.
Huvudsäkring 25A.
Kabeln har jag redan så den skall användas.
Om man kopplar undercentralen paralellt så återsår frågan hur man gör med nolledaren?
Skall man använda kabeln som 3Fas+PEN, dvs tvinna ihop PE och N och sen separera i undercentralen eller hur brukar man göra?
Kabeln har jag redan så den skall användas.
Om man kopplar undercentralen paralellt så återsår frågan hur man gör med nolledaren?
Skall man använda kabeln som 3Fas+PEN, dvs tvinna ihop PE och N och sen separera i undercentralen eller hur brukar man göra?
Nu vet jag inte hur det ser ut med förimpendans och sånt hos dig, men vet inte om jag skulle rek. att koppla en 65 m 4X6/6 på 25A. Skulle noga välja att säkra av 16A i huvudcentralen och köra med PEN ut. Tvinna ihopp PE+N så du går får PEN, som du själv säger.
EDIT_ Ta inte ut PEN på nollskenan efter JFB utav misstag!!
Då blir det farligt när JFBn i huvudcentralen löser. Var säker på att du kopplar PEN på PEN-skenan.
EDIT_ Ta inte ut PEN på nollskenan efter JFB utav misstag!!
Då blir det farligt när JFBn i huvudcentralen löser. Var säker på att du kopplar PEN på PEN-skenan.
Redigerat:
Om man nu har en 4+1 kabel, är det inte bättre att ha separat PE och N,DjAlbert skrev:
för att minska risken för vagabonderande strömmar?
/Hasse
Jordfelsbrytare skyddar inte kabeln direkt, det gör säkringarna, däremot kan den skydda mot brand i kabeln om en skada gör så att det blir överslag till jord, som i sin tur ev. skulle ha resulterat i en ljusbåge som inte löser säkringarna.
Hur är det med detta? 10 mm2 gäller väl vid PEN medan det räcker med 5x6 med femledare, eller hur är det? Finns det speciella regler beroende på inkommande säkring?falukorv skrev:
Yamma
Ja, det är riktigt, PEN måste vara minst 10mm2 medan en 5G6 funkar vid TN-S. En 6mm2 kan man säkra normalt med 25A (2,5mm2 - 16A, 4mm2 - 20A) men detta beror på bla. längden på kabeln, så för att vara säker får man räkna på utlösningsvillkor och i det här fallet så är längden på kabeln så pass lång att det nog är smart att lägga en 10mm2 eller säkra av i centralen.Yamma skrev:
Tack MarwiMarwi skrev:Ja, det är riktigt, PEN måste vara minst 10mm2 medan en 5G6 funkar vid TN-S. En 6mm2 kan man säkra normalt med 25A (2,5mm2 - 16A, 4mm2 - 20A) men detta beror på bla. längden på kabeln, så för att vara säker får man räkna på utlösningsvillkor och i det här fallet så är längden på kabeln så pass lång att det nog är smart att lägga en 10mm2 eller säkra av i centralen.
/Yamma
En 300mA jordfelsbrytare som täcker hela anläggningen, t.ex. genom placering i mätarskåp, tar bort en del möjligheter till brand i elanläggningen. Inte alla, men en del. Givet hur lite _en_ 300mA selektiv jordfelsbrytare kostar kan det vara motiverat.
Många elbränder i fasta installationer leder snabbt till ett jordfel med tillräckligt låg impedans för att lösa ut en jordfelsbrytare. Är det tidigt i brandförloppet slocknar branden av sig själv.
Många elbränder i fasta installationer leder snabbt till ett jordfel med tillräckligt låg impedans för att lösa ut en jordfelsbrytare. Är det tidigt i brandförloppet slocknar branden av sig själv.
Iofs...
Och vi som redan har en i mätarskåpet nu, 30mA för "byggströmsinstallationen", då är det ju en kakbit att byta ut den mot en 300 när huset står färdigt och allt ska permanentinkopplas.
Jag får väl fundera på det.
Men ibland tycker jag det drar iväg lite åt både hängslen, livrem, extra popnitar och 4 st försäkringsbolag samtidigt här på elforumet. En enkel standardinstallation är ... ja rätt enkel, va ...
Här förespråkas det ibland en ohemulig massa JFB och personskyddsautomater, en ny undercentral matat med 5x10 för minsta lilla utbyggnad, Dela upp och sektionera upp och ...
Tja, ni vet ju själva.
Är man behörig elektriker själv, kan köpa billigt material och därmed nästan kostnadsfritt göra en superdelux-anläggning så är det givetvis frestande. Men många frågeställare är nog inte ute efter ngt värre än typ Älvsbyhus standardinstallation ...
Den andra sidan av myntet är såklart att har man väl elektrikern där, så blir det inte så väldigt mycket pengar med en extra JFB eller så ... Men när man till sist kommit upp i superdeluxnivå, då har tusenlapparna dragit iväg rejält ...
Är jag ute och cyklar? (förutom OT)
Och vi som redan har en i mätarskåpet nu, 30mA för "byggströmsinstallationen", då är det ju en kakbit att byta ut den mot en 300 när huset står färdigt och allt ska permanentinkopplas.
Jag får väl fundera på det.
Men ibland tycker jag det drar iväg lite åt både hängslen, livrem, extra popnitar och 4 st försäkringsbolag samtidigt här på elforumet. En enkel standardinstallation är ... ja rätt enkel, va ...
Här förespråkas det ibland en ohemulig massa JFB och personskyddsautomater, en ny undercentral matat med 5x10 för minsta lilla utbyggnad, Dela upp och sektionera upp och ...
Tja, ni vet ju själva.
Är man behörig elektriker själv, kan köpa billigt material och därmed nästan kostnadsfritt göra en superdelux-anläggning så är det givetvis frestande. Men många frågeställare är nog inte ute efter ngt värre än typ Älvsbyhus standardinstallation ...
Den andra sidan av myntet är såklart att har man väl elektrikern där, så blir det inte så väldigt mycket pengar med en extra JFB eller så ... Men när man till sist kommit upp i superdeluxnivå, då har tusenlapparna dragit iväg rejält ...
Är jag ute och cyklar? (förutom OT)