Har rivit en garderob och ska istället göra ett infäält sminkbord med belysning och speglar o.sv.
Jag har hittat en dosa längre bort i rummet som jag har tänkt ta strömmen ifrån.. och sen gå in till den översta dosan.
Från den går jag ner till ett väggutag.. sen byglar jag vidare till ett till.. och sist till en dimmer och vidare ut genom slangen som sen ska gå ut genom gipset och in i ett nytt "tak" som kommer byggas med spottar. Där sätter jag sen en till dosa som förgrenar sig till spottarna.
Sen ska jag ha två armaturer på väggen (det är till dom som dom två kvarvarande slangarna ska till).
Dom tänkte jag tända med knappen som sitter befintligt i rummet och är en tvåpolig/kronbrytare eller vad man säger.
Så jag tänkte ha en tråd/nolla kvar upp till befintliga takkontakten.. och sen ta den andra tändtråden och dra bort till mitt nybygge, så jag kan tända armaturerna där borta från väggen när man kommer in, och sen kan man med dimmern vid sminkbordet få mer ljus via spottarna om man vill.
Funkar mina tankar även i en elektrikers hjärna tror ni? Tanken är att jag låter nån elekriker dra trådarna.. vill bara veta att dosor o.sv räcker till och sitter monterat enligt reglerna innan jag smäller på OSB/gips.
Vet för övrigt att väggen är märkligt reglad, men det varknepiga mått på befintliga skivor så det fick bli sådär :)

MVH Kalle

• IMG_9857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta dit din tilltänkta elektriker så kan denne avgöra vidare avancemang..

Den onödiga kopplingsosan vid taket sitter för högt, man går mellan apparatdosorna direkt. Man ser direkt att det är en amatör som pulat. Men om du behåller bilden och förklarar förstår han säkert.

• Gilla
GaLaa
  • Laddar…
Normalt kan man ta upp ett hål mellan apparatdosorna (i spåret), då slipper man de små "rörböjarna".

Ok.. men var ska jag skarva allting om jag går direkt från den befintliga dosan typ tre meter bort?
Förstår att jag kan gå direkt till det första vägguttaget, men jag ska ju ha tändtråd till armaturerna också.. och dom har jag tänkt bygla i den övre dosan och gå ut med i slangarna.
För enligt vad jag läst ska man väl undvika att ha stora ormbon med kopplingar i apparatdosorna.. om det ens var tillåtet?
Är ju svårt att förklara allt utan missförstånd så här.. så det bästa är kanske att ta hit elektrikern.
Det viktigaste för mig är såklart att det blir säkert och tillåtet inkopplat.. sen om man KAN göra på andra sätt gör inte så mycket
elmont skrev:
Den onödiga kopplingsosan vid taket sitter för högt, man går mellan apparatdosorna direkt. Man ser direkt att det är en amatör som pulat. Men om du behåller bilden och förklarar förstår han säkert.

Redigerat:
Planera hur ledningarna ska dras för att minimera skarvar och det är ok att koppla i apparatdosor i mån av plats. Hur mycket utrymme man får beror till viss del på vilka apparater man använder och vissa ledare/funktioner kopplar man direkt på brytaren tex. fasen som ska gå till nästa brytare.

Eftersom de är både uttag och flera olika belysningständningar så skulle jag ha gått med matningen till en kopplingsdosa, sedan vidare därifrån med

en slang till brytare/dimmer
en slang till lampetterna
en slang till tak spottar
en slang till alla uttag

Blir bäst ordning och reda då.

Rrrrr skrev:
Eftersom de är både uttag och flera olika belysningständningar så skulle jag ha gått med matningen till en kopplingsdosa, sedan vidare därifrån med

en slang till brytare/dimmer
en slang till lampetterna
en slang till tak spottar
en slang till alla uttag

Blir bäst ordning och reda då.
Det där med ordning och reda gillar jag. En sak som jag dock undrat över en del som amatör är det flitiga användandet av att utnyttja säkringar till olika typer av användning, alltså en säkring som betjänar både belysning och uttag. Borde det inte vara säkrare och intuitivt tydligare om man har separata säkringar för belysning och uttag? Vad säger forumexperterna?

Yamma

Är väl ingen forumexpert då jag inte hängt här så länge :) , men som jag ser det så funkar det bra att dela bel/uttag rumsvis. Om man skulle sära på dem så skulle det bli väldigt mycket säkringar och oftast i onödan. Alternativ två är väl att köra belysning till flera rum på samma och göra lika med uttag. Hur man gör är väl en smaksak. Jag brukar dela rumsvis om det inte är något spec. Tycker nästan det är mer överskådligt med en säkring /rum. Dessutom så spar man oftast lite kabel.

Ett normalt bostadsrum funkar bra att ha allt på samma säkring.

Marwi skrev:
Är väl ingen forumexpert då jag inte hängt här så länge :) , men som jag ser det så funkar det bra att dela bel/uttag rumsvis. Om man skulle sära på dem så skulle det bli väldigt mycket säkringar och oftast i onödan. Alternativ två är väl att köra belysning till flera rum på samma och göra lika med uttag. Hur man gör är väl en smaksak. Jag brukar dela rumsvis om det inte är något spec. Tycker nästan det är mer överskådligt med en säkring /rum. Dessutom så spar man oftast lite kabel.
Man kan ju vara expert på el även utan att vara forumexpert iofs... En sak som jag vill få bort är att tv, radio, satanläggning etc. påverkas av att man tänder/släcker en lampa. Jag tycker att man får en massa (ok, jag överdriver lite men t.ex. tvbilden knäpper till varje gång en lampa tänds/släcks) störningar och jag gillar inte det. Vårt hus är bara fem år och inga ändringar gjorda på elen och allt bör väl vara gjort enligt standard från fabrik.

Det här med att spara kabel eller tråd är ju något som elektriker ofta för fram och jag kan förstå det som skrå men för en enskild husägare så borde enkelheten och säkerheten vara tongivande och t.ex. 30m extra med FK kostar idag under 200:- mot konsument, alltså ingenting i helheten...

Ett rum en säkring låter väl iofs som en bra princip. Jag kanske får fundera om då jag har gått på ditt alternativ två på det jag planerar nu. Jag delar av garaget på mitten både på längd och på bredd och får då 8 säkringar istället för 4 när det gäller vanliga uttag och belysning och till detta kommer så klart några trefas.

Tack för kommentarerna.

Yamma

"Knäppningarna" beror nog på spänningsfall någonstans, ring till din nätägare och be dem mäta upp inkommande ledning. Om den är lång är det troligen där som felet är, annars har man ju iaf konstaterat att det inte är där :) Då får du börja kolla på din egen anläggning.

I just garage så kan det vara bra med några uttag på en egen säkring då många verktyg oc t.ex. motorvärmare drar en hel del ström.

Varje säkring säkrar av flera rum och det ska vara minst två olika grupper/rum

Mikael_L
elmont skrev:
Varje säkring säkrar av flera rum och det ska vara minst två olika grupper/rum
Enligt rek i svensk standard eller vad/var?

Förr i tiden var det väl vanligast med ett par tre rum som delade på en grupp. Men rummen blev förvisso totalmörka om säkringen gick.

Svensk standard och av ren praktiskhet om det mot förmodan skulle gå en säkring, det är inget "måste" men man gör normalt så vid all ny och renoverings inst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.