1 555 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Spottar.
Jag undrar av ren nyfikenhet, vad är bäst? 12 V eller 230 V spottar? Vilken blir varmast? Är det helt och hållet effekten och "ventilationen" (det finns ju dem utan glas) som avgör vilken som blir varmast? Och den enkla frågan. Vilken typ skulle du föredra att använda vid en privat installation? 230 V eller 12 V?
om man spottar på spottarna så fräser det mest av 230-voltaren 
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Detta har debatterats förut. Pröva att söka på forumet.
Kort sagt. Både har sina för och nackdelar. Rent krasst så blir 12v varmast eftersom du har förluster även i transformatorn samt större förluster i kablage. Å andra sidan finns det ljuskällor för tolvvolt med bra livslängd och vissa tycker det blir vackrare ljus.
Kort sagt. Både har sina för och nackdelar. Rent krasst så blir 12v varmast eftersom du har förluster även i transformatorn samt större förluster i kablage. Å andra sidan finns det ljuskällor för tolvvolt med bra livslängd och vissa tycker det blir vackrare ljus.
Det kan vara stor skillnad på hur mycket ljus man får från olika lampor. Om man köper en bättre lampa kan man få lika mycket ljus fast man går ner i effekt jämfört med att man köper en sämre lampa. Det kan vara så att det går att ersätta en dålig 50w lampa med en bra 35w lampa för samma ljus styrka.
En lampa med lägre effekt blir inte lika varm som en lampa med högre effekt.
Sen vet jag att många inte håller med Styrman_jansson när han påstår att 230V är kallast. Jag själv har inte någon uppfattning om detta.
En lampa med lägre effekt blir inte lika varm som en lampa med högre effekt.
Sen vet jag att många inte håller med Styrman_jansson när han påstår att 230V är kallast. Jag själv har inte någon uppfattning om detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Nu har jag iofs inte detaljstuderat frågan. Men såvitt jag förstår så ger 12V alltid bättre ljusutbyte, dvs mer ljus per watt. Exakt hur mycket mer verkar vara föremål för debatt, beror lite på om man jämför äpplen med päron (dvs billigaste 12V mot dyraste märkeslampor på 230V, eller mer likvärdiga lampor).
Efterssom all effekt som inte blir ljus blir värme istället så innebär detta att 230V lampor utvecklar mer värme, och mindre ljus.
Visserligen försvinner en del effekt även i trafon till 12V, men det är i sammanhanget försumbart, likaså förlusten i ledningarna om de är korrekt dimensionerade.
Man brukar säga (rätt eller fel?) att om du har 50w på 230V så kan du ljusmässigt ersätta det med 35w på 12V. Troligen är det att förenkla problemet lite väl mycket, men det ger en fingervisning.
Efterssom all effekt som inte blir ljus blir värme istället så innebär detta att 230V lampor utvecklar mer värme, och mindre ljus.
Visserligen försvinner en del effekt även i trafon till 12V, men det är i sammanhanget försumbart, likaså förlusten i ledningarna om de är korrekt dimensionerade.
Man brukar säga (rätt eller fel?) att om du har 50w på 230V så kan du ljusmässigt ersätta det med 35w på 12V. Troligen är det att förenkla problemet lite väl mycket, men det ger en fingervisning.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ersätter man 50w 230v med 35w 12v så blir naturligtvis 12v's alternativet kallast. Min jämförelse bygger på samma effekt vid de båda alternativen. Oavsett ljuskvalité eller andra faktorer. Då blir 12v:en varmast.hempularen skrev:Efterssom all effekt som inte blir ljus blir värme istället så innebär detta att 230V lampor utvecklar mer värme, och mindre ljus.
Debatten om ljusutbyte är som du säger mer än fråga om vilken ljuskälla man väljer. Väljer man tex. en LED ljuskälla till 230v'en så får man en livlängd som vida överstiger 12v'en samt blir kallare. Men å andra sidan får man bra mycket sämre ljus.
Beträffande ljuskvalité så är det ofta en subjektiv bedömning. Jag rekommenderar att trådkaparen tittar och jämför ljuset mellan 230v och 12v'are och gör en egen bedöming.
Installationsmässigt är 230v enklare och billigare. Men den extra kostnaden för 12v går att tjäna in på ökad livslängd.
Det går att radda för och nackdelar med båda alternativen hur mycket som helst. Jag tror att man får göra en bedömning från fall till fall vilket passar bäst. Jag har båda varianterna hemma.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Om man nu håller sig till äpplen och äpplen. Dvs 12V halogen mot 230V halogen. OCH håller sig till samma effekt ex. 50V.
Då blir fortfarande 12V lösningen kallare, efterssom det blir mer ljus ut per instoppad watt el. Det som inte blir ljus blir istället värme. Att jag nämmner ljuskällan beror på att om man väljer den sämsta möjliga halogenlampan för 12V och jämför den med den bästa möjliga 23V lampan då (har jag hört) vinner 230V.
Börjar man blanda in LED i diskussionen så blir det bara löjligt. LED lampor är värda att diskuteras, men deras egenskaper är så totalt avvikande att de hör inte hemma i den hät tråden.
OM man tycker att en LED lampa passar vad gäller ljusstyrka och färg i den applikation man tänker sig så skall man inte ens överväga att köra med traditionella lampor. Men de flesta verkar eniga om att LED är inte framme ännu som rena ersättare (utom en och annan LED försäljare som försöker göra reklam för sina produkter här, och jag syftar inte på Styrman Jansson).
Då blir fortfarande 12V lösningen kallare, efterssom det blir mer ljus ut per instoppad watt el. Det som inte blir ljus blir istället värme. Att jag nämmner ljuskällan beror på att om man väljer den sämsta möjliga halogenlampan för 12V och jämför den med den bästa möjliga 23V lampan då (har jag hört) vinner 230V.
Börjar man blanda in LED i diskussionen så blir det bara löjligt. LED lampor är värda att diskuteras, men deras egenskaper är så totalt avvikande att de hör inte hemma i den hät tråden.
OM man tycker att en LED lampa passar vad gäller ljusstyrka och färg i den applikation man tänker sig så skall man inte ens överväga att köra med traditionella lampor. Men de flesta verkar eniga om att LED är inte framme ännu som rena ersättare (utom en och annan LED försäljare som försöker göra reklam för sina produkter här, och jag syftar inte på Styrman Jansson).
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
hempularen skrev:Om man nu håller sig till äpplen och äpplen. Dvs 12V halogen mot 230V halogen. OCH håller sig till samma effekt ex. 50V.
Vi glömmer LED, som du sade. Var bara för att visa hur mycket själva ljuskällan påverkade.
Naturligtvis påverkar ljusutbytet som du nämner. Men det gör även förluster i kablage och trafo.
Grovt räknat så har man förluster kring 0.5w/m i ledningarna vid en 12v's installation. Har du då 10 spottar (35w med 2m kabel till varje spot) så förvinner alltså 10w i bara värme från kablaget. Detta räknat med 1,5mm FK.
Men visst. Jag är inte tillräckligt insatt i 12v respektive 230v's halogenljuskällor. Det är möjligt att en 12v har så pass mycket bättre verkningsgrad att man får mindre värme ändå... Hur som helst så ljustekniskt är 12v att föredra.
Redigerat:
Klicka här för att svara