Håller som bäst på att bygga bastu hemma på övervåningen. Ber i förväg om ursäkt för svordomar som kan förekomma längre ner i denna text. Är otroligt frustrerad.
Det finns tre faser dragna från centralen, dock utan jord och nolla.. Tänkte dra igenom fem kablar med hjälp av de 3 gamla. Det är totalt tre sträckor som skall dras, och de första två gick väl någotsånär utan bekymmer.
Den sista sträckan från dosa till centralen gick dock åt helsike, gick inte att rubba trådarna hur mycket jag än drog åt båda hållen.
Efter 34 Satan och 45 kabelhelvete gick naturligtvis kablarna av i röret, så det var bara att bita i det sura äpplet och börja skära upp väggen för att stoppa i nya rör och nya kablar.
Någon annan som har erfarenheter kring detta, alternativt en rolig anokdot runt detta som ni skulle vilja delge oss andra?
MVH
/Danjel
Det finns tre faser dragna från centralen, dock utan jord och nolla.. Tänkte dra igenom fem kablar med hjälp av de 3 gamla. Det är totalt tre sträckor som skall dras, och de första två gick väl någotsånär utan bekymmer.
Den sista sträckan från dosa till centralen gick dock åt helsike, gick inte att rubba trådarna hur mycket jag än drog åt båda hållen.
Efter 34 Satan och 45 kabelhelvete gick naturligtvis kablarna av i röret, så det var bara att bita i det sura äpplet och börja skära upp väggen för att stoppa i nya rör och nya kablar.
Någon annan som har erfarenheter kring detta, alternativt en rolig anokdot runt detta som ni skulle vilja delge oss andra?
MVH
/Danjel
Låter som när jag hjälpt farsan att dra om el i hans sommarstuga. Byggnaden är en gammal en-plans-modul-byggsats av nåt slag, och jag tror de som drog VP-rören fått hjärnsläpp. Varje rör från en apparat eller kopplingsdosa går upp på vinken och är där i en skarp 90-gradersböj. Kan lova att det blivit ett antal fina verser som spottats ut när man krypit runt och svettats bland kliande isolering och försökt göra nåt vettigt av det.
Bor själv i en byggsats av annat fabrikat (bild finns f.ö. på min profil) där man roat sig med att fördra alla kablar i modulerna och sedan göra kopplingarna mellan dessa innanför luckor i väggarna. Där går det då små stumpar med flex (som givetvis är snurrade och böjda åt alla håll) från rören till varje kopplingsdosa. Inte det roligaste om man försöker att göra nåt själv direkt, så man måste oftast ha assistans.
Bor själv i en byggsats av annat fabrikat (bild finns f.ö. på min profil) där man roat sig med att fördra alla kablar i modulerna och sedan göra kopplingarna mellan dessa innanför luckor i väggarna. Där går det då små stumpar med flex (som givetvis är snurrade och böjda åt alla håll) från rören till varje kopplingsdosa. Inte det roligaste om man försöker att göra nåt själv direkt, så man måste oftast ha assistans.
Att gammal skit fastnat och gått av har man nog råkat ut för nästan 3 siffriga gånger, visst är det kul!
(obs aningens ironi och överdrift).
Nu har det ju redan gått åt skogen så det är inte mycket att tipsa om, bara att försöka dra ut alla trådar utom en nästa gång, knut med 1+5nya blir ju lite tunnare än 3+5nya
Nu har det ju redan gått åt skogen så det är inte mycket att tipsa om, bara att försöka dra ut alla trådar utom en nästa gång, knut med 1+5nya blir ju lite tunnare än 3+5nya
Ja, det är nästan så man skrattar på sig ibland när man står där med en stump till dragsnöre i handen. så roligt är detDanne031 skrev:Att gammal skit fastnat och gått av har man nog råkat ut för nästan 3 siffriga gånger, visst är det kul!(obs aningens ironi och överdrift).
Nu har det ju redan gått åt skogen så det är inte mycket att tipsa om, bara att försöka dra ut alla trådar utom en nästa gång, knut med 1+5nya blir ju lite tunnare än 3+5nya![]()
haha, vem kom på infällda installationer egentligen?? sicken loooooser!
tacka vet jag kuhlo, numera ekrk, det blir estetiskt vackert också om man kan böja kabel med fingertoppskänsla..
ännu ett argument mot infällda installationer!
nåja jag har väl dragit en del VP också, så jag vet allt hur kul man kan ha med dragfjädern.. rekordet är väl att ha spenderat en eftermiddag på att få i 3 trådar i 10 meter långt rör med 5 böjar.
tacka vet jag kuhlo, numera ekrk, det blir estetiskt vackert också om man kan böja kabel med fingertoppskänsla..
ännu ett argument mot infällda installationer!
nåja jag har väl dragit en del VP också, så jag vet allt hur kul man kan ha med dragfjädern.. rekordet är väl att ha spenderat en eftermiddag på att få i 3 trådar i 10 meter långt rör med 5 böjar.
Efter att ha rivit väggen (bild kommer) så hittade jag en skrv med sockerbit..... aaaaarrg..
Tydligen har det suttit något där en gång i tiden. Dom som satte sockerbiten där tänkte nog att det där kommer dom nog aldrig att dra om
/Danjel
Tydligen har det suttit något där en gång i tiden. Dom som satte sockerbiten där tänkte nog att det där kommer dom nog aldrig att dra om
/Danjel
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det kan även hjälpa att se till att inte de nya kablarna tvinnas.
På bifogade bilder ser man sockerbiten och hur mycket jag fick kapa i väggen....
har även bifogat en bild på när jag slagit ihop väggen igen, nu fattas bara ytbeklädnad
och så förstås en vecka av mitt liv ...
Igår satte jag bastuisoleringen, så det går framåt.
MVH
/Danjel
har även bifogat en bild på när jag slagit ihop väggen igen, nu fattas bara ytbeklädnad
och så förstås en vecka av mitt liv ...
Igår satte jag bastuisoleringen, så det går framåt.
MVH
/Danjel
Bra att du frågar... naturligtvis inte.
tog tyvärr inga bilder på när allt var klart precis innan jag slog ihop väggen.
Bild 2 visar framförallt hur mycket jag kapade upp väggen för att kunna komma åt.
Har bestämt mig för att sätta klinker i bastun, var först inne på plastmatta, men efter lite fundering så blir det klinkers.
Har köpt remsor golvgips tätskickt etc.
MVH
/Danjel
tog tyvärr inga bilder på när allt var klart precis innan jag slog ihop väggen.
Bild 2 visar framförallt hur mycket jag kapade upp väggen för att kunna komma åt.
Har bestämt mig för att sätta klinker i bastun, var först inne på plastmatta, men efter lite fundering så blir det klinkers.
Har köpt remsor golvgips tätskickt etc.
MVH
/Danjel
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag stötte på ett liknande stök hos en fam
skarvat då med press skarvar där det måste suttit nått innan -uttag kanske
nu rev vi upp å han VÄGRADE ha kulo å passa på att tilläggsisolera inåt
samtidit å jag drog nytt
kan bara konstatera att det är `bra´ med hemmapulare med som gör lite som de tycker är lätt å smidit..........*L'
skarvat då med press skarvar där det måste suttit nått innan -uttag kanske
nu rev vi upp å han VÄGRADE ha kulo å passa på att tilläggsisolera inåt
samtidit å jag drog nytt
kan bara konstatera att det är `bra´ med hemmapulare med som gör lite som de tycker är lätt å smidit..........*L'
Klicka här för att svara