2 751 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Efterarbetstidselektrikern.....
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Läste lite under El/Teknik - Fråga experten (Niklas Ekström)
"Om en elektriker utför arbete på fritiden och han inte har behörighet så står den som är ansvarig för behörigheten på företaget som han jobbar på för ansvaret av anläggningen."
Länk till Fråga experten......
http://www.byggahus.se/el/100365-kan_snickaren_dra_el_hos_en_kund
Detta visste inte jag........
"Om en elektriker utför arbete på fritiden och han inte har behörighet så står den som är ansvarig för behörigheten på företaget som han jobbar på för ansvaret av anläggningen."
Länk till Fråga experten......
http://www.byggahus.se/el/100365-kan_snickaren_dra_el_hos_en_kund
Detta visste inte jag........
Redigerat:
Inte en chans, eftersom det sker utanför arbetstid.
Elinstallatören skrev:
Jaha.. Hur ska jag göra då? Jag har behörighet men inget eget företag. (ännu...)
Skulle jag vara förhindrad att göra mina egna installationer för att jag inte kan bevisa att jag gjort dom själv?
Jag tror att en moderator kommer att gå in snart och göra processen kort med den här tråden.....om den fortsätter så här...Fluidistor skrev:
Elinstallatörsförordningen 1990:806 säger följande:
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Med elinstallatör menas person med elbehörighet. Lagen är inte mer specifik än så, så det finns säkert utrymme för tolkningar.
Praktiskt taget alla elbolag har som villkor att elinstallatör skall registrera sig för att få arbeta på deras område som elinstallatör. Om detta krav även gäller för arbeten i egen bostad är jag inte helt säker på. För att klarlägga det får man nog plöja vidare för att få fram vad som regleras i lag och vad som elbolaget kan kräva utöver lagen.
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Med elinstallatör menas person med elbehörighet. Lagen är inte mer specifik än så, så det finns säkert utrymme för tolkningar.
Praktiskt taget alla elbolag har som villkor att elinstallatör skall registrera sig för att få arbeta på deras område som elinstallatör. Om detta krav även gäller för arbeten i egen bostad är jag inte helt säker på. För att klarlägga det får man nog plöja vidare för att få fram vad som regleras i lag och vad som elbolaget kan kräva utöver lagen.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
om en elinstallatör gjort jobb på sin egen fastighet men inte fakturerat sig
så har han eg. inga `bevis´ på att han gjort det
inte elbolaget för han är reggad att göra jobb på deras anläggningar
men nu skriver jag hur det teoretiskt kan vägras ersättning -man kan inte bevisa
har inte hört om eller tror det kommer att krävas
det är värre om jag gör jobb på min fastighet å säljer den å den nye ägaren inte har nått `bevis´ på jag gjort det....
så har han eg. inga `bevis´ på att han gjort det
inte elbolaget för han är reggad att göra jobb på deras anläggningar
men nu skriver jag hur det teoretiskt kan vägras ersättning -man kan inte bevisa
har inte hört om eller tror det kommer att krävas
det är värre om jag gör jobb på min fastighet å säljer den å den nye ägaren inte har nått `bevis´ på jag gjort det....