En annan fråga angående EKKJ. Köpte den hos classe
49-419-10 2x1,5 + 1,5 .
Jordflätan består av FK+EK,EK som är platt. skall man tvinna ihop och skruva fast båda eller räcker det att tvinna och lämmna 6 mm flat som man skruvar fast?

Efter att ha studerat elsaneribgsfrågor, elmagnetiska fält etc. (jag är inte elektriker) så skall skärmen kopplas in överallt. Dels för att minska de elektriska och magnetiska fälten och dels för att de s.k. vagabonderande strömmarna skall gå rätt väg tillbaka till matarelnätet.
Har jag fel?

Ordvalet blev väl inte rätt, om all ström går tillbaka på nätet som det ska vara så blir det INGA vagabonderande strömmar. Vagabonderande strömmar är de som är ute på vift (vagabond = luffare, vandrare eller resenär)

Protte

Förstår jag dig chamem rätt så har du missförstått ett o annat.
Din EKKJ har en koncentrisk ledare som har samma area som de solida ledarna. Vet ej vad du ska använda den till, men ta en enfas motor som exempel. Du kör då de isolerade ledarna som fas o nolla och jorden genom den koncentriska ledarna. Den är alltså avsedd som jord/PEN. Inte att blanda ihop med biledare alltså!

Redigerat:
Det här får vi bryta ner lite..

Skärmen på EKLK är i första hand till för att förhindra olyckor vid mekanisk påverkan. Kapas kabeln jordas verktyget innan det når de strömförande ledarna.

Vagabonderande strömmar är något som förekommer i fyrledarsytem med gemensam nolla och jord då strömmen kan ta vägen genom byggnadsdelar etc istf via nollan. Detta har ingenting med skärmar och biledare att göra i EKLK.

Skärmen kan också skärma mot elektiska fält och störningar i känsliga miljöer, men då skall som regel skärmen endast anslutas i en ände.

Bra sammanfattat mycke_nu. Nu kan moderator stänga denna tråd :)

Slugge skrev:
Förstår jag dig chamem rätt så har du missförstått ett o annat.
EKKJ har en koncentrisk ledare som har samma area som de solida ledarna. Vet ej vad du ska använda den till, men ta en enfas motor som exempel. Du kör då de isolerade ledarna som fas o nolla och jorden genom den koncentriska ledarna. Den är alltså avsedd som jord/PEN. Inte att blanda ihop med biledare alltså!
Jag skall ha den till en lyktstolpe ute, skickar en bild så jag får det förklarat,

• 20081026125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I fallet på bilden ska du linda den koncentriska ledaren med gulgrön tejp eller sätta på en gulgrön slang och använda den som skyddsjord.

Redigerat:
Iskra skrev:
I fallet på bilden ska du linda den koncentriska ledaren med gulgrön tejp eller sätta på en gulgrön slang och använda den som skyddsjord.
Jo men min fråga va om det räckte att linda FK mot EK och lämmna en 6 mm som man bara kopplar in EK. kanske svårt att förstå vad jag menar ,,,lättast är ju med bilder :-)

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Var kommer FK:n och EK:n in i bilden? (talar vi samma språk: EK = enkarderlig med PVC-isolering, FK=flerkarderlig med PVC-isolering)

Men om du tittar på bilden så är ju jorden både en och flerkardelig. då undrar jag om det räcker med att koppla in enkarderligen eller måste man tvinna ihop dem ?

chamme skrev:
Jo men min fråga va om det räckte att linda FK mot EK och lämmna en 6 mm som man bara kopplar in EK. kanske svårt att förstå vad jag menar ,,,lättast är ju med bilder :-)
du har brun och bla - fas och nolla
resten ar jord

Den dar platta kopparn i biledaren ar bara for stabiliteten i kabeln, personligen tvinnar jag forst ihop de losa tradarna, sedan lindar jag den platta runt, sedan tejp eller slang.

ursakta inga prickbokstaver, har fuckat mitt windows lite :o

Va? Någon enkarderlig jordledare (grön/gul) syns inte på bilden. Däremot syns en blå (för neutralledaren) och en brun (för fasledaren) och en koncentrisk ledare (för skyddsjorden). Det du ska göra är att tvinna ihop jordflätan och isolera den med gulgrön tejp eller slang.

Danne031 skrev:
du har brun och bla - fas och nolla
resten ar jord

Den dar platta kopparn i biledaren ar bara for stabiliteten i kabeln, personligen tvinnar jag forst ihop de losa tradarna, sedan lindar jag den platta runt, sedan tejp eller slang.

ursakta inga prickbokstaver, har fuckat mitt windows lite :o
Jaha platta är mest för stabiliteten...ok då fattar jag...Tack för svaret

Jaha, nu förstår jag vad du snackar om.. :)
Många klipper bara av den platta, för den kan skära en som fan, men den SKA vara med för att du ska få ut dina 1,5 mm2. Du kan tvinna den runt de andra som danne sa, själv tar jag en av de tunna skärmtrådarna och tvinnar runt den platta plus övriga, sen lite tejp eller slang utanpå detta.
Glöm inte att du måste klippa den rakt efter du tvinnat ihop den. Och koppla sen in HELA bunten.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.