17 745 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Kan man ha svag el ?
Saknar man en fas så kan det ge fruktansvärt lustiga bieffekter..
Blåste en huvudsäkring en gång i gamla lägenheten, när man vred på ena plattan så slocknade lampan i rummet bredvid. Satte man på radion slocknade det i badrummet, var hur kul som helst
Blåste en huvudsäkring en gång i gamla lägenheten, när man vred på ena plattan så slocknade lampan i rummet bredvid. Satte man på radion slocknade det i badrummet, var hur kul som helst
DO NOT TRY THIS AT HOME
Är man utan en fas såpass länge så går det ju att fixa men endast om man har gängcentral att lägga den fasen på nån av de andra (efter H-säkr) och sen byta till halva säkr. styrkan (inkl. passdel så frugan eller nån annan som inte vet om ändringen inte stoppar i "rätt säkring" för att det satt "för små" i...)
på alla flerfasgrupper där den "skadade" fasen ingår och som har delad nolla.
men ska man göra nåt sånt här så får man ju verkligen förstå vad man gör..
DETTA ÄR INGEN HEMPULAR-VERKSAMHET
Är man utan en fas såpass länge så går det ju att fixa men endast om man har gängcentral att lägga den fasen på nån av de andra (efter H-säkr) och sen byta till halva säkr. styrkan (inkl. passdel så frugan eller nån annan som inte vet om ändringen inte stoppar i "rätt säkring" för att det satt "för små" i...)
Nä precis, du behöver inte ens skriva om det. (No offence)electrocuted skrev:DO NOT TRY THIS AT HOME
Och vad händer med trefasmaskinerna?
Redigerat:
Jag funderade ett tag om jag skulle skriva eller ej, men tänkte att om en sån storm som gudrun drabbar nån igen och man råkar ut för samma sak som 5.2racing skrev om i tråden så kan det ju vara bra att känna till att det går att hitta på en nödlösning, för den som förstår vad han gör.. därför skrev jag stora varningstexter..Mikael_L skrev:
och givetvis kommer ju inga roterande 3-fasmaskiner fungera men det är väl inte det nödvändigaste i ett sånt läge, huvudsaken är ju att bel. och uttag på de berörda grupperna går att få igång.
skulle jag vara utan en fas i ett dygn så kvittar det, andra dygnet skulle jag ringa vattenfall och fråga när jag kan tänkas få tillbaka min fas, skulle det dröja lika länge som ovanstående så skulle jag ju börja koppla om lite..
Och sen kommer kanske inte värmepatronen ge full effekt, vissa element inte fungera, spisen inte riktigt fungera som den skall, osv osv, beroende på om det är 230V eller 400V utrustning samt vilken fas som berörs ... förutom de roterande 3-fas-motorernaelectrocuted skrev:
Men jag håller med, det nödvändigaste, datorn, får man ju igång...
Porslins säkringarna kan man inte kolla på plupparna längre, det var nog 15 år sedan jag såg en trasig säkring där faktiskt pluppen har fallit ut. Det är bara att använda en Fluke fas-penna eller "phasen" som gäller om man inte vill byta säkringar tills det funkar ...
>och givetvis kommer ju inga roterande 3-fasmaskiner fungera men det är väl inte det nödvändigaste i ett sånt läge,
Nja, det enda jag skulle ha problem med vid längre strömavbrott är just 3-fas vattenpumpen för att kunna gå på muggen etc resten går att fixa med brasa och värmeljus
>och givetvis kommer ju inga roterande 3-fasmaskiner fungera men det är väl inte det nödvändigaste i ett sånt läge,
Nja, det enda jag skulle ha problem med vid längre strömavbrott är just 3-fas vattenpumpen för att kunna gå på muggen etc resten går att fixa med brasa och värmeljus
Klicka här för att svara