Jag har ytterbelysning på ladugården som jag skulle vilja kunna släcka och tända inne från huset. Finns det något sätt att göra detta utan att dra kablar mellan huset och ladugården? Avståndet är ca 20 meter.

Har tittat på NEXAs brytare men vet inte alls om det skulle funka?
Eller finns det bättre lösningar? Signaler i ledningarna som de där komradiogrejerna man kopplar i eluttaget?

Finns ju NEXAs som du nämner för en trehundring ungefär. Borde väl funka, annars får du väl lämna tillbaks det.

Jag har själv en fjärrkontroll från Nexa för att tända en ytterlampa på stallet.
Nexas fjärrströmbrytare har otroligt bra känslighet jämfört med mycket annat liknande på marknaden. Med andra ord funkar det ofta perfekt på upp till 30m avstånd.
Ytterligare en fjäder i hatten är att Nexa har sändare som ser ut som en vanlig väggbrytare.
Sätt en sån i ladugården och ha en fjärrkontroll i huset, så kan du tända och släcka oavsett var du är ;)

Av egen erfarenhet vet jag att Nexas fjärrströmbrytare klarar stort temperaturområde. Dock har de inte IP-klass som lämpar sig för garage, stall etc. Se upp med damm och fukt!
(Jag har själv satt kretskortet i en lät plastlåda med genomföringar)

Nexa har även förlängare i sortimenten vilka man kan placera utomhus (tror jag) om det inte skulle räcka som standard.

Hade nästan samma problem som du! Jag ville styra min och frugans motorvärmare radiostyrt och hittade en produkt som är riktigt bra. Har ca 50 m till bilen och dessutom sitter mottagaren inne i garaget. Detta system är dessutom utbyggbart, sen kan du även dimra belysningen genom att hålla inne On-knappen osv kolla FS20.

http://www.conrad.se/?article=620337

//Kristoffer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.