3 943 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Återigen, kabellängd till trafo!
Har sökt runt bland en massa inlägg angående kabellängd osv till 12 volt system utan att ha hittat nåt riktigt bra svar på följande:
Har tänk å köpa en 12v trafo avsedd för upp till 20 meters längder.
Kommer att ansluta 9 st 20w lampor där avstånd kommer att variera mellan 1 meter och
kanske 5-6 meter. Hitade nån tråd som säger att sekundär sidan bör anslutas med lika långa kablar för att få samma ljusstyrka i alla lampor. Stämmer detta? Känns onödigt att
dra 6 meters kablar till den/dom närmsta lamporna på 1meters avstånd.
Fråga två: Trafon har EN utgång på sek.sidan skall jag då parallellkoppla dessa kablar och sedan anslutna med grövre kabel därifrån till trafon?
Om så är fallet, gör man det då lämpligast i en kopplingsdosa?
Mycket tacksam för hjälp!!
Har tänk å köpa en 12v trafo avsedd för upp till 20 meters längder.
Kommer att ansluta 9 st 20w lampor där avstånd kommer att variera mellan 1 meter och
kanske 5-6 meter. Hitade nån tråd som säger att sekundär sidan bör anslutas med lika långa kablar för att få samma ljusstyrka i alla lampor. Stämmer detta? Känns onödigt att
dra 6 meters kablar till den/dom närmsta lamporna på 1meters avstånd.
Fråga två: Trafon har EN utgång på sek.sidan skall jag då parallellkoppla dessa kablar och sedan anslutna med grövre kabel därifrån till trafon?
Om så är fallet, gör man det då lämpligast i en kopplingsdosa?
Mycket tacksam för hjälp!!
Är lamporna bara på 20 W och du parallelkopplar sladdarna så spelar nog inte 1 eller 6 meter så stor roll när det gäller ljusstyrkan, strömmen blir knappt 2 A till varje lampa. Detta naturligtvis att du har ordentlig dimension på ledningarna. 1.5 mm2 tex.
Antingen drar du knippet av kabel till trafon coh parallelkopplar dem där, eller via en grövre kabel, precis som du själv skriver. Någon form av kopplingsdosa är ett måste i det senare fallet.
Antingen drar du knippet av kabel till trafon coh parallelkopplar dem där, eller via en grövre kabel, precis som du själv skriver. Någon form av kopplingsdosa är ett måste i det senare fallet.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag har märkt att ibland så skiljer det i ljustryrka då det är olika längd på sek sidan
å har måste använda de kablar som följt med å ringat dem i stället fär att klippa å korta dem
det beror nog på trafons egenskaper
å är nog värre med led lampor
å har måste använda de kablar som följt med å ringat dem i stället fär att klippa å korta dem
det beror nog på trafons egenskaper
å är nog värre med led lampor
Hjälp för att räkna ut spänningsfallet finns här så man slipper gissa.
http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html
Hur spänningsfallet påverkar olika typer av lampor och hur det uppfattas varierar. Men montera lamporna i stigande avstånd med stigande kabellängd så att en lampa tidigt på kabeln inte hamnar bredvid en i änden så blir en ev skillnad mindre påtaglig. Tänk också på att flera lampor på samma grupp ökar skillnaden mellan första och sista lampan. I en kedja med 5x50W 12V-lampor med 1m mellan varje lampa så skiljer det ca 0,25V mellan första och sista lampan om arean är 2,5mm².
http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html
Hur spänningsfallet påverkar olika typer av lampor och hur det uppfattas varierar. Men montera lamporna i stigande avstånd med stigande kabellängd så att en lampa tidigt på kabeln inte hamnar bredvid en i änden så blir en ev skillnad mindre påtaglig. Tänk också på att flera lampor på samma grupp ökar skillnaden mellan första och sista lampan. I en kedja med 5x50W 12V-lampor med 1m mellan varje lampa så skiljer det ca 0,25V mellan första och sista lampan om arean är 2,5mm².
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är Ohm och hans lag som gör att det lyser olika vid olika längd på kablarna, transformatorn kan bara leverera en spänning på sina ansluytningar.
Med "remote sense" på transformatorn kan man automatiskt kompensera för långa ledningar.
Protte
Med "remote sense" på transformatorn kan man automatiskt kompensera för långa ledningar.
Protte
Fast bara till en punkt (om du inte har multipla utgångar med separat sense) och därför flyttar du bara problemet. Spänningsfallet mellan olika delar i systemet kvarstår. I tex telekomsystem distribueras kraften via -48V och de spänningar som behövs tas fram i respektive enhet. I princip borde ett LED-nät kunna fungera på samma sätt så länge man kan förse varje punkt med tillräckligt mycket ström. En viss del går ju iofs förlorad i värme men man behöver bara kompensera för spänningsskillnaden mellan högsta och lägsta punkt så att alla lampor alltid får den ström de behöver. Men sedan har vi ju det här med dimbarhet också...prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har en känsla att du Pefo vet hur enkelt det skulle vara att dimma både det ena och andra om vi slapp all E27 och fasvinkelstyrning och bakåtkompabilitet.
Kul att du vet vad remote sens är.
Telekomsystemens -48 volt motsvaras väl av 230 V AC så en transformator vid varje ljuspunkt löser många problem.
Protte
Kul att du vet vad remote sens är.
Telekomsystemens -48 volt motsvaras väl av 230 V AC så en transformator vid varje ljuspunkt löser många problem.
Protte
Med 48V blir det enkelt att strömförsörja med batterier vid strömavbrott också. Mindre komponenter och förluster i nätaggregaten. Lättare att åstadkomma isolation när man slipper hålla på att kladda med likriktad 230 osv.prototypen skrev:
Ljus musik. Tänk om branschen vågade vara lite innovativa, nu när ny teknik står för dörren, och inte ge sig in i träsket med kompabilitet och alla gamla överdimmensionerade kW anslutningar.
Nu var mitt förslag ovan att stjärnkoppla anslutningarna, och då blir det i stort sett samma spänning till samtliga lampor om strömmen är måttlig med avseende på ledningsarean.
Remote sense är väl ändå lite overkill när det gäller belysning, lasten varierar ju inte alls. Behöver man remote sense för att hålla upp spänningen till en konstant last skulle jag vilja hävda att ledningarna är underdimensionerade.
Det är en annan sak i elektroniksammanhang typ förstärkare och slutsteg där belastningen varierar kraftigt från tid till annan.
Remote sense är väl ändå lite overkill när det gäller belysning, lasten varierar ju inte alls. Behöver man remote sense för att hålla upp spänningen till en konstant last skulle jag vilja hävda att ledningarna är underdimensionerade.
Det är en annan sak i elektroniksammanhang typ förstärkare och slutsteg där belastningen varierar kraftigt från tid till annan.
Klicka här för att svara