"eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör"... Exakt.. Om en av mina anställda svartjobbar/jobbar hemma på fritiden så är det väl knappast under överinseende av mig?

Så vi kan väl alla vara överrens om att den sk. experten Niklas Ekström är ute och cyklar?

E
ja inte ens i närheten av en teori

Rrrrr skrev:
"eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör"... Exakt.. Om en av mina anställda svartjobbar/jobbar hemma på fritiden så är det väl knappast under överinseende av mig?

Så vi kan väl alla vara överrens om att den sk. experten Niklas Ekström är ute och cyklar?
Exakt vad jag tänkte när jag läste detta.......

Danne031 skrev:
Inte en chans att det stämmer.
Arbetsgivaren med behörigheten står inte ens som ansvarig under arbetstid tack vare vårt kära 'elarbetsansvar'. Gör jag fel så åker mitt arsle dit.
ledsen men de där är väldigt fel...

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd36/home.nsf/docs/ELARBETSANSVAR%20nov%20-05.pdf/$FILE/ELARBETSANSVAR%20nov%20-05.pdf

där har du en bok EIO o SEF skrivit om vad det hela handlar om.

ur klipp urboken:
ANSVAR
2. Vem är ansvarig för att elarbetsansvarig utses?
Det är arbetsgivaren, eller av arbetsgivaren delegerad.
3. Kan arbetsgivaren delegera ansvar?
Nej, endast arbetsuppgifter. Ansvaret går inte att delegera.
4. Vilket ansvar har den elarbetsansvarige?
Att utföra sitt uppdrag enligt erhållna instruktioner och på ett riktigt och fackmannamässigt sätt.

Kontrollansvar är däremot något som ett företag eller elsäkerhetsverket kan
påtrycka att de är den eletrikern som gjort fel.... dock fortfarande väldigt defust om
vem som verkligen bär ansvart...
sen har du ju även din "egenkontroll" som den kontrollansvarie skakontrolera.....

ja rättrörigt :)

dock gäller ju detta vid arbete på arbetstid inom företaget.

Sen finns det ju en och annan arbetsgivare som har överseende med lite momsfritt så länge materialet tas från firman.

Linus_E skrev:
3. Kan arbetsgivaren delegera ansvar?
Nej, endast arbetsuppgifter. Ansvaret går inte att delegera.

Se det där stämmer inte med hur man uppfattar det i verkligheten, mycket märkligt
. Jag kommer ihåg vilket ramaskri det blev i början hos elektriker när elarbetsansvaret infördes för ett par år sen, det innebar ju att allt ansvar hamnade hos den enskilde installatören. Kopplar jag ett element fel och någon dör så kan du ge dig fasen på att jag åker dit, inte min arbetsgivare. Det har ju hänt flera gånger att installatörer blivit dömda för att de gjort fel under arbetstid. I avtalet står det inskrivet att installatören kan/ska ta ut en ersättning för att ta elarbetsansvaret på anläggningen, och därigenom frånta sin arbetsgivare allt ansvar för anläggningen.

Danne031 skrev:
Se det där stämmer inte med hur man uppfattar det i verkligheten, mycket märkligt
. Jag kommer ihåg vilket ramaskri det blev i början hos elektriker när elarbetsansvaret infördes för ett par år sen, det innebar ju att allt ansvar hamnade hos den enskilde installatören. Kopplar jag ett element fel och någon dör så kan du ge dig fasen på att jag åker dit, inte min arbetsgivare. Det har ju hänt flera gånger att installatörer blivit dömda för att de gjort fel under arbetstid. I avtalet står det inskrivet att installatören kan/ska ta ut en ersättning för att ta elarbetsansvaret på anläggningen, och därigenom frånta sin arbetsgivare allt ansvar för anläggningen.
Det där faller ju in under eget kontrollansvar.........
Well......... Det är ju konstaterat att det inte är rimligt att firman (den behörige) som elektrikern jobbar för, har ansvar för vad elektrikern gör på fritiden.

Danne031 skrev:
Det är en bedömningsfråga i varje enskilt fall. Har arbetsgivaren skickat ut dig på jobbet utan att vara säker på att du klarar av uppgiften åker även han dit på det. Men slarvar du så ska du naturligtvis inte gå ostraffad för det. Tycker du det låter rimligt att arbetsgivaren ska bestraffas för ditt slarv?

Danne031 skrev:

Läs igenom PDFen helt.
den förtydligar en hel del..

elarbetsansvar o kontrollansvar är olika saker och bör inte förväxlas....
ditt exempel faller på egenkontrollen och kontrollansvaret (BHI)
elarbetsanvar handlar om att arbete som utförs på en idriftagen anlägning
görs säkert o på ett riktigt sätt. egenkonrtollen och kontrollansvaret att
de blir utfört enligt gällande regler.

har även brochyren för kontrollansvar om du så önskar.

maila mig så får du den
linus@linuse.se

Ja okej, jag blandade ihop kontrollansvar och elarbetsansvar en del..rörigt som fan är det i alla fall :p Ärligt talat har jag för mycket som snurrar i livet så jag håller det så enkelt som möjligt - skriver inte på några papper om ansvar alls, problem solved :)

Räv3n skrev:
Men slarvar du så ska du naturligtvis inte gå ostraffad för det. Tycker du det låter rimligt att arbetsgivaren ska bestraffas för ditt slarv?
Rimligt nej, men det 'borde' ändå vara så att jag har någon form av skydd under arbetstid. Det behöver inte ens vara slarv, saker kan ju gå sönder på ett sådant sätt att det inte märks förrän i efterhand. Otur, typ.

Elinstallatören skrev:
det är värre om jag gör jobb på min fastighet å säljer den å den nye ägaren inte har nått `bevis´ på jag gjort det....
man får väl aldrig kvitton eller bevis på vem som gjort vilka jobb när man köper ett hus.

linkentuss_ skrev:
man får väl aldrig kvitton eller bevis på vem som gjort vilka jobb när man köper ett hus.
Nej precis, och därav står vi på ruta 1 igen...det är fastighetsägarens som har skyldighet och ansvar för elinstallationerna i sitt hus, ugh.

E
presis å det är nått jag inte förstår varför ingen
informerat eller frågat om den nye ägaren är ansvarig för elinstallationen
man kan begära fukt mätningarå å anticimex typ
men ingen nämner elen ens......
iaf inte än....
vad mäklarna vet om en sån sak
dte vore mkt enkelt -säga firmans namn tex eller skicka med en kopia på fakturorna

E
om DÅ den nye ägaren...........
tappa ett ord juh

Danne031 skrev:
Ja okej, jag blandade ihop kontrollansvar och elarbetsansvar en del..rörigt som fan är det i alla fall :p Ärligt talat har jag för mycket som snurrar i livet så jag håller det så enkelt som möjligt - skriver inte på några papper om ansvar alls, problem solved :)
Faller dock ändå på egenkontrollen som alla installatörer egentligen ska ha.
men men så rörigt..

den dagen de händer en olycka eller brand blir de ändå
utrdning och rättegång om ansvar o straff...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.