prototypen skrev:
Men så enkelt blir det väl inte, 1/3 del av elementen går på¨full effekt medan 2/3 delar av elementen går på ca 1/3 av effekten (2 element delar på 400 Volt).

Är det enkelt med 3-fas?

Protte
En halvering av spänningen blir 1/4 av märkeffekten

Japp, helt rätt, har jobbat i 3 veckor i sträck så ...tja...

Det blir 1/3 om man kopplar ett 400 V till 230V men nu blir det 200V

Protte

Projektet har legat lite på is men idag fick jag ett par minuter över och kollade vilka element som låg på vilka faser genom att se vilka som blev varma när en säkring drogs.
Allt frid och fröjd tills jag började lägga om ett par element för att balansera effekten och därmed mätte spänningen.

Följande inställningar hade jag:
Samtliga element frånslagna.
En säkring dragen för att konstatera vilken anslutning som skall flyttas.

Element nr 3 och 4 låg på L2 L3 och skulle till L1 L3. Jag drog L3 för att kunna hitta vilken av anslutningarna som låg på L2. Uppmätt spänning mellan L3 L1 var 60 v och mellan L3 L2 200 v.

Nu till det märkliga:
Element 7 och 8 låg på L1 L2 och skulle till L2 L3, L2 drogs men på dessa uppmättes 0 v mellan L2 L1 och L2 L3.

Kan jag ha någon belastning som inte har brutits med tanke på att 60 resp 200 v kunde uppmätas? Kapacitiv överledning i kablarna kan det ju knappast vara eftersom fenomentet inte uppstår när L2 bryts. Eller kan det vara så att strömbrytarna på ett L1L2 och ett L2L3 inte bryter korrekt och att bimetalltermostaterna skapar den induktiva överledningen?

Jag tror inte du behöver bekymmra dej över fenomenet, troligen är din voltmeter alldeles för känslig.

Kolla med en liten glödlampa, 15 W räcker, parallellt med instrumentet så försvinner troligen spänningen helt. Skulle den mot förmodan kvarstå så har du en ihopbränd brytare i något element.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.