kolla hur många säkringar i centralen det står spis på¨( gissar på tre)
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det beror på, men idag så dras det alltid fram 3 faser nolla jord och så sätter man ett spisuttag så kunden kan byta ta bort spisen själv
förut så koppla men den i dosan direkt å fast å då ibalnd bara trefaser +jord
kan rekomendera att du tar dit som vet hur det skall göras å att han monterar ett spisuttag å drar i mer kablar om det behövs
förut så koppla men den i dosan direkt å fast å då ibalnd bara trefaser +jord
kan rekomendera att du tar dit som vet hur det skall göras å att han monterar ett spisuttag å drar i mer kablar om det behövs
Det kan precis lika väl vara 230V med enbart fas nolla jord framdragen.
Eller 400V 2 faser och jord.
Det hjälper inte ett dugg att öppna och titta efter heller, du måste som sagt mäta, framför allt måste du VETA vad du mäter så det låter inte som du ska göra det själv.
Eller 400V 2 faser och jord.
Det hjälper inte ett dugg att öppna och titta efter heller, du måste som sagt mäta, framför allt måste du VETA vad du mäter så det låter inte som du ska göra det själv.
ta ett kort på centralen. och ett kort på el-mätare. Om du har denna i lägenheten
En liten grej när det gäller detta. inte helt säker på vad du har där, men det liknar vad jag stött på och nämnt i denna tråd. Vill tipsa om att den dosan som satt där var för grund så ett perilex gick inte in. Så ett tips är att du håller hårt om täcklocket och skruvarna till det tills du fått ordning på allt.
F.ö. var det 3-fas 10 A 1,5 mm2 + jord, ingen nolla draget till den dosan jag träffade på.
F.ö. var det 3-fas 10 A 1,5 mm2 + jord, ingen nolla draget till den dosan jag träffade på.
Kanske skulle nämna att det är en villa vi bor i. På vår gamla hederliga Husqvarna Regina från -81 står det 230 V elementspänning. Men vi ska ta hit en elektriker den här veckan. Jag återkommer om hur det gick! Tack alla!
Klicka här för att svara