4 968 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
3 fas element
Sida 1 av 2
Tänkte kolla hur fördelningen mellan faserna på våra 400 v element ligger så jag drog två säkringar och kollade med spänningsdetektor på samtliga element. Till min förvåning fanns det spänning på samtliga element oavsett vilka två säkringar som var dragna. Alla element var vid tillfället avstängda (tror jag i alla fall, två är lite halvkassa). Till plinten vid elementen är 3 fas + jord framdraget.
Borde inte spänningen försvinna när man drar i alla fall en kombination?
Borde inte spänningen försvinna när man drar i alla fall en kombination?
Vad mätte du med och hur mätte du? Spänning finns ju kvar i kretsen eftersom du bara bröt 2 säkringar. Digitalmultimetrar med hög ingångsimpedans kan ge utslag via kapacitiv/induktiv överledning.
Med en såndär detektor som lyser om det finns spänning (beröringsfri). Drog jag alla tre försvann givetvis spänningen.
3 fas kabeln är kopplad till en plint vid respektive element, jag mätte 2-fas (+jord) sladden mellan plinten och elementet.
3 fas kabeln är kopplad till en plint vid respektive element, jag mätte 2-fas (+jord) sladden mellan plinten och elementet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är inte lätt med trefas tydligen.
Alla element ligger mellan två faser och det är jämnt fördelat på all tre faserna (med 3,6,9 element så blir det helt jämnt) Drar du 2 säkringar så finns det spänning på dessa via alla element från den 3:e fasen.
Nu blev det enklare.
Protte
Alla element ligger mellan två faser och det är jämnt fördelat på all tre faserna (med 3,6,9 element så blir det helt jämnt) Drar du 2 säkringar så finns det spänning på dessa via alla element från den 3:e fasen.
Nu blev det enklare.
Protte
Faspennor som det heter, behöver inte någon spänning mellan 2 faser eller fas och nolla, för att ge utslag. Det räcker med en ensam fas så lyser den.
Det är ju därför den lyser om du håller över en propp
Nu läste jag en gång till...det verkar som att en fas går till samtliga element, och de 2 andra faserna är förmodligen uppdelade på flera.
Det är ju därför den lyser om du håller över en propp
Nu läste jag en gång till...det verkar som att en fas går till samtliga element, och de 2 andra faserna är förmodligen uppdelade på flera.
Pillade isär sista plinten på 3-fas slingan och där dök det bara upp två faser plus jord. Installationen är en efterhandskonstruktion då värmen med primärsystemet inte räckte till, så man har nog bara gjort minsta möjliga insats vid installationen. Skall dra en säkring åt gången för att se hur elementen är fördelade mellan faserna och sedan försöka sprida effekten jämt.
Jo det vet jag men oavsett vilka två faser jag drar så är det alltid ström till elementen. Prototypen menade väl att elementen leder ström till de andra faserna, om jag inte är helt fel på det. Eftersom det bara är två faser i sladden menar jag att det borde gå att bryta båda genom att dra två säkringar samt slå av alla element. Men kanske inte... tänker kanske fel.
Mjo ok men sen är det ju så att pennorna är ganska opålitliga, ligger dom andra faserna i närheten så kan den ge utslag på det. Samt att hade man mätt med spänningsprovare på dina 2 förmodade 'döda' utskruvade faser, så finns där säkerligen en hel del volt som kryper i ledningarna. Det är detta snaggletooth kallar kapacitiv/induktiv överledning., eller 'krypströmmar' på svenska för folket.
Pennan ger utslag på bra mycket lägre spänningar än 230V, neråt 50 om inte ännu lägre. Jag tror du behöver en spänningsprovare för att säkert konstatera hur det ligger till hos dig.
Pennan ger utslag på bra mycket lägre spänningar än 230V, neråt 50 om inte ännu lägre. Jag tror du behöver en spänningsprovare för att säkert konstatera hur det ligger till hos dig.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Lite enklare test utan tekniska hjälpmedel och huvudbry.
1. Skruva ur en säkring.
2. Sätta på alla element på max
3. Kolla vilka som blir varma, dessa ligger på de två andra faserna.
4. Gör om samma med nästa säkring.
5. OSV.
1. Skruva ur en säkring.
2. Sätta på alla element på max
3. Kolla vilka som blir varma, dessa ligger på de två andra faserna.
4. Gör om samma med nästa säkring.
5. OSV.
Jo så har jag också gjort men jag vill även försäkra mig att det handlar om induktiv överledning och inte någon form av mindre kortslutning. Läste om en kille på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96654&page=2 som hade 2000 w krypström...
För att försäkra sig om att det är induktiv/kapacitiv överledning och inte kortslutning så måste man lägga på någon form av belastning. Man kan tex göra en liten testare mha av en 15 W glödlampa som kopplas in mellan nolla (eller skyddsjorden om man inte har JFB) och fas. Lyser lampan det minsta lilla så är f-n lös.
Nu är detta inget jag rekommenderar var och en att labba med eftersom det handlar om att öppna dosor med 400 V på plintarna. Vet du inte exakt vad du gör så ring en elektriker.
(Sommajobbade för övrigt med felsökning av tvättmaskiner på ett känt företag i norra Skåne som tonåring. Enda mätinstrumentet var sagda glödlampa. Lyste det lagom så var det 220V, lyste det jättestarkt så var det 380..)
Nu är detta inget jag rekommenderar var och en att labba med eftersom det handlar om att öppna dosor med 400 V på plintarna. Vet du inte exakt vad du gör så ring en elektriker.
(Sommajobbade för övrigt med felsökning av tvättmaskiner på ett känt företag i norra Skåne som tonåring. Enda mätinstrumentet var sagda glödlampa. Lyste det lagom så var det 220V, lyste det jättestarkt så var det 380..)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men så enkelt blir det väl inte, 1/3 del av elementen går på¨full effekt medan 2/3 delar av elementen går på ca 1/3 av effekten (2 element delar på 400 Volt).mycke_nu skrev:
Är det enkelt med 3-fas?
Protte