6 263 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
beräkning av effektuttag
jag har en fråga. för att räkna ut hur mkt ström jag kan få ut på kabeln är formeln så här väl:
volt X amp på propp
men om man har 3 fas. då använder jag ju tre proppar.
volt X amp på propp
men om man har 3 fas. då använder jag ju tre proppar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
3ggr och räkna med spänningen 230 V.
Protte
Protte
hej. då hade pappa rätt ändå 
så om man har tre 16 amp proppar blir beräkningen
16 X 230 X 3
så om man har tre 16 amp proppar blir beräkningen
16 X 230 X 3
Hej, så passade diskussion ni för idag...
Jag har en central jag matar med 3-fas, jag mätte inkommande till 20 amp per fas, det sitter i princip bara 3-fas motorer på den centralen, vad har jag för kw... effekt på dessa?
Tacksam för hjälp
Mvh Stefan
Jag har en central jag matar med 3-fas, jag mätte inkommande till 20 amp per fas, det sitter i princip bara 3-fas motorer på den centralen, vad har jag för kw... effekt på dessa?
Tacksam för hjälp
Mvh Stefan
Man måste räkna med motorns verkningsgrad oxå om man ska kunna beräkna märkeffekten:b2b2 skrev:
Skenbar effekt S = 230 * 3 * I (VA)
Ineffekt P1 = S * Cosφ (W)
Märkeffekt P2 = P1 * n (W)
Verkningsgrad n ≈ 0.8 (Beror på motorns storlek)
Effektfaktor Cosφ ≈ 0.8 (Beror på motorns storlek)
Oj...
alltså det enda jag vill veta är hur många watt jag förbrukar så jag kan räkna på elräkningen...
Funderar på att köpa en http://www.isn.se/strom_spanning.htm#ef0x (modell FO9).... är en sådan bra och tillförlitlig? Är just den bra?
Tack igen
alltså det enda jag vill veta är hur många watt jag förbrukar så jag kan räkna på elräkningen...
Funderar på att köpa en http://www.isn.se/strom_spanning.htm#ef0x (modell FO9).... är en sådan bra och tillförlitlig? Är just den bra?
Tack igen
Ja, då ska du räkna på P1 eller mäta effekten med en sån tång, under förutsättning att lasten är jämn, fast en energimätare är nog att föredra, men en strömtång är ju aldrig fel att ha iofs.StefanP skrev:
Klicka här för att svara